4 386 946 läst · 32 167 svar
4387k läst
32,2k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fått leverans av 2 pallar med golv. Äntligen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kunde inte hålla mig, slet upp ett paket och la några plankor på golvet. Skönt att efter flera år så börjar det komma till saker som faktiskt syns. Förhoppningsvis är golvvärmen och golvet på plats om 2 veckor...
Fått tillbaka analysen på brunnsvattnet
Borde visat lite högre värden på järnet kan jag tycka men positivt var att det var tjänligt iaf =P
Edit
Dock smakar det skit så ett annat filter lär åka in i huset
Borde visat lite högre värden på järnet kan jag tycka men positivt var att det var tjänligt iaf =P
Edit
Dock smakar det skit så ett annat filter lär åka in i huset
Redigerat:
Blir plaströr nu alltså?-RB- skrev:Har jag nämnt att jag hatar gjutjärnsavloppsrör? Jag hatar avloppsrör gjorda av gjutjärn!
Jag har samlat mod i flera veckor nu och idag var det dags. De läckande rören som så lägligt satt mer eller mindre inmurade i hörnen i matkällaren skulle ut. Dj-vla gjutjärnsrör. Första tigersågsbladet smälte. F-n. Fram med nästa. Det gick bättre. Första röret av på ett ställe. Nästa snitt fick jag ta med vinkelslip. Luktar smedja i hela huset nu. Dj-vla rör. Nämnde jag att jag inte gillar gjutjärnsrör? Fram med kofoten för att få loss det. Det satt fast så in i h-lvete. Och sen släppte det. Ner i golvet. Men på vägen rev det upp ett långt sår i vänster underarm, studsade på foten (tack för att det finns stålhättor), ner på sladden till grovdammsugaren som gick rakt av! Dj-vla rör. På med lite kirurgtejp...
Nästa rör... tigersågsbladet gick av. Dj-vla gjutjärnsrör. I med nytt blad. Inget blod denna gång och ut åkte det dj-vla röret.
Igång med grillen. Tända snölyktor med ungarna. Fram med en grillöl... Baconlindade kycklingfiléer, lite klyftpotatis och sallad med ännu en öl. Nu känns det lite bättre. Dj-vla rör.
[bild]
Nu är det bara en bit kvar som skall ut i morgon.
Nämnde jag att jag inte är så förtjust i gjutjärnsrör?
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 862 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 862 inlägg
Nivelleringsystem i all ära, men när kalkstenen har en tolerans på 1mm så hjälper det föga att få det 100%.
Toleransen för fogsprång är i snitt 1,9mm för mig (Längd + bredd / 1000 + 1mm), jag har 1mm fogsprång lite varstans pga. plattornas ojämna tjocklek.. 95% av plattorna var 12mm, 5% var nästan 13mm.
Får väl se hur det känns med fötterna, eventuellt drar jag ner hörnen/kanterna lätt med slippapper om det är för vasst, dom är sågade.
Hade det vart tvärtom, 5% som var 12 och resten 13 hade det vart enklare att kompensera med fix, även om kompensation med Flytfix inte är det lättaste
9m² på 7h, men då var alla bitar sågade och uppmärkta. Men tiden inkluderar primer, torktid för den, våttorka baksidan av plattorna innan läggning osv.
Toleransen för fogsprång är i snitt 1,9mm för mig (Längd + bredd / 1000 + 1mm), jag har 1mm fogsprång lite varstans pga. plattornas ojämna tjocklek.. 95% av plattorna var 12mm, 5% var nästan 13mm.
Får väl se hur det känns med fötterna, eventuellt drar jag ner hörnen/kanterna lätt med slippapper om det är för vasst, dom är sågade.
Hade det vart tvärtom, 5% som var 12 och resten 13 hade det vart enklare att kompensera med fix, även om kompensation med Flytfix inte är det lättaste
9m² på 7h, men då var alla bitar sågade och uppmärkta. Men tiden inkluderar primer, torktid för den, våttorka baksidan av plattorna innan läggning osv.