A Anderscurl skrev:
[bild]
Påbörjat hörnet för platsbyggda hallmöbeln. Akustikpanel på plats som skall agera bakstycke.
Nu sitter redan akustikpanelen där, men jag skulle ändå slå ett slag för karosseripanel. Givet övriga materialval och stil skulle det passa perfekt!
Du gör ju bara jobbet en gång... ;)
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Var tvungen att googla det ordet. Man lär sig någonting nytt varje dag. Karosseripanel i oljad ek hade ju suttit fint.
Men här har akustik panelen valts med baktanke av flera saker. Eventuella ljudegenskaper och svarta linjer som förhoppningsvis både skall ge ett dämpande intryck ihop med att det knyter samman med trappräcket.
 
S
Idag har jag jobbat i trädgården. Gjort smyg till ett fönster och satt foder på toalettdörren.
 
  • En kap- och geringssåg på ett arbetsbord utomhus i en trädgård, med en dammsugare bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fario och 3 till
  • Laddar…
Fick idag till styrningen till bergvärmepump med en ”ordentligt” installation.

Det vart två enheter från ohmigo som har no/nc kontakt i 230v.
Läge ett är att man blockerar all värmeproduktion över 0,60kr. Om det är så att priset ligger över 0,60 kr under en längre tid så öppnar ändå relät efter 7h och tillåter 1h produktion.

Enhet två styr varmvatten ”lyx” under 0.05kr. Så går priset under 5öre så värmer den upp tanken till 60gr för att förhoppningsvis ligga där längre.

Ohmigos support har vart riktigt bra att ha att göra med och svarar oftast inom 10min oavsett tid på dygnet. Kommer att lägga till en enhet som blockerar värmepatronen över 20öre när temperaturen är över -2gr. Nu är den avstängd Elektrisk styrningspanel med kretskort och kablage för bergvärmepumpinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av bergvärmepumpskontroll med en display som visar flera AUX-alternativ, inklusive tariffblockering och tillfällig lyx, samt knappar och ett vred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av styrning till bergvärmepump med ohmigo-enhet installerad på väggen, kopplad med svarta och vita kablar, bredvid kopparrör och andra röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag tillåts värme hela dagen Skärmdump av elpriser i ören per kWh, listade per timme från 18:00 till 09:00 på en smartphone. Priserna varierar mellan 0,05 och 0,19 öre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men inte att topvärma varmvattnet. Elpriser bildskärm som visar elpris per timme med röda och gröna texten, aktuell period från lördag 21:00 till söndag 10:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kjell_G och 4 till
  • Laddar…
Dörrar på plats. Nu måste tröskel slipas och målas så det stämmer överens med färgskalan...
 
  • Närbild på en tröskel mellan två olika golvtyper, trä och grå matta, som behöver slipas och målas för att matcha färgschemat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två nyligen installerade vitmålade trädörrar på en vägg av träpanel, med golv av grått trälaminat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kjell_G och 3 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Fick idag till styrningen till bergvärmepump med en ”ordentligt” installation.

Det vart två enheter från ohmigo som har no/nc kontakt i 230v.
Läge ett är att man blockerar all värmeproduktion över 0,60kr. Om det är så att priset ligger över 0,60 kr under en längre tid så öppnar ändå relät efter 7h och tillåter 1h produktion.

Enhet två styr varmvatten ”lyx” under 0.05kr. Så går priset under 5öre så värmer den upp tanken till 60gr för att förhoppningsvis ligga där längre.

Ohmigos support har vart riktigt bra att ha att göra med och svarar oftast inom 10min oavsett tid på dygnet. Kommer att lägga till en enhet som blockerar värmepatronen över 20öre när temperaturen är över -2gr. Nu är den avstängd[bild][bild][bild]

Idag tillåts värme hela dagen[bild]

Men inte att topvärma varmvattnet. [bild]
Vilka enheter från ohmigo?
 
K Kris1 skrev:
Vilka enheter från ohmigo?
Har ohmigo on wifi och server.

För att få till tariff styrningen så använde jag mig av mini 230. Skall även göra samma lösning på polarens gamla inne som är 18år gammal 😂
 
Det är roligt med gamla hus. Det är roligt med gamla hus. Det är roligt med gamla hus… 🤪🤪🤯🤯🤯
Ruttet trä och skador på ett äldre hus tak, med en röd takpanna ovanpå. En oscillerande såg ligger under skadade delen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är nära inläggning på mentalsjukhus nu…
 
  • Älska
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
sinuslinus och 8 till
  • Laddar…
Bättrar på uthusdörren.
Nystruken gul uthusdörr med snedställda brädor och diamantformat fönster, omgivet av röd fasad. Målarburk och pensel syns framför dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 7 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det är roligt med gamla hus. Det är roligt med gamla hus. Det är roligt med gamla hus… 🤪🤪🤯🤯🤯
[bild]

Det är nära inläggning på mentalsjukhus nu…
Detta får duga
Takrenovering vid skorsten med ny trall och gamla plank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lill72 och 5 till
  • Laddar…
Det går över.
Lite gamla minnen....
Närbild på en vägg med gamla, slitna och skadade träplankor, delvis trasiga och mörkfärgade av väder eller ålder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat tak med gammal, rutten träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trasigt och slitet tak med synligt ruttnat trä, delvis avlägsnad takpapp och verktyg liggande bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
MjO_BlåNagel och 2 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Har ohmigo on wifi och server.

För att få till tariff styrningen så använde jag mig av mini 230. Skall även göra samma lösning på polarens gamla inne som är 18år gammal 😂
Så behöver man alla 3 enheter för att timstyra?
 
K Kris1 skrev:
Så behöver man alla 3 enheter för att timstyra?
Nä bara en. Jag har tre för att kunna styra termostaten till pumpen.

Köper du en mini 230 så hämtar den taxan automatiskt över wifi.
 
  • Gilla
Kris1
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Nä bara en. Jag har tre för att kunna styra termostaten till pumpen.

Köper du en mini 230 så hämtar den taxan automatiskt över wifi.
Är det för termostaten server och in-Wi-Fi används till?
Du har ovan + mini 230 fattade jag det som?
 
K Kris1 skrev:
Är det för termostaten server och in-Wi-Fi används till?
Du har ovan + mini 230 fattade jag det som?

Yes on-WiFi för termostaten. Server för att få den ”ai”styrd. Mini 230 för att blockera värme och öppna extra varmvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.