Jädrar verkar som du haft en mycket produktiv dag!

harry73
Rensade hängrännorna och borstade taket "ren" från löv, barr, mossa och jord/smuts som kommer från åkrarna rundomkring.

Det småregnade hela dagen, och det gjorde det lite enklare att få bort smutsen.

Fick plötsligt reklam i appen så det behövs en uppdatering. Har inte legat på sofflocket, bara inte postat ngt.

Väggen uppe är ju gipsad och klar, väntar med spackling om golv/vägg sätter sig ngt när det ändrades från bärande vägg till nedpendlat mellanbjälklag.

Men, har hunnit kortla på varje sida balken så att inte golvspånen hänger fritt i ändorna.

Träkonstruktion med förstärkt balk och gipsat tak i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag satte jag upp hängslen och livrem. Inget som borde behövas men då två avväxlingar hänger på denna balk, dels en vid trappan och dels den nu stämpade balken som är kapad för skorstenen och att väggen längs trappan som kunge givit lite stöd inte finns längre, ville jag stadga det lite till så det blev en skruvlimmad 200*45 kertobalk längs hela gamla balken, 430cm. Nu lär den inte svikta.

Byggprojekt med förstärkt balk och gipstak innan spackling och väntan på sättningsrörelser.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Rev tapet hela lördagen. Vi bestämde oss för att göra det ordentligt så vi tog bort alla lager ner till den målade masoniten. Så det blev att riva bort det första lagret målat tapet med en spackelspade, vattna, låta tapeten dra in vatten, skrapa, vattna igen, vänta, skrapa osv. Till slut såg det ut så här:

Rum under renovering med borttagen tapet, spacklade väggar och renoveringsutrustning på golvet.
Skapa konto

Sedan spacklade vi spikhålen och fixade till taklisten som förra ägaren satt upp uppochner (?). Tyvärr tog jag ingen före-bild, men förra ägaren hade gjort om i hallen och byggt en garderob, och varit tvungen att komplettera med mer taklist, av typen rak hålkäl. Han måste varit lite ovanligt kass den dagen och monterat den nya listen uppochner, det såg helt jävla galet ut. Jag tog loss de tre bitarna och konstaterade att profilen inte riktigt passade med originalet, men lyckligtvis kunde jag lappa ihop det med bitar jag fick över när jag rev skrubben på övervåningen:

Hörn av ett rum med spacklade spikhål och en taklist som är korrekt monterad efter att ha tagits ner.
Skapa konto

Idag var tanken att tapetsera resten av trapphuset, men spacklet hade inte torkat tillräckligt så vi gick lös på väggen mot gästrummet istället:

Renoverat trapphus med gråa väggar, vita dörrar och fixad taklist, redo för tapetsering.
Skapa konto

Färgglatt blir det :cool:

Förhoppningsvis lyckas vi få upp det mesta av resten av tapeten till veckan när dottern somnat.

• Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
A
Målarmäster har slipat och målat en andra gång. Börjar se riktigt bra ut nu.
Köpt kyl och frys. Tyvärr kommer kyl/frys sticka ut för långt då jag (och ingen annan heller) tänkt på att uttagen bygger 25-30 mm. Jag får flytta uttaget vid tillfälle ungefär 30 cm.

• Renoveringsmaterial med färgburkar, slipblock och pensel på täckt arbetsbänk.
    Skapa konto
  • Nyslipat och målat köksöverskåp i vitt med vägguttag ovanför.
    Skapa konto
  • Kök under renovering med nytt skåp framför, skyddspapper på golvet och oöppnade förpackningar ovanpå.
    Skapa konto
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
A
S scim skrev:
Rev tapet hela lördagen. Vi bestämde oss för att göra det ordentligt så vi tog bort alla lager ner till den målade masoniten. Så det blev att riva bort det första lagret målat tapet med en spackelspade, vattna, låta tapeten dra in vatten, skrapa, vattna igen, vänta, skrapa osv. Till slut såg det ut så här:

[bild]

Sedan spacklade vi spikhålen och fixade till taklisten som förra ägaren satt upp uppochner (?). Tyvärr tog jag ingen före-bild, men förra ägaren hade gjort om i hallen och byggt en garderob, och varit tvungen att komplettera med mer taklist, av typen rak hålkäl. Han måste varit lite ovanligt kass den dagen och monterat den nya listen uppochner, det såg helt jävla galet ut. Jag tog loss de tre bitarna och konstaterade att profilen inte riktigt passade med originalet, men lyckligtvis kunde jag lappa ihop det med bitar jag fick över när jag rev skrubben på övervåningen:

[bild]

Idag var tanken att tapetsera resten av trapphuset, men spacklet hade inte torkat tillräckligt så vi gick lös på väggen mot gästrummet istället:

[bild]

Färgglatt blir det :cool:

Förhoppningsvis lyckas vi få upp det mesta av resten av tapeten till veckan när dottern somnat.
Grått är ju inne! Ooooch nu är det ute!

Nä, skämt åsido. Ser bra ut. Fina dörrar. Ta hand om dessa!

S
e97aer skrev:
Målarmäster har slipat och målat en andra gång. Börjar se riktigt bra ut nu.
Köpt kyl och frys. Tyvärr kommer kyl/frys sticka ut för långt då jag (och ingen annan heller) tänkt på att uttagen bygger 25-30 mm. Jag får flytta uttaget vid tillfälle ungefär 30 cm.
Tänk på att det behöver vara luftspalt bakom kyl och frys för att kylningen ska fungera som den ska.

A
S sinuslinus skrev:
Tänk på att det behöver vara luftspalt bakom kyl och frys för att kylningen ska fungera som den ska.
Ja! Enligt tillverkaren så skall man aldrig ha uttag bakom kyl/frys så att skåpen står dikt an uttaget. Något med vibrationer? Verkar konstigt men så står det. Dessutom, jag har plats bakom överskåpen samt galler ovanför väggskåpen. Det är iaf tanken att luften skall gå den vägen.

Jag antar att jag kan mäta strömförbrukningen till en början för att se hur avståndet till väggen påverkar kompressorn.

• Gilla
andersda
  • Laddar…
Anledningen till att uttagen inte ska sitta bakom kyl, frys, diskmaskin etc är att det ska vara möjligt att frånskilja apparaten från elnätet utan att behöva dra ut apparaten.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
A
S sinuslinus skrev:
Så här. Tanken var att överskåpen skulle vara grundare. Det hade varit bättre! Men, något hände utmed vägen och nu är det som det är. Luften kommer åt att stiga också vid sidan av skåpet eftersom det är 30 mm till väggen. Ovan kyl frys mot överskåp är det ca 80 mm och det hoppas jag ger tillräcklig buffert tillsammans med utrymmet övanför överskåpen (ca 70 mm). Vi får se helt enkelt!

På bilden också elektrikerns undermåliga 230 V dragning med synliga ledare. Ingen stor sak men trist att betala för något man kunde ha gjort lika bra själv. :-/ Eller bättre rent av! Tid saknas dock.

• Överskåp i kök med luckor borttagna, utrymme mellan skåp och vägg, synliga elektriska ledningar.
    Skapa konto
  • Överskåp i kök med synliga elektriska ledningar och 230V uttag med slarvig installation.
    Skapa konto
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
A
Demmpa Demmpa skrev:
Anledningen till att uttagen inte ska sitta bakom kyl, frys, diskmaskin etc är att det ska vara möjligt att frånskilja apparaten från elnätet utan att behöva dra ut apparaten.
Hur många har så? Måste vara väldigt vanligt att kontakten sitter bakom eller svårtillgängligt?

e97aer skrev:
Hur många har så? Måste vara väldigt vanligt att kontakten sitter bakom eller svårtillgängligt?
Den gamla standarden var ca 160 cm. Det har jag här hemma med. Normalt sätter man uttaget på 2m, oftast i överskåpet :)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
S
Ramnemark Ramnemark skrev:
Den gamla standarden var ca 160 cm. Det har jag här hemma med. Normalt sätter man uttaget på 2m, oftast i överskåpet :)
Och då räcker inte sladdlängden till på en del kylar.

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Och då räcker inte sladdlängden till på en del kylar.
På mitt nuvarande bygge sätts de på 216cm, det är rätt högt :)

e97aer skrev:
Så här. Tanken var att överskåpen skulle vara grundare. Det hade varit bättre! Men, något hände utmed vägen och nu är det som det är. Luften kommer åt att stiga också vid sidan av skåpet eftersom det är 30 mm till väggen. Ovan kyl frys mot överskåp är det ca 80 mm och det hoppas jag ger tillräcklig buffert tillsammans med utrymmet övanför överskåpen (ca 70 mm). Vi får se helt enkelt!

På bilden också elektrikerns undermåliga 230 V dragning med synliga ledare. Ingen stor sak men trist att betala för något man kunde ha gjort lika bra själv. :-/ Eller bättre rent av! Tid saknas dock.
Om du inte gjort det redan så borde du nog ge den där elektrikern en ordentlig uppsträckning så han åtgärdar eller att du inte betalar mer än du kan låta någon annan göra jobbet ordentligt. FK-kabel får inte förläggas på det där sättet alls.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.