Klassisk nit som jag själv gått på. Men bra att du upptäckte det. (Det gjorde inte jag så jag vet vad jag ska göra i sommar, plocka upp golvet på ovanvåningen i stugan och lyfta sista raden med reglar 20mm, om jag pallar..)

• Wow
Gramse69
  • Laddar…
O olofh skrev:
Klassisk nit som jag själv gått på. Men bra att du upptäckte det. (Det gjorde inte jag så jag vet vad jag ska göra i sommar, plocka upp golvet på ovanvåningen i stugan och lyfta sista raden med reglar 20mm, om jag pallar..)
Ajdå, ja det är värre med golvet på så att jag upptäckte det nu va skönt.

Jag har ju 2 alternativ.
1. Sala på reglarna, då måste jag ha tillgång till en bra klyvsåg vilket jag inte har.
2. Jacka ur reglarna den delen som sticker in under huset. Tappar ju aningen i bärighet då men det borde väl vara marginellt?

maah maah skrev:
Ajdå, ja det är värre med golvet på så att jag upptäckte det nu va skönt.

Jag har ju 2 alternativ.
1. Sala på reglarna, då måste jag ha tillgång till en bra klyvsåg vilket jag inte har.
2. Jacka ur reglarna den delen som sticker in under huset. Tappar ju aningen i bärighet då men det borde väl vara marginellt?
ja, låter väl lite större jobb än vad det blir. Det är inte inrett och bara lösa skivor på så ska bara lyfta bort det från sista raderna och sala på. Jag tror det är enklare att sala på än jacka ur. Ska du jacka ur och få det bra tror jag nästan du får skriva ner dem och så du kommer åt med såg

O olofh skrev:
ja, låter väl lite större jobb än vad det blir. Det är inte inrett och bara lösa skivor på så ska bara lyfta bort det från sista raderna och sala på. Jag tror det är enklare att sala på än jacka ur. Ska du jacka ur och få det bra tror jag nästan du får skriva ner dem och så du kommer åt med såg
Ja då behöver jag lossa bärlinorna så dom går att dra ut en bit och sen jacka ur med sticksågen.
Dom väger ju runt 100kg så det blir klart omständighet.
Tror grannen har en ny klyvsåg så jag kan nog be han om hjälp (y)

Annars ber du de på brädgården klyva till de, är ju inte många meter de handlar om. kostar väl nån hundring eller en fika till dem (y)

• Gilla
maah
  • Laddar…
Det blev en leverans av material idag.

Byggmaterial levererat och packat på lastbil, klar för avlastning vid byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggmaterial packat och plastat på pallar framför en bostad med grått uthus och bil i carport.
Skapa konto
Leverans av byggmaterial perfekt packat och plastat på pallar vid en uppfart med lite snö på marken.
Skapa konto

Att få det perfekt packat, plastat och avställt precis där man vill för 650kr är otroligt bra.

Smög in en ny fogsvans och multivinkel i budgeten med.

Ny fogsvans och multivinkel på ett smutsigt arbetsbord i en verkstad.
Skapa konto

Hoppas på ok väder i morgon så jag kan få något gjort. Är väldigt sugen på att börja med bjälklaget men jag misstänker att det kommer gå några timmar på att få bärlinorna prefekt innan jag börjar med det.

• Gilla
Peter_Bromma och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Bra pris! Min handlare tar typ 700 exkl, men oftast är det värt ändå! Ska man handla lite mindre så brukar jag välja att de packar på brädgården och så hämtar jag där istället. :)

• Gilla
maah
  • Laddar…
Ja det är ett riktigt bra pris!
Har 20 min enkel resa till bygghandeln så jag försöker undvika att åka och handla själv.
Är dock risk för att jag behöver åka och köpa några 45x95 i morgon.
Surt att lägga 1 timme på det.

Nu har jag salat på bärlinorna så det diffar ca 5mm, det får duga.
Ingen idé att lägga en massa tid på att få det på millimetern rätt när befintliga huset redan är snett tänker jag.

Grundläggning av träkonstruktion med bärlinor justerade 5mm från varandra, med synlig spikpistol, på betongplintar nära ett hus.
Skapa konto

Fick inviga spikpistolen idag med!

Väldigt lätt att använda och justera slagdjupet på. Låter inte heller så farligt, det är ett ganska "snällt" ljud så hörselskydd är inte ett måste.

• Gilla
HerrKästel och 3 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Budgetkoll: Utfall/budgeterat
  • Bygglov 15 000:- (20 000:- )
  • Trädfällning 5000:- (5 000:- )
  • Grävning: 27 500:- (25 000:- )
  • Plintar och markisolering: 4100:- (5 000:- )
  • Fönster/dörrar 39 000:- (40 000:- )

Totalt 90 600:- (95 000:- )

Så just nu ligger vi 4 400kr under budgeterat
Fantastiskt låg siffra för bygglovet.
Eller rättare sagt en hyfsat ok summa.
Vi hamnar runt 60.000kr för vårt som är en 160m2 oisolerad förrådsbyggnad på landet.

P
J johjos78 skrev:
Fantastiskt låg siffra för bygglovet.
Eller rättare sagt en hyfsat ok summa.
Vi hamnar runt 60.000kr för vårt som är en 160m2 oisolerad förrådsbyggnad på landet.
ja det här är ju en liten tillbyggnad, er låter som en stor nybyggnad

richardtenggren richardtenggren skrev:
Bra pris! Min handlare tar typ 700 exkl, men oftast är det värt ändå! Ska man handla lite mindre så brukar jag välja att de packar på brädgården och så hämtar jag där istället. :)
Min tar 195kr så det är i princip gratis.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
maah maah skrev:
Nu har jag salat på bärlinorna så det diffar ca 5mm, det får duga.
Ingen idé att lägga en massa tid på att få det på millimetern rätt när befintliga huset redan är snett tänker jag.

[bild]

Fick inviga spikpistolen idag med!

[video]

Väldigt lätt att använda och justera slagdjupet på. Låter inte heller så farligt, det är ett ganska "snällt" ljud så hörselskydd är inte ett måste.
Ser smutt ut!
Hur är den att spika panel med?
Typ 95mm.
Ville köpa en sådan, men svärfar ville spika för hand.
160m2 golvyta.

• Gilla
arkTecko
  • Laddar…
P Patmark skrev:
ja det här är ju en liten tillbyggnad, er låter som en stor nybyggnad
Absolut!
Men när bygglovet är 25% av byggkostnaden så blir iaf jag less.

J johjos78 skrev:
Ser smutt ut!
Hur är den att spika panel med?
Typ 95mm.
Ville köpa en sådan, men svärfar ville spika för hand.
160m2 golvyta.
Väger ju en del så det är rätt tungt att spika panel, men det går ju fort!
Den klarar 50-90mm spik.

• Gilla
johjos78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.