Bernieberg Bernieberg skrev:
Uponor
Tack för svar... lite nyfiken varför 18mm? Kikar själv på att dra om kv/vv var det lider och har fastnat på 16mm.
 
Mikael_L
Hur tänkte du med fördelare?

Själv håller jag på med samma lika på övervåningen, och har just nu planen på att använda vatette fördelare enligt bilden jag länkade in.
 
Mazen Mazen skrev:
Tack för svar... lite nyfiken varför 18mm? Kikar själv på att dra om kv/vv var det lider och har fastnat på 16mm.
Har tidigare använt LK till golvvärmen så först tänkte jag LK pex16 till tappvatten också. Men rörisens förslag var att köra på Uponor för då kunde man jacka upp matningen en dimension men fortfarande få plats att bocka i vägg. Med LK är väl nästa dimension 20 mm och den kan inte bockas i en 70 mm vägg om jag har fatty det rätt. Tveksamt om den extra kapaciteten behövs egentligen men varför inte tänkte jag så vi körde på det.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur tänkte du med fördelare?

Själv håller jag på med samma lika på övervåningen, och har just nu planen på att använda vatette fördelare enligt bilden jag länkade in.
Tänkte inte använda färdig fördelare utan bygga ihop med kopplingar och rörstumpar bara. Främsta anledningen är att få det enkelt med tätskiktningen. Nu håller jag 100-120 mm mellan rören så blir det bra med plats att täta runt varje rör. Ska sitta i en kommod med lådor så det syns inte och kan få ”svälla ut” lite.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Har tidigare använt LK till golvvärmen så först tänkte jag LK pex16 till tappvatten också. Men rörisens förslag var att köra på Uponor för då kunde man jacka upp matningen en dimension men fortfarande få plats att bocka i vägg. Med LK är väl nästa dimension 20 mm och den kan inte bockas i en 70 mm vägg om jag har fatty det rätt. Tveksamt om den extra kapaciteten behövs egentligen men varför inte tänkte jag så vi körde på det.
Det vart ju värt att tänka på. Tackar för VB av tipset att det går med rörbock i större dim än 16 (därför jag själv fastnat för just 16) i 70 vägg.
Blir lätt ett par st och med ett hus byggt mest med plankvägg..
 
Mikael_L
Bernieberg Bernieberg skrev:
Tänkte inte använda färdig fördelare utan bygga ihop med kopplingar och rörstumpar bara. Främsta anledningen är att få det enkelt med tätskiktningen. Nu håller jag 100-120 mm mellan rören så blir det bra med plats att täta runt varje rör. Ska sitta i en kommod med lådor så det syns inte och kan få ”svälla ut” lite.
Men lite trist att man då låst sig till att det måste vara en så stor kommod i "all framtid" sen.

Jag kommer sätta fördelaren under tvättstället, kopplar sen tvättstället direkt mot fördelarna, slipper alltså ytterligare två rörstumpar, 4 genomföringar och en massa kopplingar.
Och sen blir det tillräckligt snyggt för att vara acceptabelt utan kommod, om man vill.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men lite trist att man då låst sig till att det måste vara en så stor kommod i "all framtid" sen.

Jag kommer sätta fördelaren under tvättstället, kopplar sen tvättstället direkt mot fördelarna, slipper alltså ytterligare två rörstumpar, 4 genomföringar och en massa kopplingar.
Och sen blir det tillräckligt snyggt för att vara acceptabelt utan kommod, om man vill.
För egen del finns inte alternativet att inte ha kommod så det gör inget att vi låser oss mem det är ju en bra tanke. Blir en platsbyggd historia som kommer att sitta där längre än badrummet håller.

Jag kollade på färdiga fördelare först men det blev ändå lite meckigt då vi har inbyggnadsblandare så även anslutningen till blandaren ska in i väggen. Och så har vi matningen i dim 18. Hittade ingen vettig väggbricka som löste allt och även fördelare var knepigt.
 
Baxat in bvp'n på plats :sweat:
Värmepump och expansionskärl installerat på vägg med kopparledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snart så! :D
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 2 till
  • Laddar…
Vackert! :)
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
D09
Nästa yta för drabbning :)
 
  • Halvt renoverat golv i korridor med ojämna betongytor och spackel, redo för fortsatt arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen pågjuten betonggolv med släta ytor och skiftningar i beige nyanser, redo för vidare arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Najs, du verkar ha fått in flytet nu ;)
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
D09
mexitegel mexitegel skrev:
Najs, du verkar ha fått in flytet nu ;)
Ha ha bättre sent än aldrig ;)

Vore kul om den där trappan jag vann kunde monteras snart :love:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Bringat lite ordning i råttboet i badrummet. Bara skvallerrör som ska dit, sen är rördragning färdig.

Nyinstallerade rör och rördelar längs trävägg i pågående badrumsrenovering, väntar på skvallerrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyorganiserade VVS-installationer i ett badrum med rör och en installationsbox på en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mazen och 3 till
  • Laddar…
K
Smart:rolleyes:

Själv har jag äntligen kommit till skott och köpt musfällor. Tredje musen med samma ostbit på samma ställe på två dagar..
 
  • IMG_20180105_142153.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D09
Dags för en omgång till ;)

Är det inte för tjockt så blir det väldigt löst :/
Men det brukar alltid fixa till sig i slutändan :)
 
  • Hörn av ett pågående byggprojekt med nylagt betonggolv och synliga avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.