993 083 läst · 8 026 svar
993k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Vad gör man av skörden från 40 löpmeter lök? Hur mycket lök äter ni?!mexitegel skrev:Har startat upp årets frilandsodling. Målet var lite mindre än förra året. Det gick sådär …
58 kg sättpotatis. En fast sort, mandelpotatis och king Edward
10 löpmeter morötter
8 löpmeter palsternacka
40 (!) löpmeter lök
På resterande 45 löpmeter ska det tydligen ner mer morötter, sallad, dill, kålrot, gräslök, persilja och kanske purjolök.
[bild]
[bild]
Lite oklart och det skyller jag på min mor som gick bananas i självplocken av sättlök…
Men vi har skänkt ett antal 100kg potatis till stadsmissionen av förra årets skörd. Jag hoppas vi kan göra samma sak i år och då också skänka lök om odlingen går bra .
Men vi har skänkt ett antal 100kg potatis till stadsmissionen av förra årets skörd. Jag hoppas vi kan göra samma sak i år och då också skänka lök om odlingen går bra .
Det lilla landet, det där va bara för du ville köra traktormexitegel skrev:Har startat upp årets frilandsodling. Målet var lite mindre än förra året. Det gick sådär …
58 kg sättpotatis. En fast sort, mandelpotatis och king Edward
10 löpmeter morötter
8 löpmeter palsternacka
40 (!) löpmeter lök
På resterande 45 löpmeter ska det tydligen ner mer morötter, sallad, dill, kålrot, gräslök, persilja och kanske purjolök.
[bild]
[bild]
Klippt gräset, innan det bytte jag gummituta på förgasaren, och Klippon går lika fint igen som när den var ny för 21 år sen.
Nu ska jag ut och peta ner några solrosfrön jag grott på en talrik med vatten, aldrig provat det förut.
Nu ska jag ut och peta ner några solrosfrön jag grott på en talrik med vatten, aldrig provat det förut.
Helt orätt att säga då alla är upp i öronen förälskade i varenda liten insekt, men efter att ha hållit på med allt en ha tomt behöver hela dagen och kvällen så kan jag säga att jag spyr på dem. Är det någon annan som inte ens kan andas utan att få en insekt i näsan eller än värre öppnar du munnen så anser de att din mun är deras spa... Lite less på att blåsa och spotta för att bli av med dem. Kan tillägga att jag ingen annan stans varit med om något liknande . De är helt enkelt lite för sociala
Du har något de gillar uppenbarligen.. saliv, mat, värme.. kärlek4774 skrev:Helt orätt att säga då alla är upp i öronen förälskade i varenda liten insekt, men efter att ha hållit på med allt en ha tomt behöver hela dagen och kvällen så kan jag säga att jag spyr på dem. Är det någon annan som inte ens kan andas utan att få en insekt i näsan eller än värre öppnar du munnen så anser de att din mun är deras spa... Lite less på att blåsa och spotta för att bli av med dem. Kan tillägga att jag ingen annan stans varit med om något liknande . De är helt enkelt lite för sociala
Mm jag vet men det är en väldigt tudelad kärlek för mig . Visst fascineras jag av de små liven, eller av allt levande men just när jag håller på och röjer, klipper, sågar, krattar och blir lite svettig kan det vara lite mycket nyfikenhet från de allra minsta. Tror att det är någon form av mikrominifluga, en blomfluga är iaf minst fyra gånger så stor. Som jag skrev i en annan tråd, jag skulle verkligen vilja bjuda hit ett helt gäng med ornitologer för hjälp att artbestämma alla triljoner insekter som finns på vår fastighet . Tror det skulle vara rena rama julafton för dem. Finns det någon ornitolog här på bygga hus?Snigla skrev:
.. inte jag! Men har mycket kryp här med.. och massa olika sorters myror!4774 skrev:Mm jag vet men det är en väldigt tudelad kärlek för mig . Visst fascineras jag av de små liven, eller av allt levande men just när jag håller på och röjer, klipper, sågar, krattar och blir lite svettig kan det vara lite mycket nyfikenhet från de allra minsta. Tror att det är någon form av mikrominifluga, en blomfluga är iaf minst fyra gånger så stor. Som jag skrev i en annan tråd, jag skulle verkligen vilja bjuda hit ett helt gäng med ornitologer för hjälp att artbestämma alla triljoner insekter som finns på vår fastighet . Tror det skulle vara rena rama julafton för dem. Finns det någon ornitolog här på bygga hus?
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 344 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 344 inlägg
Men jag tycker @4774 ska satsa på ta dit en ornitolog också, för att få veta vilka fåglar som äter flest insekter. Dags att snickra en hackspettsholk kanske, annars är fladdermusholkar jättebra om det finns stora/höga träd på tomten.kashieda skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 1 807 inlägg