Fortsatt med grovköksbygget, snart ett år sedan jag rev bort en murken garderob i en nisch och sedan målade väggarna.

Igår klinkrade jag för första gången i mitt liv, händige svärfar arbetsledde,
Hörn av ett rum med nyklinkade vita plattor, kantade med kakellister och en spackelhink i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Så här ser det ut.
Inget modernt plockepinnbygge.
Aaaah härligt! Plankstomme for the win! Vi har likadant. Inga problem att fästa saker där inte!
 
Idag åkte resten av takgipset ner.

Ett avtäckt tak i en hallvisning träbjälkar, rör och kablar efter att gipsskivorna tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Börjat stoppa tillbaka alla prylar på sin plats i källarförrådet. Det ledde till att jag kunde montera ihop de sista avloppsdelarna och återmontera skidförvaringen. Skönt att kunna slänga upp säcken med extra avloppsdelar på vinden igen och ställa undan Glidex. Kanske för gott, i alla fall i detta huset.
Delvis monterat grått avloppsrörssystem på en vitmålad källarvägg med trästöttor och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avslutade med att måla några IKEA köksluckor i samma färg som alla andra dörrar och snickerier har i de mer inredda delarna av källaren. Svårt att få det bra. Hur mycket jag än mattar ner så är ytan för slät.
 
  • Gilla
Kallebo och 2 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Börjat stoppa tillbaka alla prylar på sin plats i källarförrådet. Det ledde till att jag kunde montera ihop de sista avloppsdelarna och återmontera skidförvaringen. Skönt att kunna slänga upp säcken med extra avloppsdelar på vinden igen och ställa undan Glidex. Kanske för gott, i alla fall i detta huset.
[bild]

Avslutade med att måla några IKEA köksluckor i samma färg som alla andra dörrar och snickerier har i de mer inredda delarna av källaren. Svårt att få det bra. Hur mycket jag än mattar ner så är ytan för slät.
Kör du med oljefärg?
 
PNO PNO skrev:
Börjat stoppa tillbaka alla prylar på sin plats i källarförrådet. Det ledde till att jag kunde montera ihop de sista avloppsdelarna och återmontera skidförvaringen. Skönt att kunna slänga upp säcken med extra avloppsdelar på vinden igen och ställa undan Glidex. Kanske för gott, i alla fall i detta huset.
[bild]

Avslutade med att måla några IKEA köksluckor i samma färg som alla andra dörrar och snickerier har i de mer inredda delarna av källaren. Svårt att få det bra. Hur mycket jag än mattar ner så är ytan för slät.
För övrigt en härligt estetisk bild!
 
Svärfar hjälpte mig att hänga om elementet.
Element hängt på vägg med rör som sticker ut, nylagt och fogat kakel på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att linjera med rören fick den hängas 3-4cm längre ut från väggen än innan, det löstes med lite skärbräda.
Vattenpass som kontrollerar elementets horisontella linje på en utstickande väggfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sedan fogade jag kaklet jag satte igår.
Renoverat hörn i rum med nylagda kakelplattor och fogmassa, skärbräda och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Kör du med oljefärg?
Nej, Beckers elegant aqua. Det är väl något slags modifierad latexfärg. Brukar bli bra, i alla fall på horisontella ytor. Men på dessa luckor så pärlar den sig en aning. Man ser att ytspänningen är hög. Får ser hur det ser ut efter en andra strykning. Såg mer lovande ut då.
 
S
PNO PNO skrev:
Nej, Beckers elegant aqua. Det är väl något slags modifierad latexfärg. Brukar bli bra, i alla fall på horisontella ytor. Men på dessa luckor så pärlar den sig en aning. Man ser att ytspänningen är hög. Får ser hur det ser ut efter en andra strykning. Såg mer lovande ut då.
Grunda innan.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Grunda innan.
Jo, det är väl nästa steg om jag inte får till det. Hade hoppats att slippa det. Avskyr att måla.

Har några luckor från fyndhörnan att öva på. Får jag inte till det alls så får jag i värsta fall köra på originalfärgen. Men det vore snyggt med samma som alla andra snickerier.
 
Använder samma färg till mina köksluckor i sommarstugan. Kör häftgrund innan och 3 målningar. Vad har du för roller? Jag kör Anza för extra smooth surfaces.
 
Ska jag behöva köra fyra lager färg på en redan målad lucka så lägger jag ner planerna på att måla. På gamla renskrapade dörrar brukar jag få bra resultat med grund och två lager färg.

Använder aldrig roller på snickerier. Tycker att det blir en mer levande yta med pensel.
 
Luckor blir väl bäst av sprutlackering?
 
Nja, jag har inte gjort så många hittills. Jag är inte målarexpert men jag tycker inte det blev tillräckligt bra efter 2 lager. Det är ju stora ytor i ett upplyst utsatt område.

Men färgen är lite svår, vattnig och inte alls som snickerifärg eller fönsterfärg som jag är mer van vid. De känns tjockare och flyter ut mer typ.
 
S
Grundat murstocken.
Beställde kalkbruk från Målarkalk men frakten blev dyrare än bruket. Skulle köpt mer bruk... :rolleyes:

Nygrundad murstock med synlig röranslutning och kalkbrukstextur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bra drag i kanalen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.