4 364 769 läst · 32 093 svar
4365k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Behandlat isolerskivor vid vedspis med vattenglas. Tänkte att en strykning skulle räcka men ändrade mig. Körde på tills det inte sög så mycket. Får se om det var rätt taktik ytan känns kall nu så den är nog ordentligt fuktig/mättad. Får se om reaktionen med luften gör sitt nu över natten. Just nu mörkt flammig på flera ställen. Där jag lagat ytan märkte jag också att det sög mer. Kan bli så att det blir mörkare där. Ytan känns MYCKET fastare nu utan ”hinna”. Innan så sandpapprade jag ytan med typ 240 papper enligt bild. Kanterna fasade jag av med mjukt sandpapper enligt bild så att de skulle bli lite starkare. Lite roligt är att ytan ”glittrar” som av silver i motljus. Sannolikt mineralerna i vattenglaset som reflekterar ljuset. Kisel?
Tillverkat mall för urtag i köksstomme för diskho. Svårt att tänka i 3D. Hon sitter ju förmonterad i skivan så när jag sänker ned den kommer allt vara på diagonalen liksom och jag vet inte exakt om hon kommer få plats ordentligt då. Skivan väger ganska mycket och man vill inte hålla på för mycket när man lägger den till rätta. Katastrof om man skulle knäcka den. Hittat 0,5 mm som ”sticker opp” där skivan skall ligga. Skall slipa ned detta imorgon. Skall testa lite imorgon bitti med mallen.
Tänkte limma fast skivan med ”Superfix” men bara liksom där jag kommer åt mellan skiva/stomme när skivan lagts ned. Kommer inte limma innan jag lägger ned den. Skivan är tung så jag tänkte att det inte behövs så mycket. Rätt tänkt? Om det är tillräckligt plant så borde det funka? Annars skulle man kunna tänka sig att det är bra om man ”strängar ut” lim innan man lägger skivan på plats. Nackdelen är att det då börjar torka och om man vill korrigera lite har man begränsad tid på sig så. Nackdelen är också att man inte får bort skivan efteråt när limmet torkar (varför man nu skulle vilja detta?)
Säljaren ville sälja på mig någon stor tub (Tec 7?) för 265 bagis men jag sa nej tack och köpte en liten annan för 65 riksdaler istället. Känns bra!
Tillverkat mall för urtag i köksstomme för diskho. Svårt att tänka i 3D. Hon sitter ju förmonterad i skivan så när jag sänker ned den kommer allt vara på diagonalen liksom och jag vet inte exakt om hon kommer få plats ordentligt då. Skivan väger ganska mycket och man vill inte hålla på för mycket när man lägger den till rätta. Katastrof om man skulle knäcka den. Hittat 0,5 mm som ”sticker opp” där skivan skall ligga. Skall slipa ned detta imorgon. Skall testa lite imorgon bitti med mallen.
Tänkte limma fast skivan med ”Superfix” men bara liksom där jag kommer åt mellan skiva/stomme när skivan lagts ned. Kommer inte limma innan jag lägger ned den. Skivan är tung så jag tänkte att det inte behövs så mycket. Rätt tänkt? Om det är tillräckligt plant så borde det funka? Annars skulle man kunna tänka sig att det är bra om man ”strängar ut” lim innan man lägger skivan på plats. Nackdelen är att det då börjar torka och om man vill korrigera lite har man begränsad tid på sig så. Nackdelen är också att man inte får bort skivan efteråt när limmet torkar (varför man nu skulle vilja detta?)
Säljaren ville sälja på mig någon stor tub (Tec 7?) för 265 bagis men jag sa nej tack och köpte en liten annan för 65 riksdaler istället. Känns bra!
Tec 7 är det bästa . Det kör jag överallte97aer skrev:Behandlat isolerskivor vid vedspis med vattenglas. Tänkte att en strykning skulle räcka men ändrade mig. Körde på tills det inte sög så mycket. Får se om det var rätt taktik ytan känns kall nu så den är nog ordentligt fuktig/mättad. Får se om reaktionen med luften gör sitt nu över natten. Just nu mörkt flammig på flera ställen. Där jag lagat ytan märkte jag också att det sög mer. Kan bli så att det blir mörkare där. Ytan känns MYCKET fastare nu utan ”hinna”. Innan så sandpapprade jag ytan med typ 240 papper enligt bild. Kanterna fasade jag av med mjukt sandpapper enligt bild så att de skulle bli lite starkare. Lite roligt är att ytan ”glittrar” som av silver i motljus. Sannolikt mineralerna i vattenglaset som reflekterar ljuset. Kisel?
Men max 150kr för en tub
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 862 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 862 inlägg
Ännu roligare är ju att bolagen bara vill ha de där i retur för att kunna ta ut avgift från de som inte skickar in.PNO skrev:Teknikskifte. I verktygstrådarna så brukar ju unboxing vara populärt. Här har det varit inboxing idag. Inte för att julen är nära utan för att jag äntligen kan skicka iväg det sista spåret av Telia ADSL.
[bild]
Förresten, att låna kommunikationsutrustning på detta vis påminner mig lite om televerket nostalgitråden. För så var det ju med telefonerna för länge sedan också. Känns lite gammalmodigt. Förvisso så ville Bahnhof låna ut en router till mig dom också, men det tackade jag nej till.
För de apparater de får i retur.... Skrotas
Så både miljöovänligt, gammalmodigt och allt vad det nu heter.Telia helt enkelt
Sågat ut och lagt stenskiva på plats. Det lönade sig att göra en exakt mall i skala 1:1. Funkade första försöket! Lite struligt med breddavloppet som sticker ut mot baksidan. Hon fick preeeecis plats utan att jag behövde göra åverkan i front/baksida på stommarna. Några millimeter till godo. Gott om marginal!
Limmade underifrån när väl stenen lagts på plats med ”Superfix”. Lilla tuben räckte precis! Får se imorgon om det härdat och fastnat på stenen. Jag tror det, väldigt klibbig massa.
Limmade underifrån när väl stenen lagts på plats med ”Superfix”. Lilla tuben räckte precis! Får se imorgon om det härdat och fastnat på stenen. Jag tror det, väldigt klibbig massa.
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Stomresning klar. Skorsten ska strax på plats, samt tak- och fasadbeklädnad. Inredningen blir dock svårare.
Fogningen i ena knuten ska jämnas till förstås. Funderar dock på om det behövs luftspalt under takskägget?
Sen är det ju tomten också...
Fogningen i ena knuten ska jämnas till förstås. Funderar dock på om det behövs luftspalt under takskägget?
Sen är det ju tomten också...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 724 inlägg
Det ser ut som du har självbärande takpaneler, då behövs ingen luftspaltricebridge skrev:
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 862 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 862 inlägg
Vart ett par skift till innan värken från diskbråcket vart olidligt.. Nu blir det inge mer jobb tills nervklämningen är över.
Kommer bli en/två nischer i duschen som man ser begynnelsen till, inte bestämt exakt utformning om jag skall mura en liten remsa på 10cm till höger och vänster eller om nischen skall gå hela vägen ut.. Mittstolpe kommer det blir för stången dock. Troligast blir det alternativ 1.
Kommer bli en/två nischer i duschen som man ser begynnelsen till, inte bestämt exakt utformning om jag skall mura en liten remsa på 10cm till höger och vänster eller om nischen skall gå hela vägen ut.. Mittstolpe kommer det blir för stången dock. Troligast blir det alternativ 1.