4 384 462 läst · 32 164 svar
4384k läst
32,2k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Från kaos till ordning - golvvärme
Golvvärmen kommer att breda ut sig på hela ovanvåningen, men såhär långt är det enbart vardagsrummet som kommer att få det. Det innebär att 5 av 8 slingor utnyttjar i fördelarkretsen. Ovan - kaos och oordning i fördelarskåpet.
Slingorna är inkopplade, dags att testa! Vem ser felet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärmen kommer att breda ut sig på hela ovanvåningen, men såhär långt är det enbart vardagsrummet som kommer att få det. Det innebär att 5 av 8 slingor utnyttjar i fördelarkretsen. Ovan - kaos och oordning i fördelarskåpet.
Logga in
Skapa konto
Slingorna är inkopplade, dags att testa! Vem ser felet?
Logga in
Skapa konto
Golvet som kommer att ligga i vardagsrummet och större delen av entréplan är ett bambugolv från danska Holse & Wibroe. Har egentligen tittat på detta golvet från i princip när vi köpte huset och det har alltid legat högt på listan. Det där finska, handhyvlade ekgolvet där deras 8 meter långa plankor kostade över 10 papp per kvadratmeter var inte riktigt lika lockande…
Första dagen hann vi inte lägga mer än drygt en meter golv.
Logga in
Skapa konto
Sen gick det snabbare. Eftersom golvet ska ligga flytande ska varken köksö eller köksskåpen längs gaveln stå på golvet. Längs gaveln har vi skruvat fast en regel (med försiktighet och bredvid slingorna!) som vi ”trycker” golvet mot.
I köksön har vi gjort samma sak på den yttre sidan, alltså där vi kommer att pressa resten av golvet mot. På långsidan mot katten kommer vi att behöva lägga ytterligare en liten bit golv, men det kompletterar vi med sist.
Logga in
Skapa konto
Golven kommer om cirka 2 kvm per paket och är väl inslagna i kartong och plast. Några av kartongerna hade transportskador men det är inget som har påverkat innehållet (vad vi sett såhär långt).
Logga in
Skapa konto
Det är tunga rackare, varje paket väger 27 kilo! Golvet är carboniserat, vilket innebär att man pressar bambun under mycket högt tryck, vilket gör att den får sin mörkare färg.
Varje paket är märkt med antingen M(edium) eller D(ark), beroende på vilken färg som innehållet har. Det verkar dock som att de som sorterat gjort ett mediokert jobb, vissa av de som är märkta M är mörkare än de som är märkta D. Viktigt dock att man blandar plankor från flera paket när man lägger golvet.
Logga in
Skapa konto
Satta ihop en enkel sågstation utomhus eftersom det dammar ganska mycket, och bambudamm är riktigt otrevligt. Kartongen är som regnskydd till sågen.
Logga in
Skapa konto
Bättre att se ut som än tönt än att andas in allt damm.
Logga in
Skapa konto
Regnet övergick i snö… det är för tusan den 27 mars!
Logga in
Skapa konto
… det här börjar kännas fånigt.
Logga in
Skapa konto
Det fortsatte att snöa och vi flyttade upp sågen till farstukvisten. Lite mindre plats att jobba på, men det var åtminstone torrt. Eller ganska torrt i vart fall
Logga in
Skapa konto
Kvällen avslutades med cirka 2/3 av golvet lagt. Next up, hemlig lucka i golvet och källartrappa.
Igår tvättade jag av klinkersen, kommer nog behöva tvättas några gånger till med tanke på hur mörkt vattnet var, trots att jag bytt 4 gånger. Jag torr-torkade även kaklet för att bli av med det sista av fogen från plattorna.
När man väl var klar för kvällen så ser man något som man gått förbi ett antal gånger under renoveringen av tvättstugan... nämligen dörrkarmen! Den skulle ha slipats innan vi påbörjade uppbyggnadsfasen, men vi har lyckats gå förbi den (bokstavligen talat). Så det var bara att plocka fram slipmaskinen och börja slipa karm + lister på utsidan. Insidan kommer vi sätta nya lister på.
När man väl var klar för kvällen så ser man något som man gått förbi ett antal gånger under renoveringen av tvättstugan... nämligen dörrkarmen! Den skulle ha slipats innan vi påbörjade uppbyggnadsfasen, men vi har lyckats gå förbi den (bokstavligen talat). Så det var bara att plocka fram slipmaskinen och börja slipa karm + lister på utsidan. Insidan kommer vi sätta nya lister på.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mera golv och min hemlig lucka
Dagen fortsatte med mera golv. Nu kom vi fram till nästa störmoment, både glaspartiet mot uterummet och min hemliga lucka i golvet. Vi hade lite tur och det passade väldigt bra mellan plankorna, och vi kunde såga ut lika mycket på plankorna på respektive sida av luckan.
Logga in
Skapa konto
Totalt blev det 4 rader plankor som påverkades av luckan. Vi har låtit det vara gott om utrymme ifall golvet rör sig, men räknar kallt med att ”fyllningen” i luckan kommer att röra sig tillsammans med resten av golvet.
Logga in
Skapa konto
Nästan komplett med ”fyllning”. Det kommer att bli en tunn ram kring både hålet och ”fyllningen”, men det kommer längre fram. Någon har har tips på hur jag tillverkar min ram?
Logga in
Skapa konto
Kvällen avslutades med drygt en meter golv kvar att läggas. Den avslutande utmaningen var kring trappan.
Ikväll blev det att sätta ihop badkaret och några skåp, samt sätta upp handdukstorken. Sidor ska givetvis på badkaret framöver, det sattes mest upp för att kunna passa in var handdukstorken ska vara
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kämpat för att få in den antagligen största och tyngsta kartong som någonsin tagits in i huset. 165 kilo kylskåp/frys.
Fast, katten verkade nöjd. Ny utkikspunkt och nära till takstolarna. Trodde nästan han skulle hoppa upp, men det vågade han inte riktigt.
Logga in
Skapa konto
Fast, katten verkade nöjd. Ny utkikspunkt och nära till takstolarna. Trodde nästan han skulle hoppa upp, men det vågade han inte riktigt.
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 850 inlägg
Han tycker väl det är schysst att du köpt en så stor kartong till honom
Kladdade med lite färg
Sen blev jag förbannad över att färgen tog slut och jag behöver nog en till strykning.
Nu är jag lite lugnare.
Sen blev jag förbannad över att färgen tog slut och jag behöver nog en till strykning.
Nu är jag lite lugnare.