Sista etappen i "Projekt sätta upp trådstege" är klart! Jag har bockat av en punkt på vår huslista! :D

Historien är lång;
Kom på att det skulle vara både snyggt (ja, jag gillar ordnade kablar :D) och praktiskt att ha trådstegar förrådet när vi installerade värmepumpen för 7 år sen eftersom det skulle bli lättare att dra kablarna till utom- och inomhusgivarna på den.Kablarna stripades temporärt på några värmerör så länge och trådstegar beställdes Sen hände ingenting. Därefter hände fortfarande ingenting. Faktum är att det hände ingenting förrän i våras när fibern skulle installeras. Då behövde de upp för att dragningen av ducten skulle bli bra, men givetvis saknades en liten bit stege för att det ursprungliga behovet skulle kunna täckas.... :banghead: Så projektet stannade av igen. Ändå tills i dag.

För idag vaknade jag och kände att fixarlusten återvänt :D.

Passade på att snygga till diverse kabeldragning runt värmepumpen och märka upp också. Ordning och reda ska det vara!


Värmepumpsinstallation med nysatt trådstege för ordnad kabeldragning och märkta rör i ett förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: Just det ja, jag bytte ju ut routern också. Hade en Cisco RV042 tidigare och den har bara 100Mbit på WAN-länken. Skickade in RV042G'n istället som har Gigabitstöd på WAN-porten och se på tusan Bahnhof överleverar på 100/100-abonnemanget så man får ut 125/125 Mbit. Mycket trevligt! :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Jumos och 3 till
  • Laddar…
Lite off topic

Vad gör ni egentligen med alla era megabits per sekund?
Här sitter jag och harvar med mina 6 Mbit/s över ADSL på koppartråden och tycker att det fungerar tillräckligt bra.
Pingtider exempel 26 ms.
Varför skulle jag ha mera bandbredd?

Eller är det för att jag är gammal, trög och långsam själv som jag är nöjd?

Nåväl, fiber är på gång, så endera dagen eller året blir jag kanske upplyst :wow:
 
  • Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Lite off topic

Vad gör ni egentligen med alla era megabits per sekund?
Här sitter jag och harvar med mina 6 Mbit/s över ADSL på koppartråden och tycker att det fungerar tillräckligt bra.
Pingtider exempel 26 ms.
Varför skulle jag ha mera bandbredd?

Eller är det för att jag är gammal, trög och långsam själv som jag är nöjd?

Nåväl, fiber är på gång, så endera dagen eller året blir jag kanske upplyst :wow:
Har fiber men valde 100/10 eftersom det var mest prisvärt. Oftast behöver man inte så mycket fart.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Lite off topic

Vad gör ni egentligen med alla era megabits per sekund?
Här sitter jag och harvar med mina 6 Mbit/s över ADSL på koppartråden och tycker att det fungerar tillräckligt bra.
Pingtider exempel 26 ms.
Varför skulle jag ha mera bandbredd?

Eller är det för att jag är gammal, trög och långsam själv som jag är nöjd?

Nåväl, fiber är på gång, så endera dagen eller året blir jag kanske upplyst :wow:
Den eviga frågan :)
Fruns slösurfar och tittar på HD-film på TVn, ytterligare en HD-film på nån surfplatta hos ena barnet, några youtube-klipp hos andra barnet.

Annars jobbar jag mycket hemifrån och då går det mycket smidigare när jag har hög upphastighet med det jag håller på med.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
OK, har själv också jobbat mycket hemifrån, men då har det varit programutveckling,
teckenbaserat över VPN till företagets servrar, och det drar ingen bandbredd alls nästan.
Medan hustrun ligger i soffan och tittar på häst- och kattvideos på Youtube :)

Är bara lite rädd att få svindel och bli åksjuk när fibern kommer :p
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
fgo skrev:
Har gjort ett ryck i källaren.
Premiärtvättade under veckan i blivande tvättstugan.
Vid dagens avslut ser det ut så här.
Lite fogning och lite annat ska ordnas.
Det är inte så mycket kvar där inne faktiskt.

Före
[bild]

Nu
[bild]
Ju äldre man blir desto mer uppskattar man en fin tvättstuga.
 
  • Gilla
Raptor50 och 5 till
  • Laddar…
harry73
KnockOnWood skrev:
Lite off topic

Vad gör ni egentligen med alla era megabits per sekund?
Här sitter jag och harvar med mina 6 Mbit/s över ADSL på koppartråden och tycker att det fungerar tillräckligt bra.
Pingtider exempel 26 ms.
Varför skulle jag ha mera bandbredd?

Eller är det för att jag är gammal, trög och långsam själv som jag är nöjd?

Nåväl, fiber är på gång, så endera dagen eller året blir jag kanske upplyst :wow:
Just nu ingenting. Månadens datalimit är slut och då är det bara att vänta fint tills nästa månaden.
Men fibern är på ingång, så vi hoppas på bättre tider
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Lite off topic

Vad gör ni egentligen med alla era megabits per sekund?
Här sitter jag och harvar med mina 6 Mbit/s över ADSL på koppartråden och tycker att det fungerar tillräckligt bra.
Pingtider exempel 26 ms.
Varför skulle jag ha mera bandbredd?

Eller är det för att jag är gammal, trög och långsam själv som jag är nöjd?

Nåväl, fiber är på gång, så endera dagen eller året blir jag kanske upplyst :wow:
Vi har ingen TV-antenn utan allt vårt tittande sker strömmat från olika streamingsidor. Titt som tätt händer det att barnen sitter med varsin surfplatta medans frugan sitter vid TVn och då är det 3 HD strömmar samtidigt. Nu har jag väl inte räknat på hur mycket HD material verkligen kräver i bandbredd men merkostnaden mellan 10Mbit och 100Mbit är ju försumbar så jag håller mig hellre på den säkra sidan. För husfridens skull...
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Eller är det för att jag är gammal, trög och långsam själv som jag är nöjd?

:
Ja.
 
KnockOnWood skrev:
Lite off topic

Vad gör ni egentligen med alla era megabits per sekund?
Här sitter jag och harvar med mina 6 Mbit/s över ADSL på koppartråden och tycker att det fungerar tillräckligt bra.
Pingtider exempel 26 ms.
Varför skulle jag ha mera bandbredd?

Eller är det för att jag är gammal, trög och långsam själv som jag är nöjd?

Nåväl, fiber är på gång, så endera dagen eller året blir jag kanske upplyst :wow:
Frugans Netflix drar en hel del. Om jag dessutom kollar på någon play kanal eller laddar något så behövs det. Ska man spela tv-spel är det ett måste :)
 
Ramnemark skrev:
Frugans Netflix drar en hel del. Om jag dessutom kollar på någon play kanal eller laddar något så behövs det. Ska man spela tv-spel är det ett måste :)
Just nu kollar Marlen på Husdrömmar på tv. Samtidigt som jag ser på senaste avsnittet av Vikings. Samtidigt som barnen spelar spel, Minecraft, CS eller något annat och snackar med kompisarna över Skype, ser på Youtube och kanske laddar ner något. Samtidigt som säkert någon lyssnar på Spotify. Allt sker via vår fiberuppkoppling och allt sker samtidigt. Men det går bra eftersom vi har en 1000/100 lina. Trots att en 100/10 lina säkert hade räckt så vill jag inte nergradera. Netflix Ultra HD sändningar är bara för bra.
 
  • Gilla
Skooda och 4 till
  • Laddar…
Spacklat och grundmålat trappan en vända till samt även grundmålat alla delar till räcket en vända till.
 
Fortsatt att spackla och måla trappan samt fräst till två nya trappnosar, bitarna till höger.

Trappnosar i trä som är frästa och placerade på en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade min trevlige och höjdrädde sotare på besök nu på förmiddagen. Han berömde min panninstallation och frågade varför inte sotade själv istället. Svarade att jag tänkt tanken men inte tagit tag i det. Då gav han mig papperna för att ansöka om egensotning.
 
Passade på att barnsäkra trappen också, det går inte att lämna dottern för ett ögonblick utan att hon hinner 3-4 steg upp för trappen 😱

Trappa säkrad med barngrind, skor på golvet och en röd leksaksbil syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kanske hon återgår till att dra i gardiner på heltid.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.