4 403 958 läst · 32 217 svar
4404k läst
32,2k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
I går var det gris-jobb. Vi fick för oss att foga om kaklet i duschen. Fogen visade sig vara sinnessjukt hård så frun har gnetat på i många timmar med multiverktyg och dremel men med begränsad framgång. Efter moget övervägande så åkte vinkelslipen med diamanttrissa fram igår och några timmar senare med varsam hand var det klart 👍.
Idag revs formen till källartrappan och skyfflade ut grus och makadam runt om.
Hann få på de sista takpannorna också så nu kan ovädren komma, och mätt ut för håltagningen för imkanalen som är planerad till i morgon om det inte är för mycket skitväder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Idag revs formen till källartrappan och skyfflade ut grus och makadam runt om.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hann få på de sista takpannorna också så nu kan ovädren komma, och mätt ut för håltagningen för imkanalen som är planerad till i morgon om det inte är för mycket skitväder.
Logga in
Skapa konto
Och tätskiktet?!mexitegel skrev:I går var det gris-jobb. Vi fick för oss att foga om kaklet i duschen. Fogen visade sig vara sinnessjukt hård så frun har gnetat på i många timmar med multiverktyg och dremel men med begränsad framgång. Efter moget övervägande så åkte vinkelslipen med diamanttrissa fram igår och några timmar senare med varsam hand var det klart 👍.
[bild]
[bild]
Inga skador på varesig kakel eller tätskikt. Man får ju vara stadig på handen, precis som Skanåker var på sin tid .
Diamantbeläggningen på skivan var bra djupindikator så hade man bara koll på den hela tiden så var det lagom djupt.
Diamantbeläggningen på skivan var bra djupindikator så hade man bara koll på den hela tiden så var det lagom djupt.
Det finns faktiskt styrslid till vinkelslipar. Hittade dessa när jag funderade på hur jag skulle göra men såhär i efterhand så skulle det nog både skymma sikten med risk för skador på kaklet och göra att man inte kommer åt lika bra.
Logga in
Skapa konto
Jobbade hemma idag och vid lunchen så skulle jag bara ta grävaren och dra av slänten så att stenarna som ramlat ner inte hamnar i vägen under snön. Slutade med att jag gjorde sockeln som skall vara grunden till stödmuren. Bottnade med lite Sten som vart över. Gjuter sedan 10cm och kommer att ställa pålkap på det som sedan gjuts in i 15cm betong. Sockeln blir alltså 25cm totalt. Skulle egentligen bottnat nu ikväll men regnade för mycket. Hur det sedan skall förankras i altanen som sedan skall gjutas får lösas på plats.
Så nu ser tomten ännu värre ut än innan jag började och det var ju inte riktigt tanken. Men det var ju kul att få gräva och forma
Så nu ser tomten ännu värre ut än innan jag började och det var ju inte riktigt tanken. Men det var ju kul att få gräva och forma
A atomlab skrev:Jobbade hemma idag och vid lunchen så skulle jag bara ta grävaren och dra av slänten så att stenarna som ramlat ner inte hamnar i vägen under snön. Slutade med att jag gjorde sockeln som skall vara grunden till stödmuren. Bottnade med lite Sten som vart över. Gjuter sedan 10cm och kommer att ställa pålkap på det som sedan gjuts in i 15cm betong. Sockeln blir alltså 25cm totalt. Skulle egentligen bottnat nu ikväll men regnade för mycket. Hur det sedan skall förankras i altanen som sedan skall gjutas får lösas på plats.
Det är dessa jobba hemifrån nissar som hinner med allt möjligt på en timme som för oss andra tar dag/dagar..Walle85 skrev:
Dom är så in i bänken effektiva han fick säkert ihop övertid med på jobbet😂🙈