I går var det gris-jobb. Vi fick för oss att foga om kaklet i duschen. Fogen visade sig vara sinnessjukt hård så frun har gnetat på i många timmar med multiverktyg och dremel men med begränsad framgång. Efter moget övervägande så åkte vinkelslipen med diamanttrissa fram igår och några timmar senare med varsam hand var det klart 👍.

Duschhörna med omfogade vita kakelplattor och diamantmönstring på väggarna, med verktygsspår på duschgolvet och städad arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektriska verktyg, inklusive en vinkelslip med diamanttrissa och en dremel, ligger på locket till en dammig toalettstol i ett badrum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Idag revs formen till källartrappan och skyfflade ut grus och makadam runt om.

Nedgång till källartrappa med nyligen borttagen form, en gallerplåt och grus i omgivningen samt byggmaterial och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Entrén till en källare med stegar i betong, omgiven av grus och småsten, och en öppen dörr som leder in till ett rum med verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hann få på de sista takpannorna också så nu kan ovädren komma, och mätt ut för håltagningen för imkanalen som är planerad till i morgon om det inte är för mycket skitväder.

Renovering av en vägg med exponerade reglar, gröna laserlinjer projicerade på väggen och golvet, köksskåp synliga till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Oskick och 8 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Efter moget övervägande så åkte vinkelslipen med diamanttrissa fram
Lyckades du få bort fogen utan att skada kaklet?!?
 
mexitegel mexitegel skrev:
I går var det gris-jobb. Vi fick för oss att foga om kaklet i duschen. Fogen visade sig vara sinnessjukt hård så frun har gnetat på i många timmar med multiverktyg och dremel men med begränsad framgång. Efter moget övervägande så åkte vinkelslipen med diamanttrissa fram igår och några timmar senare med varsam hand var det klart 👍.

[bild]
[bild]
Och tätskiktet?!
 
Inga skador på varesig kakel eller tätskikt. Man får ju vara stadig på handen, precis som Skanåker var på sin tid :D.
Diamantbeläggningen på skivan var bra djupindikator så hade man bara koll på den hela tiden så var det lagom djupt.
 
  • Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Inga skador på varesig kakel eller tätskikt. Man får ju vara stadig på handen, precis som Skanåker var på sin tid :D.
Imponerande att fixa det på i storleksordningen 100 meter fog eller vad det nu kan bli!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Verkligen!
Skulle velat haft stödhjul så man varken kunnat luta den för mycket eller komma för djupt.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Det finns faktiskt styrslid till vinkelslipar. Hittade dessa när jag funderade på hur jag skulle göra men såhär i efterhand så skulle det nog både skymma sikten med risk för skador på kaklet och göra att man inte kommer åt lika bra.

Svart styrslid från Bosch för vinkelslip, med plasthölje och fäste, används för att skydda och styra skärningen vid användning av vinkelslip.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Jobbade hemma idag och vid lunchen så skulle jag bara ta grävaren och dra av slänten så att stenarna som ramlat ner inte hamnar i vägen under snön. Slutade med att jag gjorde sockeln som skall vara grunden till stödmuren. Bottnade med lite Sten som vart över. Gjuter sedan 10cm och kommer att ställa pålkap på det som sedan gjuts in i 15cm betong. Sockeln blir alltså 25cm totalt. Skulle egentligen bottnat nu ikväll men regnade för mycket. Hur det sedan skall förankras i altanen som sedan skall gjutas får lösas på plats.

Så nu ser tomten ännu värre ut än innan jag började och det var ju inte riktigt tanken. Men det var ju kul att få gräva och forma
 
  • Formar för en gjuten sockel vid sidan av ett hus, omgiven av grävmaterial och vegetation. Ett rött tegelhus med ett träpanelhus syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävmaskin och utgrävd dikesliknande sänka fylld med sten, förberedd för gjutning, med verktyg och byggmaterial runtom samt en tegelvägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grundlig utgrävning med en ny plintsockelform fylld med krossad sten och armeringsjärn nära en tegelvägg och diverse byggmaterial placerat bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Oskick och 11 till
  • Laddar…
S
Lunchsnickra de luxe.
 
  • Gilla
djanlov och 1 till
  • Laddar…
Walle85
Hann du med allt det på en vanlig 1-timmes lunch är jag imponerad 😉
 
S
Walle85 Walle85 skrev:
Hann du med allt det på en vanlig 1-timmes lunch är jag imponerad 😉
Under pandemin så lunchsnickrade ju alla hela altaner på lunchen. 😆
 
  • Haha
Fotografen
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
vanlig 1-timmes lunch
Det finns timmar med olika längd. 😂
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
R
A atomlab skrev:
Jobbade hemma idag och vid lunchen så skulle jag bara ta grävaren och dra av slänten så att stenarna som ramlat ner inte hamnar i vägen under snön. Slutade med att jag gjorde sockeln som skall vara grunden till stödmuren. Bottnade med lite Sten som vart över. Gjuter sedan 10cm och kommer att ställa pålkap på det som sedan gjuts in i 15cm betong. Sockeln blir alltså 25cm totalt. Skulle egentligen bottnat nu ikväll men regnade för mycket. Hur det sedan skall förankras i altanen som sedan skall gjutas får lösas på plats.

Så nu ser tomten ännu värre ut än innan jag började och det var ju inte riktigt tanken. Men det var ju kul att få gräva och forma
Walle85 Walle85 skrev:
Hann du med allt det på en vanlig 1-timmes lunch är jag imponerad 😉
Det är dessa jobba hemifrån nissar som hinner med allt möjligt på en timme som för oss andra tar dag/dagar..
Dom är så in i bänken effektiva han fick säkert ihop övertid med på jobbet😂🙈
 
  • Haha
Oskick och 1 till
  • Laddar…
Kan blivit någon timme komp med som togs ut….
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
S
A atomlab skrev:
Kan blivit någon timme komp med som togs ut….
Vi är bara avundsjuka.
 
  • Älska
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.