Dalbotant Dalbotös skrev:
Å andra sidan, potatis kan man ju köpa på hösten för typ 2 kr/kg när vissa butiker har erbjudande. Det kommer aldrig man ner i som odlare hemma i trädgården. Då kan man ju "spara" mer på att odla tomater som sällan kommer ner i de priserna. :)

Tanken är att jag skall försöka fixa lite större skörd i år och sälja en del till förbipasserande men det är livsfarligt att börja räkna på det, tror jag skulle behöva ta typ 75 spänn för ett vitkålshuvud och det är nog få som är intresserade av att betala. :thinking:

Har läst liknande men i Sverige, har för mig att det var 500 kvm man behövde då. Kommer inte ihåg var, skall försöka leta. :geek:
Men egenodlad potatis är godare. Det är dessutom väldigt mkt gift inblandad i kommersiellt odlad potatis. Men självförsörjande blir jag inte. Dessutom har ju inte alla möjlighet att lagra potatis.
Men med eget utsäde till potatis kostar det ju inte mycket att odla potatis och inte kräver det mkt arbete heller.

Några 2 kr/kg potatisar finns inte att finna där jag bor. :thinking:

Kål krävde alldes för mkt arbete för att odla känner jag. Jag odlade svartkål för ett par år sedan med insektsnät. Det gick ju bra men jag upptäckte att jag inte gillar kål och den övriga familjen fick ont i magen... :crysmile:
Men vitkål är gott...

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Det finns på hösten här, billig potatis alltså. Då brukar det vara potatis, morötter, rödbetor och kålrot eller vad det nu är som säljs ut. Först typ 10 kr/kg, sen 5 sen 2. Man blir ju lite gråtfärdig när man ser det för det går ju aldrig att konkurrera med de priserna som egen. Just bekämpningsmedel och annat är det inte så många som bryr sig om när det är billigt. King Edward är värst ur giftaspekt, den kräver mest för god skörd. Så kan man välja något annat i butiken är mycket vunnet.

Stekt svartkål med vitlök, "haloumi", sockerärtor och lite annat man plockar i trädgården är en av mina favorit sommarluncher! :love:

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Det finns ju egentligen bara en lösning - att jag köper hus med rejäl trädgård så jag kan odla allt! Men jag kommer bli kvar här ett tag och då måste jag prioritera vad jag odlar.

Potatisland istället för funkia på framsidan i och för sig.. Fast funkia är ju fint..

Roar mig idag med att hjälpa kompis som haft covid och ligger efter med omplantering. Jag kan försöka kräva att bli betald med potatis:D

• Älska
Dalbotant
  • Laddar…
Funkia går att äta ;)

• Gilla
  • Wow
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Ta upp kvistarna igen och dra av sidosskotten, då får du med lite av stammen, det är det som är klacken. Ta bort de nedersta bladen och stick ner sticklingen i sandblandad jord eller bara sand. Sandlådesand går utmärkt.
Sätt sticklingarna i skuggan och håll krukorna fuktiga men inte blöta.
Ibland går det jättebra och ibland inte. Det är nog inte helt rätt tid nu men det kan gå ändå.
Min svärmor har köpt en planta buxbom i Kroatien för 25 år sedan och den plantan har hon gjort sticklingar från som gett 3-400 plantor. Vi fick runt 125 plantor till vårt hus vilket bildat häck på både fram och baksidan. Nu är hon igång igen eftersom vi köpt nytt hus :crysmile::p

• Älska
MariaiÖstergötland och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Ta upp kvistarna igen och dra av sidosskotten, då får du med lite av stammen, det är det som är klacken. Ta bort de nedersta bladen och stick ner sticklingen i sandblandad jord eller bara sand. Sandlådesand går utmärkt.
Sätt sticklingarna i skuggan och håll krukorna fuktiga men inte blöta.
Ibland går det jättebra och ibland inte. Det är nog inte helt rätt tid nu men det kan gå ändå.
Okej, så det ska vara riktigt små stickor alltså. Jag har några ännu mindre (små nog att de inte förgrenar sig en enda gång) utanför bild också som låter som vad du beskriver. När är den perfekta tiden? Har en stor buske att klippa också, och jag förstår (eller? :D) att det är bäst att klippa när det inte är högsommar.

Ställ dem skuggigt, de torkar ut i solen och när de inte har några rötter så törstar de ihjäl. Jag brukar ha kortare bitar när jag tar buxbomssticklingar, tex i din mittersta kruka där jag hade gjort 3 sticklingar av det större. Eller kanske 4? Svårt att se hur de sitter.
Det bästa buxbomsförökartipset jag provat var att ta en svart sopsäck, lägga på lite jord på hälften längs med, lägga på sticklingarna så de sticker upp ovanför kanten men har de blivande rötterna i jorden, lägga på lite mer jord och täcka och sen vika upp säcken. Sedan rullar man ihop allt till en buxbomsrulltårta, snittar några snitt i påsen längs ner så vatten kan rinna ut och sätter i en kruka i skuggan.
Har gjort flera gånger och det har gått kanon! Sommaren efter har de små fått rötter och man har fått upp massor på liten yta.
Superskoj knep! Just nu har jag inte mer material att jobba med men jag har en stor buske att klippa också. Det låter som att det är relativt enkelt att få dem att göra nya rötter, men de har aldrig träffat på mig. Jag och växter förstår inte varandra så bra.

halper halper skrev:
Okej, så det ska vara riktigt små stickor alltså. Jag har några ännu mindre (små nog att de inte förgrenar sig en enda gång) utanför bild också som låter som vad du beskriver. När är den perfekta tiden? Har en stor buske att klippa också, och jag förstår (eller? :D) att det är bäst att klippa när det inte är högsommar.

Superskoj knep! Just nu har jag inte mer material att jobba med men jag har en stor buske att klippa också. Det låter som att det är relativt enkelt att få dem att göra nya rötter, men de har aldrig träffat på mig. Jag och växter förstår inte varandra så bra.
Det ska vara kvistar som sitter på en förvedad kvist så dina små sidokvistar är perfekta, om du drar av dem.
Egentligen är väl lite senare på säsongen det vanligaste, efter högsommaren. Men när det gäller trädgård finns det en massa "så har vi alltid gjort" som inte alltid stämmer. Så gör ett försök nu. Håll dem i skuggan, fuktig men inte blöt sandblandad jord och helst inte stillastående luft.
Och sen kan du göra en omgång till efter högsommaren.

• Gilla
halper
  • Laddar…
A
Stort odlingsland som ska harvas, med stuga och sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

inte direkt trädgård.. Men odlingsland..
0.5 ha.. nu ska det bara harvas 2 gånger till sen så blir det potatis och morötter, kålrötter, palsternacka, rotselleri mm..

Fick någon jäkla idé att starta klipparen..
En gammal klippare på en gräsmatta med en person skugga synlig, vilket indikerar manuellt arbete istället för maskinellt.
Skapa konto
gav upp och tog lien istället.. :rofl::rofl:

• Gilla
Huggabuggaa och 4 till
  • Laddar…
Det finns på hösten här, billig potatis alltså. Då brukar det vara potatis, morötter, rödbetor och kålrot eller vad det nu är som säljs ut. Först typ 10 kr/kg, sen 5 sen 2. Man blir ju lite gråtfärdig när man ser det för det går ju aldrig att konkurrera med de priserna som egen. Just bekämpningsmedel och annat är det inte så många som bryr sig om när det är billigt. King Edward är värst ur giftaspekt, den kräver mest för god skörd. Så kan man välja något annat i butiken är mycket vunnet.

Stekt svartkål med vitlök, "haloumi", sockerärtor och lite annat man plockar i trädgården är en av mina favorit sommarluncher! :love:
Jag bor i Skåne (inflyttad) och "alla" älskar kål. Jag äter om det serveras men jag är inte såld så jag känner inte att det är mödan värt att odla. Men det är ju roligt att den växer året runt iof. Jag vill gilla kål. :crysmile:

A
Jiji Jiji skrev:
Jag bor i Skåne (inflyttad) och "alla" älskar kål. Jag äter om det serveras men jag är inte såld så jag känner inte att det är mödan värt att odla. Men det är ju roligt att den växer året runt iof. Jag vill gilla kål. :crysmile:
Hur får du den serverad? som genom kokt eller aldente?..
köttbuljong och kål är en kärlek utan gränser..
koka kött med grönsaker tillsätt kålen när köttet är på väg upp..
I med lite lök och salt...
Låt koka och red av om du vill.
Servera med kokt potatis..
Det är en favvo till hösten.. För mig..

KristinaRT
Jiji Jiji skrev:
Jag är infödd men känner likadant inför kål. Önskar att jag gillade kål…..

• Haha
Jiji
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag är infödd men känner likadant inför kål. Önskar att jag gillade kål…..
Mina kollegor menar att "alla" skåningar gillar kål, att de egentligen är uppfödda uteslutande på kål. Jag har alltid undrat om de inte överdriver en smula. Nu har jag äntligen bevis. :rofl:

• Haha
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Får kalla det min förlängda trädgård.

Lagt ut föreningens brygga.
En nybyggd brygga som sträcker sig ut i havet från en sandig strand, byggmaterial syns på land.
Skapa konto

Jag var den enda med vadarbyxor så man är rätt mör, och solbränd efter att ha byggt stommen.

• Gilla
Snigla och 9 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Mina kollegor menar att "alla" skåningar gillar kål, att de egentligen är uppfödda uteslutande på kål. Jag har alltid undrat om de inte överdriver en smula. Nu har jag äntligen bevis. :rofl:
Uppfödda på kål....
Det.... stämmer I N T E
Visst det finns väl fördomar om rätt många olika landskapsbilder, men att rätt slätt tro på allt " det ger än inte en korrekt världsbild"

• Haha
Snigla
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Var och köpte denna på lunchen idag. Mycket nöjd hittills. [bild]
Har letat efter en sådan kärra men inte hittat någon i Västerås trakten som säljer dessa kärror. Någon som vet var jag kan köpa en sådan tvåhjuling så jag kan slänga alla mina skräp skottkärror.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.