P Pappa1986 skrev:
Kört färgprover tillkommande husfasad.

Får man experternas utlåtanden? :D
Den gula som liggande/stående panel och den gröna till knutar, foder mm
[bild]
Mycket snyggt! Svärisarna uppe i Norrland har denna färgkombination på sitt lilla hus (dock ingen gammal gård utan en fd sommarstuga) och jag tycker det är en trivsam färg. :giggle:

• Älska
Pappa1986
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Kört färgprover tillkommande husfasad.

Får man experternas utlåtanden? :D
Den gula som liggande/stående panel och den gröna till knutar, foder mm
[bild]
Ett hus på granngatan kör liknande färger, har alltid ansett att det ser rätt mysigt ut. :)

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
J jonjoh skrev:
Ett hus på granngatan kör liknande färger, har alltid ansett att det ser rätt mysigt ut. :)
Många verkar positiva till färgsättningen så vi kör på detta framöver :D

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Idag blev jag färdig med byte av fasadbrädor på verkstaden. Så djäkla nöjd att jag beräknade antalet brädor perfekt. Eller gjorde jag?
Det visade sig saknas en -säger en- bräda. Och igår fick jag kasta en som jag sågat hål för elkabel i på fel ställe. Annars hade allt varit klart idag. Svider lite...
Så efter att ha cyklat med döttrar till scoutmötet så tog jag en avstickare och köpte en bräda.
(Den skall surras så klart.)

Cykel med en lång träbräda fastsurrad på en släpvagn parkerad framför en vit fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
Bytte fönsterbänken, den sista som va i mdf till jura Grey, kalksten, fick även hjälp an en expert

• Nyinkomstallerad jura Grey kalkstensfönsterbänk i ett hem, med leksaker synliga genom fönstret.
    Skapa konto
  • Barn tittar på nylagd Jura Grey kalkstensfönsterbänk vid fönster, med verktyg och byggbråte runtomkring.
    Skapa konto
  • Nyinstallerad fönsterbänk i Jura Grey kalksten med hund utanför fönstret.
    Skapa konto
  • Nyinstallerad kalkstensfönsterbänk i Jura Grey i rum med trähögkant och leksaker samt hund utanför fönstret.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Idag (eller snarare igår) har vi grävt, och grävt av! Trodde jag iallafall...

Minigrävare framför hus med upplöst mark vid fibergrävningsarbete.
Skapa konto

Uppgrävd mark med ett tomt lila rör där fibern borde ligga.
Skapa konto

Det visade sig att den lila röret där fibern normalt ligger va tomt. Man hade tydligen börjat gräva ner denna men inte lyckats få den fram till huset, så man la fibern i det gamla röret tillsammans med telefonslingan.

Grävd grop med ett tomt lila rör i jorden, antydan till fiberoptik under byggnadsarbete.
Skapa konto

Jag hade en utsänd via Ledningskollen hemma men lyckades inte hitta fibern då man inte lagt någon söktråd... svettigt var det ett tag iallafall!

• Gilla
Ramnemark och 3 till
  • Laddar…
Är man fumlig när man klinkrar får man lida.. :rolleyes:
Klinkergolv med för smala fogar och närbild av fogkrats och kniv.
Skapa konto

För smala fogar för fogkrats..

• Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
Fortsätter med balkongen. Märks att man inte är snickare, eller? Inte avståndet mellan brädorna utan anslutningen till befintlig brädfodrat. Blir nog bra

• Pågående renoveringsarbete på en balkong med synliga träramar och ojämnt anslutna brädor på ett grönt hus.
    Skapa konto
  • Pågående balkongbygge med ojämnt anslutna brädor under ett grönt tak och bredvid en stege.
    Skapa konto
  • Halvfärdig balkongrenovering på ett tvåvåningshus med synliga brädor och stolpar.
    Skapa konto
  • Gilla
nikasp och 4 till
  • Laddar…
Som alla med robotdammsugare vet måste man göra vissa små justeringar för att allt ska lira optimalt. Det här är en nödlösning. Trälist fixerad med tejp på trägolv som vägledning för robotdammsugare.
Skapa konto

Dimensionshyvlat och snedsågat på bandsågen.
Person håller i en just snedsågad träplanka, förmodad anpassning för robotdammsugare.
Skapa konto

Handhyvlat

Person håller ett dimensionshyvlat trästycke med synlig ådring, snedsågat till en spets, för justering av robotdammsugare.
Skapa konto

här saknar jag bevisligen ett verktyg men det går med tejp också.
Trägolv med tejp över spricka vid dörrtrösk för att hjälpa robotdammsugare navigera.
Skapa konto

Klart! Funkar utmärkt.
Anpassad träkil vid tröskel bredvid en robotdammsugare för att förbättra navigationen.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
nikasp
Snabbt går det ju inte, kunde inte låta bli att göra sadeltak heller. Planen är att man ska kunna lyfta av taket i ett stycke när lekstugan ska avvecklas. Har reglat lite till och ska montera den och taket på plats imorgon hoppas jag.

• Delvis konstruerad lekstuga med påbörjat sadeltak och regelverk, verktyg syns, mot husvägg.
    Skapa konto
  • Gilla
Jckssn och 2 till
  • Laddar…
Nymonterad enkeldörr i ljus träram på en uterumskonstruktion med verktyg synligt.
Skapa konto

Monterat en dörr. Bara tre kvar. Var av en dubbeldörr.

• Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
[bild]
Monterat en dörr. Bara tre kvar. Var av en dubbeldörr.
Fint. Är det fasta fönster för övrigt? Inga skjutbara nånstans? Pvc?
Tänkte själv på skjutbara partier, men frugan kom med det (genialiska) billiga förslaget på dörr med tilt och fasta fönster resten.

Det är fasta fönster och vanliga utåtgående altandörrar i pvc. Uterunmet kommer ha en dubbeldörr och en enkeldörr utåt. Gealan S9000 valde vi då de gick att få med låg tröskel.

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Arbetet fortsätter efter vinteruppehåll med att byta syllen under verkstaden. Måtten är ju tretumtre och eftersom jag inte vann den fina bordssågen så klyver jag 45x90 reglar till 45x78 med min lilla cirkelsåg. Sedan skruvar jag ihop två sådana till 90x78 och klyver till 78x78. Därefter trimmas de med elhyvel till exakt rätt mått.
Det går inte riktigt att klyva med ett snitt så jag flippar över och kör ett pass till från andra sidan.
Blir riktigt bra och denna gång går det snabbare.

Jag lägger regeln jag skall klyva innerst och en annan regel utanpå för att kunna använda parallellanslaget.
[bild]

Man får måtta några gånger så anslaget ställs in rätt.
[bild]

Snittet blir bra. Man får vara uppmärksam på att reglerna är något lite böjda så det kan behövas lite klämmande så snittet blir rakt.
[bild]
Vilket konstigt anhåll. Ett riktigt anhåll är konstruerat så att du kan komma nära klingan med anhållet.

V verktygsgurun skrev:
Vilket konstigt anhåll. Ett riktigt anhåll är konstruerat så att du kan komma nära klingan med anhållet.
Vet inte om det är så konstigt, det är rätt likt det jag har till min gröna bosch cirkelsåg. Men jag använder det monterat åt andra hållet och kan då komma nära klingan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.