Fick tillträde till vårt nya hus i torsdags. Idag åkte väggen mellan kök och vardagsrum ner.

Tomt utrymme efter rivning av vägg med synliga kablar och ett rör i taket, bredvid en lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyöppnat utrymme där en vägg mellan kök och vardagsrum har tagits bort, synliga elledningar och golvet intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fattas nu bara att flytta elen som kommer ner i röret. Blir morgondagens projekt.
 
  • Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
A
Sista lagret hårdvaxolja på köksbänken. Svårt med kattorna bara :D
 
  • Nyligen oljad träköksbänk ovanför vita skåp och inbyggd ugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Needas och 4 till
  • Laddar…
P
Huset har idag fått gips på vägg och nya taket över trappen, tidigare öppet från trapp upp till tak i övervåning. Spaljé ska bli räcke som ska fästas i bjälklag för stabilitetens skull innan nytt golv läggs och allt furu ska ersättas mot vitt. Spackla och måla blir nästa grej.
 
  • Nyinstallerade gipsskivor på vägg och tak över trappa i ett hem under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Tinat upp frusna vattenledningar via dammsugartricket hittat här på Byggahus, väldigt effektivt.
 
  • Dammsugare ansluten till vattenrör för att tina upp frysta ledningar i ett förrådsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
S
Beställt duschvägg till nya badrummet. Svåraste valet av allt till badrummet...

Och lagt några timmar på entrédörrsbygget.
 
Snöig byggarbetsplats sedd genom ett fönster med hantverkarfordon och grävmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjort och gjort.. Har väl mest öppnat dörren för hantverkare eftersom det som pågår just nu är lite väl högt över våra kunskapsnivåer. Relinar rör och ska få ett tak gjort, cirka samtidigt eftersom rören dragit ut lite på tiden.

Tänkte mestadels hälsa för andra gången, var ju stammis förr i tiden, så pass att jag tillochmed fick en byggahus-tröja som jag har kvar, men det gick åt helvetet nere i Västergötland för tre år sen (skilsmässa, sälja hus, flytta 40 mil) så jag har varit inneboende/lägenhetsboende sen dess och ville sedermera inte surfa byggahus. Sen råkade jag ramla över en man och ett hus nästan utan förvarning. Har spenderat de senaste sex veckorna med att röja ur ett “dödsbo” så att säga, nikotinsanera, flytta in, vada i saker, få lite ordning, ha inflyttningsfest två veckor efter inflytt och nu sen en vecka tillbaka härjar killar med rör. Vara utan avlopp i fem dagar, det är inte det bästa även om det går reko bra. Nu ryker det gamla "inte-helt-korrekta" taket utan överlapp på pannorna, som har börjat glida och ramla ner mellan varandra. “Som magi” sa en takläggare när han inte såg några skador på trä genom inspektionsluckan.

Min käre sambo har inte bott i hus förr så han är överraskad och i inkörsfasen till “Det är värt det”, som jag intygar hela tiden angående hantverkare, kostnader, mängden arbete och den oändliga listan med saker som ska göras.

I förra huset hann jag och min dåvarande med att renovera köksfläkt/ventilation, byta uppvärmningssystem, ett tak (firma), göra om ett avloppssystem med markbädd, byta fasad på en långsida och renovera fönster och lite annat smått och gott på de ynka två åren vi bodde där. Det här huset erbjuder andra utmaningar. Känns fint! Hör hemma på marken med småfåglar i buskarna och en glorifierad kattlåda att gå på ute i garaget medan dom epoxystrumpar våra rör. Värt det. Lätt. Hej!
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 10 till
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
Leatch och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Förra julaftonsmorgon så dog värmen till våran varmluftsugn!!! (Av alla dagar på året)

Efter 51 veckor så har jag nu bytt ut väremeelementet till varmluften, frågan är ju bara varför jag inte gjort det tidigare?

Billigt och enkelt!

[länk] Varmluftselement 400V 2400W 3871425116
Det undrar man många gånger när det kommer till "småsaker" som eg varken är dyra, svåra eller tar tid att göra.. de blir alltid kvar och skjuts upp..

Men tänk positivt, nu till jul kan ni laga julmat igen ;) (som om det aldrig hänt nått........ förra året..)
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Stomresning klar. Skorsten ska strax på plats, samt tak- och fasadbeklädnad. Inredningen blir dock svårare.
Fogningen i ena knuten ska jämnas till förstås. Funderar dock på om det behövs luftspalt under takskägget?
Sen är det ju tomten också...
[bild]
Skärmbild av ett e-postmeddelande med diskussion om byggnormer för småhus liknande "pepparkakshus".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


E-post från Boverket med svar om att byggnormer inte gäller för pepparkakshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 16 till
  • Laddar…
tommib
Äsch.... de kunde väl haft lite mer humor....
 
  • Gilla
elmontören och 7 till
  • Laddar…
Tapetserat och satt tillbaka panel på vägg som fick jackas ur för att kunna byta vatten och avloppsrör.

Skönt att ha det klart... lagom kul att riva sönder en vägg som gipsades, tapetserades och sattes panel på för bara nån månad sen.
 
  • Nyrenoverad rumshörna med blommig tapet och vit panel, synliga vattenrör reparationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad vägg med delvis tapet och spackel efter byte av vatten och avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
.
 
JanneJanne123
Tagit bort årtionden av påslabbad färg från dörrposten.
Renoverad dörrpost utan färg med utsikt mot ett rum med byrå och kläder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Sedan några dagar har jag hört att det då och då surrat från en av strömbrytarna på väggen. Första träffen på google leder (så klart) till Byggahus,se och lösningen verkar vara att dra åt en skruv. Slog av säkringen och monterade ur strömbrytaren, och mycket riktigt, skruven som ska hålla fasen satt löst. Bara att skruva fast och allt fungerar som det ska igen.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Äsch.... de kunde väl haft lite mer humor....
Jag håller med till fullo.
Även om de skall vara korrekta och seriösa skulle man ju kunna tänka sig något lite mer knorr på svaret.

Fast det kan ju vara en humorlös person privat med såklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.