Kör med ryggåstak enligt förslag ovan. En limträbalk och sen 45x220 regelvirke C24 som takreglar. Jag håller på med liknande bygge och 220-reglar funkar upp till ca 8 meter husbredd om du kör 60 cc (kanske lite mer med din takvinkel). Köp en takstol som du sätter i gaveln att utgå från. Då får du en härlig rymd och inga problem med takhöjd. Du slipper även kallvind med möjliga mögelproblem om du isolerar för bra. Generellt bör 220 + 45 bör ju räcka i taket men det kanske finns energikrav kopplat till bygglovet?

• Gilla
CFj
  • Laddar…
P Patmark skrev:
Ajaj, det här har du helt rätt i.

Boverkets byggregler (2011:6) – 3:3111 Bostäder: Rumshöjden i bostäder ska vara minst 2,40 meter. I småhus får dock rumshöjden i vinds- och suterrängvåningar samt källare vara lägst 2,30 meter. I begränsade delar av rum får dessa rumshöjder underskridas. I sådana delar av rum där ståhöjd behövs får rumshöjden dock inte vara lägre än 2,10 meter under horisontella delar av tak eller 1,90 meter under snedtak.

Håller med om att det är tråkigt att blanda in ytterligare en nockhöjd här, men på något sätt kommer du nog bli tvungen att lösa det. Ju tidigare desto lättare. Jag hade gjort öppet till nock, men det är absolut inte det enklaste sättet att bygga. Skulle visserligen passa bra till den timrade stugan (ska du förresten timra tillbyggnaden?) men du kan ju också kolla om det hjälper med saxtakstolar, om inte A-takstol är på önskelistan. Även om jag tror att du kan ha minst lika tjock isolering vid takfot som i väggen iallafall.
Skiter det sig så får jag kolla på saxtakstolar eller a-takstol. För oss känns det onödigt med 240 i rumshöjd när vi klarar oss så bra på 220 i resten av huset. Huset byggdes till för 10 år sedan och då gick det bra, men det kanske va andra regler då.

Huset är inte timrat faktiskt, det är en panel som ser timrad ut med lösa knutar.
Vi kommer att ta bort att knutar och ersätta med knutbrädor och på utbyggnaden blir det en dubbelfasspont istället.

Bygglovet inskickat!

Vi kände att nu kommer vi inte längre så igår kväll skickade vi in det. Vi hoppas på snabb handläggning så vi kan rätta till eventuella fel och komma igång i vår som planerat. Nu är våran plan och förhoppning att börja bygga i mars.

Skärmdump av en inskickad bygglovsansökan med komplett ifyllda ritningar och dokument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MetteKson och 7 till
  • Laddar…
Snyggt! Skickade du in något på "Kontrollplan tillbyggnad" isf vad?

AXS
Efter ha byggt två hus på 20m2 kan jag verkligen rekommendera nockbalk.

Ett av husen byggdes med vanliga takstolar och det var tungt och svårt att få helt rätt.

Huset med nockbalk var.mucket enklare. Ett tungt lyft men resten klarade jag själv.

• Gilla
maah
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Efter ha byggt två hus på 20m2 kan jag verkligen rekommendera nockbalk.

Ett av husen byggdes med vanliga takstolar och det var tungt och svårt att få helt rätt.

Huset med nockbalk var.mucket enklare. Ett tungt lyft men resten klarade jag själv.
Jag får kolla på det om det blir avslag pga rumshöjden. Jag har ju tid på mig att läsa på om den konstruktionen med innan vi får besked.

• Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
Halvfärdigt trätak på byggprojekt med täckt sida med tjärpapp och stege, i skogsmiljö.
Skapa konto

Person bygger en träröstskelettstruktur med olämpligt tjärpappsskydd på marken.
Skapa konto

Såhär gjorde jag.
Tips, tjärpapp är inte bra regnskydd under bygget.

• Gilla
maah
  • Laddar…
P
Det stämmer att det var andra regler, nya PBL trädde i kraft 2011 och tillämpningarna (som BBR som anger takhöjd) uppdateras kontinuerligt. Det blir kul att höra hur det här utvecklar sig. Hur som helst bra att du är beredd på olika lösningar. Något som inte är bra är att beställa hem massor med specialtillverkade grejor innan bygglovet är klart. Lycka till!

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
I väntan på bygglovet på sysselsätter jag mig med lite annat.

Ända sen vi flyttade in i huset våran -18 så har vi stört oss väldigt mycket på vårat "charmiga" uthus. Det fyller ingen funktion och är anskrämligt fult. Så nu tänkte jag att det va dags att ta tag i det!

Utgångläge:
Försummat uthus med slitet tak och överväxande grönska i en trädgård.
Skapa konto

Sedan dess har jag rensat bort all växtlighet utvändigt.
Förfallna träuthus i trädgård, slitet med tegeltak och lövverk på taket, före renovering.
Skapa konto

Här ser man hur det stör våran annars fantastiska utsikt från altanen:
Utsikt från altan över ett gammalt uthus med slitet tak och blå dörrar omgivet av grönska.
Skapa konto

Invändigt har det sett ut såhär
Oorganiserat uthus med diverse saker som darttavla, trädgårdsredskap och gammalt trätak.
Skapa konto
Invändigt rörigt uthus med verktyg, bråte, gammal elcentral och fönster med utsikt över grönska.
Skapa konto

En massa bråte och ett gammalt dass.

Planen nu är att höja huset ca 15cm så syllen kommer upp över marknivå. Den har legat under marknivå i många år som det verkar, speciellt i ena hörnet där den har tagit skada. Vilket man kan se på bilden nedan
Grävd jord bredvid husgrund där syllen varit under marknivå och skadats, synlig i bildens hörn.
Skapa konto

Detta är efter att jag har grävt bort ca 15cm lerjord.

Invändigt fick jag börja med att riva dassväggarna som är byggda med rejäla plank.
Renoveringsarbete inuti äldre hus med synlig skadad syll och avlägsnat golv.
Skapa konto
Grävd mark under hus med synlig skadad syll och rester av väggkonstruktioner i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Huset står på plintar, men sedan har någon gjutit en platta mellan syllarna.
Jag fick bila bort lite i hörnen för att komma åt plintjärnen.
Skadad träsyll i hörnet av ett hus med tecken på röta och nyligen grävd jordmarkerad av solstrålarna.
Skapa konto
Skadad syll i hörn av hus med synliga fuktskador och rester av betong, omgiven av träväggar och en elektrisk borr på golvet.
Skapa konto

I hörnet där dasset va så va det rejält armerat med vajer. Dasset hade en egen syll som jag fick ta bort.
Skadad husgrund med en uppgrävd lerjordyta, skadade träplank och en delvis borttagen betongplatta som exponerar plintjärn.
Skapa konto
Gamla skadade träsyllar och murbrockor efter rivning på marken i ett hus under renovering.
Skapa konto
Hörn av ett gammalt hus med synlig skada på syllen, upprivet golv och spruckna betongdelar.
Skapa konto
Bild på ett hörn av ett hus med skadad syll och grusig mark, medan en bilhammare ligger på golvet bredvid borrade stenblock.
Skapa konto

Här syns tydligt hur illa det va med syllen också.

Efter det så skruvade jag dit en regel för att få den gamla syllen att hålla ihop när jag lyfter huset.
Ny skruvad regel längs en gammal syll för att stärka konstruktionen inför huslyft med stenar och plint synlig.
Skapa konto

I varje hörn sen så skruvade jag fast reglar så jag hade något att lyfta i.
Skruvade träreglar som bildar en stöttande konstruktion i hörnet av ett hus, med en domkraft och stenar på marken.
Skapa konto
En installation av en träregel stödd av en domkraft i ett hörn av en byggnad, med skruvar och verktyg på golvet.
Skapa konto
En domkraft som lyfter en träregel mot en gammal syll i ett hörn av ett hus under renovering, med borr och stenar på golvet.
Skapa konto

Sen va det bara att lyfta nån centimeter i taget i varje hörn för att slutligen lägga in några markstenar mellan plinten och syllen. Totalt lyfte jag ca 12cm.

Inläggsbild som visar huslyft med reglar fästa vid syll, verktyg och markstenar synliga.
Skapa konto
Vägg av en byggnad förstärkt med en horisontell regel och förberedd för lyft med markstenar synliga.
Skapa konto

Jag har även reglat upp ett nytt dörrhål 9x20 på kortsidan.
Ett nyskapat dörrhål med reglar i en byggkonstruktion om natten, med skymt av huset utanför.
Skapa konto

Det är så långt jag har kommit till dagens datum.
Nästa steg är att byta taket mot ett plåttak och sätta nya panel utvändigt. Det blir en liggande panel direkt utanpå den gamla.

• Gilla
Edvuld och 4 till
  • Laddar…
Det plingade till i mailkorgen!
Del av ett dokument från Uppsala Kommun med titeln "Delegationsbeslut om bygglov med startbesked" för ett enbostadshus.

Det tog inte ens 3 veckor och vi fick det beviljat utan en ända fråga från handläggaren.
Tack för den julklappen Uppsala Kommun!

• Gilla
Appendix och 12 till
  • Laddar…
Idag beställdes fönster och fönsterdörrar på Bygghemma.se som har kampanj t.o.m. 31/12.
Det blev SP-fönster modell "Villa", lika som vi har i övriga huset.

1st 2-luft 14x12
1st 3-luft 18x12
1st 1-luft 9x12
1st Parfönsterdörr med spröjs 18x20

Total kostnad 38 996kr, jag hade budgeterat med 40 000:- så det gick ju bra :)

Lite läskigt ändå att beställa tillverkningsvaror, finns ingen chans till ånger när man väl klicka på "betala"

• Gilla
MacLar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.