4 357 810 läst · 32 063 svar
4358k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 278 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 278 inlägg
Man ska inte tvinna upp mer än en centimeter. Paren sinsemellan behöver dock inte vara exakt lika långa.
Däremot skulle jag säga att använd keystone till nästa gång. Jag har haft två sådana patchpaneler där enstaka uttag gått sönder. Det stör mitt ordningssinne att ha dysfunktionella portar i panelen. Med keystone kan man ersätta uttagen ett och ett. Dessutom slipper man med verktygslösa uttag hålla på med det jobbiga kroneverktyget.
Däremot skulle jag säga att använd keystone till nästa gång. Jag har haft två sådana patchpaneler där enstaka uttag gått sönder. Det stör mitt ordningssinne att ha dysfunktionella portar i panelen. Med keystone kan man ersätta uttagen ett och ett. Dessutom slipper man med verktygslösa uttag hålla på med det jobbiga kroneverktyget.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 206 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 206 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Rivit ner väggskivor och hittat murstocken som tydligen varit gömd sen andra världskrigets början.
Egentligen har jag inget gjort på huset men för kommande renoveringar är nu 8 olika exemplar på kök sparade på Ikea så att frugan kan välja vilket hon nu ska ha.
Räknar även lite på allt annat som måste fixas i köket typ.. kakel , färg , lister osv.
Tur att alla vitvaror är så pass nya så att man slipper och fixa med det också.
Håller även på att spara ner alla byggbilder på skiva så att dom finns ifall datorn havererar.
Räknar även lite på allt annat som måste fixas i köket typ.. kakel , färg , lister osv.
Tur att alla vitvaror är så pass nya så att man slipper och fixa med det också.
Håller även på att spara ner alla byggbilder på skiva så att dom finns ifall datorn havererar.
Alternativen är nog, dem redan nämnts, att gå bakom golvlisten eller från rummet på andra sidan ifall du har lättare att dölja installation där. Alternativt kan du borra snett genom väggen i en sådan vinkel att du kommer ut bakom golvlisten, men kan vara svårt att få en sådan borrning exakt som man vill ha den.P Pagno skrev:[bild]
Känner mig som en riktig nybörjare!
Kattvinden som revs ut somras skall kompletteras med uttag, jösses, vet bestämt att jag frågade om var min älskling (inte just nu) ville ha uttag.
Dumma, dumma mig, fråga inte, tänk själv!
[bild]
Ett här, någonstans!
[bild]
Ett här, någonstans!
Jag vet att jag förklarade alternativen, utanpåliggande, då får vi dem där vi vill.
Infällda, behövs planering, slang, dosor....
En av oss har inget minne av detta, lösningen blir detta sa jag:
[bild]
-Visst, bara inte kablarna syns......
Nu har jag ont i huvudet, funderar på att silvertejpa kablarna, då syns inte de!
Dumma, dumma mig!
Någon extremt duktig elektriker som kan tipsa mig om något alternativ som jag missat, ett alternativ som inte innebär att riva, fräsa spår, någon osynlig överföring av el.
Tar mig snart en flaska Whisky, sätter mig i ett avskilt hörn.....
Mvh P-A
ps
Det är inte så illa som jag skriver, älskar verkligen min älskling, får lite kli ibland bara.
ds
Tackar för de olika förslagen, men detta var mer att kommunikationen brister innan byggstart.Dunte skrev:Alternativen är nog, dem redan nämnts, att gå bakom golvlisten eller från rummet på andra sidan ifall du har lättare att dölja installation där. Alternativt kan du borra snett genom väggen i en sådan vinkel att du kommer ut bakom golvlisten, men kan vara svårt att få en sådan borrning exakt som man vill ha den.
Jag har relativt bra koll på lösningen rent byggnadstekniskt.
Jag har dessvärre sämre koll på kommunikationen med tanten.
Detta lilla problem är redan ordnat, med elen vill säga, inte med älsklingen, det kommer fortgå.....
Tack igen...
Gott nytt år på er alla!
Mvh P-A
Lagt upp saneringsskivor i hallen. Dragit ut på det pga efterföljande arbetsmoment, spackling och slipning. Inga arbetsmoment jag finner direkt underhållande eller trevliga.
Efter det blir det måla, panel i taket och lägga golv.
Gott nytt år allihopa och god fortsättning!
Efter det blir det måla, panel i taket och lägga golv.
Gott nytt år allihopa och god fortsättning!
Tagit reda på varför källarmuggen står och rinner: packningen i botten på spoleriet har ledsnat på att vara solid och övergår till små smulor.
Monterat mitt egen konstruerade inbrottsskydd "Ursut-pinnen" på ett av källarfönstren.
Helt enkelt ett 3/4 tums vattenrör inmurat i fönsternischen. Stoppar möjligen inte de smalaste tjuvarna, insmorda i smör, men torde ställa till en del besvär i alla fall. Samtidigt så kan jag fortfarande utan problem öppna fönstret för att vädra, dra ut en elkabel eller så.
Passade samtidigt på att laga en massa putsskador i källarförrådet.
Logga in
Skapa konto
Helt enkelt ett 3/4 tums vattenrör inmurat i fönsternischen. Stoppar möjligen inte de smalaste tjuvarna, insmorda i smör, men torde ställa till en del besvär i alla fall. Samtidigt så kan jag fortfarande utan problem öppna fönstret för att vädra, dra ut en elkabel eller så.
Passade samtidigt på att laga en massa putsskador i källarförrådet.