Hemmakatten
Det där med att rengöra balkar och hörnor och lampor och fönster och fönsterkarmar 5-7 m upp i tak har jag funderat på. Hur gör man?

Hemma har vi inte detta problem, "normal" takhöjd. Vanligtvis gör man väl en grundlig städning en gång per vecka, men rimligtvis inte långt upp i taket. Har man en extra lång dammsugarslang eller en hög trappstege eller vad?

D09
Insett vilken tystnad och lugn det blir när en säkring i skåpet går och man inte har någon att ersätta med ha ha

Dum fråga. Om en fas har gått och det slog ut pannrummet exl tvättmaskin och lite annat.

Kan man skifta säkring i skåpet för att få igång värmepannan igen?

Ja, det är bara att ta en annan som du tycker är mindre viktig.

I vårt hus är det bra tyst precis när lördagsgodispåsarna kommit fram :crysmile:

• Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Insett vilken tystnad och lugn det blir när en säkring i skåpet går och man inte har någon att ersätta med ha ha

Dum fråga. Om en fas har gått och det slog ut pannrummet exl tvättmaskin och lite annat.

Kan man skifta säkring i skåpet för att få igång värmepannan igen?
Ja du får väl låna en säkring av en annan grupp som du inte behöver använda över natten så att värmepannan kan snurra iallafall.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Grymma är ni :D

Jag såg att vedpannan fortfarande var i drift så jag kopplade över vattnet till den och skrapade ihop lite vedrester så värme kommer :)

Såg att nödbelysningen i källaren tändes (y) och fick ersätta torktumlaren med en sån där stålställning som drivs utan el.

Precis som 1300-talet fast utan pesten.

Dags att börja buffra säkringar ha ha

Skulle vattenpumpen sluta fungera så har jag faktiskt buffrat vatten :oops:

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Hittat svartmögel(?) i köket efter att en kyl eller frys läckt för typ 30 år sedan. Man valde då att flytspackla över möglet (ser det ut som).

Tror ni att det är svartmögel?

Renoveringsprojekt i kök med synliga skador på golvet och demonterade köksskåp och vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mögelangrepp på köksgolv med rester av sprucket flytspackel och synlig fuktskada.
Skapa konto

Golvyta med misstänkt svartmögel och rester från flytspackling i ett kök.
Skapa konto

• Gilla
D09
  • Laddar…
Skadad svart brevlåda med husnummer 8 på Fiskalsgatan, framför en ljusgrå bil.
Skapa konto

Letat efter en ny brevlåda, det känn som att det behövs. Misstänker sophämtningen, men har såklart inga bevis.

Tips på bra, stabila brevlådor? Gärna med gott om utrymme så att man kan få mindre paket.

Hemmakatten
Tror inga brevlådor klarar en påkörning. Vår låda har blivit påkörd 3 gånger. Av lastbil, personbil och sista gången vet vi inte. Alla gångerna har lådan ryckts upp från betingsockeln. Med lite plåtknackande och nya muttrar har den blivit användbar igen.

Vill du verkligen ha större brevinkast? Ett större innebär att det blir lättare för någon oärlig att stoppa ned händerna och fiska upp post.

AndersPS AndersPS skrev:
[bild]

Letat efter en ny brevlåda, det känn som att det behövs. Misstänker sophämtningen, men har såklart inga bevis.

Tips på bra, stabila brevlådor? Gärna med gott om utrymme så att man kan få mindre paket.
Robust och lätt att rulla hem paketen till dörren
Grön sopkärl med hjul och texten "8 Fiskalsgatan" på framsidan.
Skapa konto

• Gilla
U8076NIN och 9 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tror inga brevlådor klarar en påkörning. Vår låda har blivit påkörd 3 gånger. Av lastbil, personbil och sista gången vet vi inte. Alla gångerna har lådan ryckts upp från betingsockeln. Med lite plåtknackande och nya muttrar har den blivit användbar igen.

Vill du verkligen ha större brevinkast? Ett större innebär att det blir lättare för någon oärlig att stoppa ned händerna och fiska upp post.
Nä, påkörning är det nog få som klarar.

Den här är ganska bra egentligen, den har ett "vanligt" brevinkast som det är lätt att stoppa in vanlig post i. Sen har den ett större fack som man kan öppna och lägga in mindre paket i, men när man öppnar luckan blockerar man samtidigt ner i lådan, så det går inte att komma åt posten.

I praktiken brukar dock brevlådan inte vara låst, och jag har sett hur posttjejen helt enkelt öppnade den stora, låsbara luckan och ställde in mitt paket :D

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Robust och lätt att rulla hem paketen till dörren
[bild]
Älskar den!

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Verkar vara en utmanande placering att ha brevlådan framför lyktstolpen. Flyttain den så att den står fem cm snett bakom istället så är den skyddad från allt utom ditt eget inbackande på parkeringsplatsen.

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Verkar vara en utmanande placering att ha brevlådan framför lyktstolpen. Flyttain den så att den står fem cm snett bakom istället så är den skyddad från allt utom ditt eget inbackande på parkeringsplatsen.
Det är av artighet mot posten, som specifikt bad mig om jag inte kunde flytta ut den. Då kan de sitta kvar i bilen. :)

Det är väll säkert posten som kört på den :)

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.