4 404 399 läst · 32 222 svar
4404k läst
32,2k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Ersatte den gamla lampan under takfoten på garaget med tre nya på fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fått lagt tillbaka tegelpannorna efter att ha lagat en gammal läcka vid skorstenen. Behöver komplettera med några nya då en del dog döden i hanteringen och vissa var lite dåliga att jag inte ville lägga tillbaka dem.
Lite irriterande dock att någon släcker den stora lampan så tidigt nu för tiden så man måste sätta upp egen belysning för att kunna jobba fullt skift 😂.
Lite irriterande dock att någon släcker den stora lampan så tidigt nu för tiden så man måste sätta upp egen belysning för att kunna jobba fullt skift 😂.
Medlem
· Jämtland
· 107 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Tänkte bara uppdatera med att jag skickade in kontrollplanen och rapporten från sotaren till bygglovsavdelningen kring 9 i torsdags, vid 14 samma dag så hade de skickat slutbeskedet. Rätt bra handläggning av kommunen får jag säga. Så nu får vi elda också 😅richardtenggren skrev:
Format och gjutit en källartrapp. Det tar alltid mycket längre tid att bygga form än man tror - men en genväg med formen kan lätt bli en senväg om den kapsejsar när man fyller betongen.
Lite tvinnad najtråd håller ihop yttre och inre form bra.
Delar av den gamla ”sargen” fick vara kvar men visade sig inte vara riktigt vinkelrät så började gjutningen med lite expanderberong för att det skulle flyta ut ordentligt i det trånga utrymmet.
Sen i med resten av betongen. Hemligheten när man gjuter trappor är att blanda betongen med så lite vatten som möjligt för att betongen inte ska tryckas upp på de nedre trappstegen, särskilt när man vibbar. Det går också att ta en liten paus mellan varje trappsteg så betongen hinner stelna lite. Den lyxen kunde jag dock inte unna mig idag 😀.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite tvinnad najtråd håller ihop yttre och inre form bra.
Logga in
Skapa konto
Delar av den gamla ”sargen” fick vara kvar men visade sig inte vara riktigt vinkelrät så började gjutningen med lite expanderberong för att det skulle flyta ut ordentligt i det trånga utrymmet.
Logga in
Skapa konto
Sen i med resten av betongen. Hemligheten när man gjuter trappor är att blanda betongen med så lite vatten som möjligt för att betongen inte ska tryckas upp på de nedre trappstegen, särskilt när man vibbar. Det går också att ta en liten paus mellan varje trappsteg så betongen hinner stelna lite. Den lyxen kunde jag dock inte unna mig idag 😀.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 884 inlägg
Kul med lite handfasta och enkla betongtrappetips! Jag tycker det kan vara väldigt snyggt med betongtrappor i deras avskalade, strama enkelhet, så kul att se att det inte är så svårt. Mer då än att formen ska hålla sig i våg, all luft ska vibreras ut, glättningen ska bli bra och alla andra detaljer i ”inte så svårt”.
En utomhustrappa ska man faktiskt inte glätta då den blir snorhal på vintern. Jag brukar ta sopkvasten lite lätt efter någon timme så man får lite mönster som ger välbehövligt fäste.
På trappor utomhus är det också viktigt att stegen lutar ca 5mm så vattnet inte blir stående.
På trappor utomhus är det också viktigt att stegen lutar ca 5mm så vattnet inte blir stående.
Lite sliten efter gårdagens trapp-långpass men fortsatte på cement-temat och putsade ytterväggen i tvättstugan. Murade igen gamla hålet för frånluftsfläkten också som någon stjärna satt bakom tvättpelaren som mynnade ut i krypgrunden under badrummet…. Blir nytt på motsatt vägg så småningom.
Putsade in lite elslang där elmatningen till markplan går också, men blev stressigt på slutet så ingen bild på det 😀.
Putsade in lite elslang där elmatningen till markplan går också, men blev stressigt på slutet så ingen bild på det 😀.
Logga in
Skapa konto