4 380 375 läst · 32 154 svar
4380k läst
32,2k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Mycket snyggt! Svärisarna uppe i Norrland har denna färgkombination på sitt lilla hus (dock ingen gammal gård utan en fd sommarstuga) och jag tycker det är en trivsam färg.P Pappa1986 skrev:
Idag blev jag färdig med byte av fasadbrädor på verkstaden. Så djäkla nöjd att jag beräknade antalet brädor perfekt. Eller gjorde jag?
Det visade sig saknas en -säger en- bräda. Och igår fick jag kasta en som jag sågat hål för elkabel i på fel ställe. Annars hade allt varit klart idag. Svider lite...
Så efter att ha cyklat med döttrar till scoutmötet så tog jag en avstickare och köpte en bräda.
(Den skall surras så klart.)
Det visade sig saknas en -säger en- bräda. Och igår fick jag kasta en som jag sågat hål för elkabel i på fel ställe. Annars hade allt varit klart idag. Svider lite...
Så efter att ha cyklat med döttrar till scoutmötet så tog jag en avstickare och köpte en bräda.
(Den skall surras så klart.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bytte fönsterbänken, den sista som va i mdf till jura Grey, kalksten, fick även hjälp an en expert
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 953 inlägg
Idag (eller snarare igår) har vi grävt, och grävt av! Trodde jag iallafall...
Det visade sig att den lila röret där fibern normalt ligger va tomt. Man hade tydligen börjat gräva ner denna men inte lyckats få den fram till huset, så man la fibern i det gamla röret tillsammans med telefonslingan.
Jag hade en utsänd via Ledningskollen hemma men lyckades inte hitta fibern då man inte lagt någon söktråd... svettigt var det ett tag iallafall!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det visade sig att den lila röret där fibern normalt ligger va tomt. Man hade tydligen börjat gräva ner denna men inte lyckats få den fram till huset, så man la fibern i det gamla röret tillsammans med telefonslingan.
Logga in
Skapa konto
Jag hade en utsänd via Ledningskollen hemma men lyckades inte hitta fibern då man inte lagt någon söktråd... svettigt var det ett tag iallafall!
Fortsätter med balkongen. Märks att man inte är snickare, eller? Inte avståndet mellan brädorna utan anslutningen till befintlig brädfodrat. Blir nog bra
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Som alla med robotdammsugare vet måste man göra vissa små justeringar för att allt ska lira optimalt. Det här är en nödlösning.
Dimensionshyvlat och snedsågat på bandsågen.
Handhyvlat
här saknar jag bevisligen ett verktyg men det går med tejp också.
Klart! Funkar utmärkt.
Logga in
Skapa konto
Dimensionshyvlat och snedsågat på bandsågen.
Logga in
Skapa konto
Handhyvlat
Logga in
Skapa konto
här saknar jag bevisligen ett verktyg men det går med tejp också.
Logga in
Skapa konto
Klart! Funkar utmärkt.
Logga in
Skapa konto
Snabbt går det ju inte, kunde inte låta bli att göra sadeltak heller. Planen är att man ska kunna lyfta av taket i ett stycke när lekstugan ska avvecklas. Har reglat lite till och ska montera den och taket på plats imorgon hoppas jag.
Det är fasta fönster och vanliga utåtgående altandörrar i pvc. Uterunmet kommer ha en dubbeldörr och en enkeldörr utåt. Gealan S9000 valde vi då de gick att få med låg tröskel.
Medlem
· Halland
· 4 006 inlägg
Vilket konstigt anhåll. Ett riktigt anhåll är konstruerat så att du kan komma nära klingan med anhållet.Fario skrev:Arbetet fortsätter efter vinteruppehåll med att byta syllen under verkstaden. Måtten är ju tretumtre och eftersom jag inte vann den fina bordssågen så klyver jag 45x90 reglar till 45x78 med min lilla cirkelsåg. Sedan skruvar jag ihop två sådana till 90x78 och klyver till 78x78. Därefter trimmas de med elhyvel till exakt rätt mått.
Det går inte riktigt att klyva med ett snitt så jag flippar över och kör ett pass till från andra sidan.
Blir riktigt bra och denna gång går det snabbare.
Jag lägger regeln jag skall klyva innerst och en annan regel utanpå för att kunna använda parallellanslaget.
[bild]
Man får måtta några gånger så anslaget ställs in rätt.
[bild]
Snittet blir bra. Man får vara uppmärksam på att reglerna är något lite böjda så det kan behövas lite klämmande så snittet blir rakt.
[bild]