4 381 873 läst · 32 157 svar
4382k läst
32,2k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Har alltid varit så här också. Men igår bröts mönstret när dottern först antydde att det rann undan dåligt i duschen, och sen följde mina anvisningar hur det skulle åtgärdas! Har nämligen satt in en hårsil i golvbrunnen som lätt kan lyftas upp och rengöras. Jo, jag blev förvånad över min djärvhet och hur smärtfritt det gick. Hustruns tur nästa gångmexitegel skrev:
Ja, så är det tydligen. Det finns ingen logisk förklaring till det. När jag någon gång för en tid sedan undrade varför jag som knappt har något hår kvar skulle göra det, fick jag till svar: "Då är det väl ditt hår som är i vattenlåset."mexitegel skrev:
Att längden på stråna inte alls stämde med längden på mitt hår påverkade inte alls utfallet.
Bra svar-RB- skrev:Ja, så är det tydligen. Det finns ingen logisk förklaring till det. När jag någon gång för en tid sedan undrade varför jag som knappt har något hår kvar skulle göra det, fick jag till svar: "Då är det väl ditt hår som är i vattenlåset."
Att längden på stråna inte alls stämde med längden på mitt hår påverkade inte alls utfallet.
Ny central. Elektrikern glömde koppla in garaget! Så jag har spenderat kvällen åt att hitta skarvsladdar modell längre för att få el till värmeelement och frys som står i förrådet. Behöver ytterligare en till skarvsladd till imorgon bitti för motor/kupevärmare.
Nya grenuttag ovanför diskbänk. Byte dimmrar som inte funkade vid första försöket. Oklart vad som kan ha varit felet. Nu hoppas man ju att han kan fixa el till garaget imorgon. Dörren står på glänt och det är ganska kallt.
Mer målat.
Nya grenuttag ovanför diskbänk. Byte dimmrar som inte funkade vid första försöket. Oklart vad som kan ha varit felet. Nu hoppas man ju att han kan fixa el till garaget imorgon. Dörren står på glänt och det är ganska kallt.
Mer målat.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 236 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 236 inlägg
När barnen sov och frun tittade på handbolls-em reglade jag klart en garderobsvägg (som jag rev för ett par veckor sedan) och gipsade taket.
Gäller att utnyttja tiden så det blir något gjort.
Gäller att utnyttja tiden så det blir något gjort.
Tvärtom faktiskt.
Den markerar så du inte råkar sätta en fot utanför golvet(i trappan) av misstag eftersom trappan går ut i det enda naturliga ”gångstråket” på loftet.
Trappan är en asymmetrisk halvtrappa och är brant. Därför har man en lite annorlunda gångteknik i denna trappan jämfört med en vanlig trappa .
Jag har hittills efter dryga 10 år iallafall inte snubblat på den, utan tycker istället den skapar en extra säkerhet.
Den markerar så du inte råkar sätta en fot utanför golvet(i trappan) av misstag eftersom trappan går ut i det enda naturliga ”gångstråket” på loftet.
Trappan är en asymmetrisk halvtrappa och är brant. Därför har man en lite annorlunda gångteknik i denna trappan jämfört med en vanlig trappa .
Jag har hittills efter dryga 10 år iallafall inte snubblat på den, utan tycker istället den skapar en extra säkerhet.
Redigerat:
Ägnat mig åt finliret i svärmors lägenhet!
Dörrarna målar jag en annan dag för idag så får fanimej svärmor åka hem.
Dörrarna målar jag en annan dag för idag så får fanimej svärmor åka hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 862 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 862 inlägg
Medan betongen får brinna i lugn och ro under plasten roade jag mig med att riva träullsplattor från ytterväggen. Rätt drygt arbete som dammade friskt.. Nu skall man bara beställa hem ett par pall Leca och böra mura nytt..
Före/Efter bilder
Före/Efter bilder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inga storslagna arbeten idag, utan tvärt om den minst lika tillfredställande känslan av att ha fått en massa smått skit färdigt.
Till att börja med så hade bergvärmepumpen bestämt sig för att lägga av. Denna maskin tycks ha någon slags emotionell koppling till min person, för så länge jag håller mig hemma så fungerar den klanderfritt, men så fort jag lämnar huset för några dagar utan resten av familjen så brukar den hitta på något fanskap. Denna gång ett fel som angavs som fel på pressostat. Lite googlande gav dock vid handen att problemet snarare borde ligga i brine-slingan. Endera i form av igensatt filter eller trasig cirkulationspump. Så det blev till att utöka kunskaperna inom dessa områden. Axeln i cirkulationspumpen satt fast stenhårt. Men med lite vridande med en skruvmejsel så blev allt bra igen.
Lika bra att köra vidare när man har ångan uppe. Grannen river lite gamla rör och jag passade på att ta hand om lite delar till bra-att-ha-lådan. Allt under 2" är väll lite klent?
Efter att ha jagat trakten runt efter ett knärör med 50mm förskjutning så insåg jag att det är lika bra att göra ett själv innan vintern slår till på allvar. Det blev inte så bra, men vattnet hamnar i alla fall på rätt ställe, så det får duga till våren.
Nästa ryck - laga garderobsdörr.
Sedan var det dags för den årliga brandvarnarkollen. Lika bra att då också göra klart inkopplingen av den sista av mina sammankopplade brandvarnare. Jag började bygga med trådbunden sammankoppling för rätt många år sedan och är ganska nöjd med det beslutet då dessa inte verkar lida av den höga batteriförbrukning som de trådlösa har.
Att klamra kabel på gammal järnvägsräls är inget roligt. Att klamra i gipsen är ungefär lika illa då rälhuvudet ligger strax innanför. Så det fick bli att ta fram alternativa tekniker. Upp i ungarnas pyssellåda och hämta smältlim. Funkar perfekt till att fästa VP-rör med lätt belastning på hårda ytor.
Till att börja med så hade bergvärmepumpen bestämt sig för att lägga av. Denna maskin tycks ha någon slags emotionell koppling till min person, för så länge jag håller mig hemma så fungerar den klanderfritt, men så fort jag lämnar huset för några dagar utan resten av familjen så brukar den hitta på något fanskap. Denna gång ett fel som angavs som fel på pressostat. Lite googlande gav dock vid handen att problemet snarare borde ligga i brine-slingan. Endera i form av igensatt filter eller trasig cirkulationspump. Så det blev till att utöka kunskaperna inom dessa områden. Axeln i cirkulationspumpen satt fast stenhårt. Men med lite vridande med en skruvmejsel så blev allt bra igen.
Logga in
Skapa konto
Lika bra att köra vidare när man har ångan uppe. Grannen river lite gamla rör och jag passade på att ta hand om lite delar till bra-att-ha-lådan. Allt under 2" är väll lite klent?
Logga in
Skapa konto
Efter att ha jagat trakten runt efter ett knärör med 50mm förskjutning så insåg jag att det är lika bra att göra ett själv innan vintern slår till på allvar. Det blev inte så bra, men vattnet hamnar i alla fall på rätt ställe, så det får duga till våren.
Logga in
Skapa konto
Nästa ryck - laga garderobsdörr.
Logga in
Skapa konto
Sedan var det dags för den årliga brandvarnarkollen. Lika bra att då också göra klart inkopplingen av den sista av mina sammankopplade brandvarnare. Jag började bygga med trådbunden sammankoppling för rätt många år sedan och är ganska nöjd med det beslutet då dessa inte verkar lida av den höga batteriförbrukning som de trådlösa har.
Logga in
Skapa konto
Att klamra kabel på gammal järnvägsräls är inget roligt. Att klamra i gipsen är ungefär lika illa då rälhuvudet ligger strax innanför. Så det fick bli att ta fram alternativa tekniker. Upp i ungarnas pyssellåda och hämta smältlim. Funkar perfekt till att fästa VP-rör med lätt belastning på hårda ytor.
Logga in
Skapa konto