997 618 läst · 8 060 svar
998k läst
8,1k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Vad duktiga alla är! Bästa tiden att hänga på Bygga Hus och se alla fina trädgårdar! Jag sitter nyopererad och kan inte göra ett skit mer än att titta på gräs och ogräs som växer, men jag försöker ta en liten lunk i trädgården och åtminstone försöka fokusera på alla de vackra blommorna som också växer!
Underbar tid för trädgård nu! Till och med i en pytteradhusträdgård
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
För länge sedan såg jag ett experiment från England, där de odlat grönsaker till en familj (4 pers) för ett helt år. De odlade även på höjden och då räckte 26 kvm. Men det är ju i ett annat klimat än vårt och annan jordmån men ändå inspirerande. Tyvärr kan jag inte minnas var jag såg det. Kan ha varit på ngt seminarium med jobbet.Karlia skrev:
Sitta i trädgården är väl det bästa - och det svåraste.MariaiÖstergötland skrev:Vad duktiga alla är! Bästa tiden att hänga på Bygga Hus och se alla fina trädgårdar! Jag sitter nyopererad och kan inte göra ett skit mer än att titta på gräs och ogräs som växer, men jag försöker ta en liten lunk i trädgården och åtminstone försöka fokusera på alla de vackra blommorna som också växer!
Krya på dig!
Planering, penna och papper, om det nu inte är i hand eller arm du blivit opererad. Jag ritade en rabatt häromdagen, under ett väldigt utdraget möte... Jag har inte ritat sådant på hur många år som helst. Det var riktigt kul. I höst ska jag plantera den.MariaiÖstergötland skrev:
Min kompis som hjälpt till har drömmen att bli självförsörjande på grönsaker. Trevlig tanke, men svåruppnåeligt. Bara en sådan sak att jag valt tomater och därmed valt bort potatis.Jiji skrev:För länge sedan såg jag ett experiment från England, där de odlat grönsaker till en familj (4 pers) för ett helt år. De odlade även på höjden och då räckte 26 kvm. Men det är ju i ett annat klimat än vårt och annan jordmån men ändå inspirerande. Tyvärr kan jag inte minnas var jag såg det. Kan ha varit på ngt seminarium med jobbet.
Jag behöver inget papper och penna för att dra kirskål, hahaha. Ska nog lära upp maken snart, det kommer behövas.Jiji skrev:
Jo ska man bli självförsörjande på grönsaker är kanske potatis ett mer rationellt val än tomater.Karlia skrev:
Jag brukar odla både och. Men då odlar jag tomater i krukor och blandar inte den jorden med den i landet. Det har gått bra hittills. Mina föräldrar och mina morföräldrar odlade också både tomater och potatis men inte i samma jord och åtskilda.
Har brutalt klippt ner några buxbombollar som varit sisådär glada ett tag, och vars rötter jag nu varit på lite grann under grävande i trädgården. Tänkte det var bra om deras lövverk var lite mindre nu när jag kapat några rötter. Det sägs vara möjligt att föröka dem genom att ta ”halvförvedade” grenar, gärna med ”klack”. Har ingen aning om vad det där betyder så jag plockade ner några pinnar i några krukor och ska se hur lång tid det tar innan de dör, eller om det mot all förmodan skulle bli några nya buskar av dem.
Ska de stå i sol eller skugga? Tänker mig skugga, eftersom det blir lite intensivt med sol just nu när de kämpar för livet.
Ska de stå i sol eller skugga? Tänker mig skugga, eftersom det blir lite intensivt med sol just nu när de kämpar för livet.
Å andra sidan, potatis kan man ju köpa på hösten för typ 2 kr/kg när vissa butiker har erbjudande. Det kommer aldrig man ner i som odlare hemma i trädgården. Då kan man ju "spara" mer på att odla tomater som sällan kommer ner i de priserna.Karlia skrev:
Tanken är att jag skall försöka fixa lite större skörd i år och sälja en del till förbipasserande men det är livsfarligt att börja räkna på det, tror jag skulle behöva ta typ 75 spänn för ett vitkålshuvud och det är nog få som är intresserade av att betala.
Har läst liknande men i Sverige, har för mig att det var 500 kvm man behövde då. Kommer inte ihåg var, skall försöka leta.Jiji skrev:
Ta upp kvistarna igen och dra av sidosskotten, då får du med lite av stammen, det är det som är klacken. Ta bort de nedersta bladen och stick ner sticklingen i sandblandad jord eller bara sand. Sandlådesand går utmärkt.halper skrev:Har brutalt klippt ner några buxbombollar som varit sisådär glada ett tag, och vars rötter jag nu varit på lite grann under grävande i trädgården. Tänkte det var bra om deras lövverk var lite mindre nu när jag kapat några rötter. Det sägs vara möjligt att föröka dem genom att ta ”halvförvedade” grenar, gärna med ”klack”. Har ingen aning om vad det där betyder så jag plockade ner några pinnar i några krukor och ska se hur lång tid det tar innan de dör, eller om det mot all förmodan skulle bli några nya buskar av dem.
Sätt sticklingarna i skuggan och håll krukorna fuktiga men inte blöta.
Ibland går det jättebra och ibland inte. Det är nog inte helt rätt tid nu men det kan gå ändå.
Ställ dem skuggigt, de torkar ut i solen och när de inte har några rötter så törstar de ihjäl. Jag brukar ha kortare bitar när jag tar buxbomssticklingar, tex i din mittersta kruka där jag hade gjort 3 sticklingar av det större. Eller kanske 4? Svårt att se hur de sitter.halper skrev:
Det bästa buxbomsförökartipset jag provat var att ta en svart sopsäck, lägga på lite jord på hälften längs med, lägga på sticklingarna så de sticker upp ovanför kanten men har de blivande rötterna i jorden, lägga på lite mer jord och täcka och sen vika upp säcken. Sedan rullar man ihop allt till en buxbomsrulltårta, snittar några snitt i påsen längs ner så vatten kan rinna ut och sätter i en kruka i skuggan.
Har gjort flera gånger och det har gått kanon! Sommaren efter har de små fått rötter och man har fått upp massor på liten yta.