228 355 läst · 634 svar
228k läst
634 svar
Tillbyggnad 35m² - Hur svårt kan det va?
Gjorde ett ryck på eftermiddagen och skruvade klart trallen.
Blev lite udda lösningar för att jag byggde på känsla och inte mätte så mycket innan jag började
Nu blir det fullt fokus på utbyggnaden framöver!
Skönt att ha 95% av allt virke hemma då det börjar bli svårt att få tag på en del. T.ex. OSB verkar va en stor bristvara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev lite udda lösningar för att jag byggde på känsla och inte mätte så mycket innan jag började
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skönt att ha 95% av allt virke hemma då det börjar bli svårt att få tag på en del. T.ex. OSB verkar va en stor bristvara.
Ja, virke och skivor av trä är/börjar bli bristvara.maah skrev:Gjorde ett ryck på eftermiddagen och skruvade klart trallen.
[bild]
[bild] [bild]
Brist på råvara sägs det.
Även cellplast är det brist på.
Och såklart mycket från utlandet som behöver importeras.
Beijer och andra stora aktörer flaggar för brist på framförallt OSB. Jag hade inte köpt all OSB till innerväggarna så jag drog iväg nu på morgonen och köpte det sista.W Willewonka skrev:
Så nu har jag allt material hemma förutom listverk och vindskivor och foder.
Det börjar bli dags att börja bygga väggar i helgen.
Då kan det ju va en bra idé att ha bestämt vart fönsterna ska sitta så det har jag gjort nu.
Det kan även vara bra att veta hur man bygger en vägg, så det tänkte jag lära mig nu!
Såhär blir planlösningen har vi tänkt.
En del av befintliga huset är med på ritningen, hallen, toaletten och det lilla sovrummet.
Ingång till lilla sovrummet är idag från köket så det ändrar vi och sätter en dörr från utbyggnaden istället.
Rummet som är möblerat med en soffa blir i stort sett bara en stor garderob till en början men möjlighet att sätta in en dörr så det blir ett till sovrum.
Vårat nuvarande sovrum är på 8,5m² så det ska bli härligt med det nya på ca 25m²!
Då kan det ju va en bra idé att ha bestämt vart fönsterna ska sitta så det har jag gjort nu.
Det kan även vara bra att veta hur man bygger en vägg, så det tänkte jag lära mig nu!
Logga in
Skapa konto
En del av befintliga huset är med på ritningen, hallen, toaletten och det lilla sovrummet.
Ingång till lilla sovrummet är idag från köket så det ändrar vi och sätter en dörr från utbyggnaden istället.
Rummet som är möblerat med en soffa blir i stort sett bara en stor garderob till en början men möjlighet att sätta in en dörr så det blir ett till sovrum.
Vårat nuvarande sovrum är på 8,5m² så det ska bli härligt med det nya på ca 25m²!
Logga in
Skapa konto
Vilket pgm har du gjort planlösningen i?maah skrev:Det börjar bli dags att börja bygga väggar i helgen.
[bild]
[bild]
Idag kom första väggen upp!
Tog ca 4 timmar att spika ihop den och sen fick jag hjälp av en granne att resa den.
Så här kommer en massa bilder!
Avslutar med en bild på en nöjd hobbysnickare som rest sin första vägg
Tog ca 4 timmar att spika ihop den och sen fick jag hjälp av en granne att resa den.
Så här kommer en massa bilder!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Avslutar med en bild på en nöjd hobbysnickare som rest sin första vägg
Logga in
Skapa konto
Snyggt jobbat! Och snabbt! Mycket roligt att följa... Fick du någon ordning på hur du ska lägga takstolarna? Jag sitter i samma funderingar, men än så länge är jag fast nere i grunden, så det är en bit dit
Ja, jag frågade en snickare jag träffade och fick svaret att det går att lösa på lite olika sätt.
Det jag har bestämt mig för är en egen lösning.
Jag kommer ta bort vindskivor och trekantslist. Sen skruvar jag en 45x70 längst ut under råsponten och renkapar råsponten vid behov.
Sen ställer jag den nya takstolen dikt an regel/råspont.
Då kan jag skruva den nya takstolen in i regeln och jag får en hel takstol att lägga den nya råsponten på.
Det jag har bestämt mig för är en egen lösning.
Jag kommer ta bort vindskivor och trekantslist. Sen skruvar jag en 45x70 längst ut under råsponten och renkapar råsponten vid behov.
Sen ställer jag den nya takstolen dikt an regel/råspont.
Då kan jag skruva den nya takstolen in i regeln och jag får en hel takstol att lägga den nya råsponten på.
Det tog 4 timmar för denna vägg med.
Känns som att hälften av tiden går åt till att bära virke eftersom jag har det 20m bort.
Får se om långsidan kommer upp efter påskmaten.
Känns som att hälften av tiden går åt till att bära virke eftersom jag har det 20m bort.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Får se om långsidan kommer upp efter påskmaten.