997 607 läst · 8 060 svar
998k läst
8,1k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Med de regnmängder som har kommit de senaste dygnen är det problem på många ställen, ingenting är dimensionerat att ta hand om så här mycket.
Jag blir lättad när jag ser hur mycket problem det är, det innebär att min framsida som ser ut som en damm är normal, det kommer gå att plantera det jag tänkt.
Jag blir lättad när jag ser hur mycket problem det är, det innebär att min framsida som ser ut som en damm är normal, det kommer gå att plantera det jag tänkt.
Redigerat:
Kollade på SMHIs väderdata kring nederbörd.A Abies koreana skrev:
I Maj 4 ggr mer nederbörd än normalt.
Hiittills 2021 dubbelt så mycket.
Var och handlade lite mat och dalgången nedanför är ordentligt översvämmad 50 meter åt varje sida på sina platser. Jag är glad jag har huset 25 meter över dalgångens lägstapunkt en sån här gång. Vattnet rinner ju förr eller senare nerår.
Husägare
· Uppsala
· 534 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
De ca 100 liter i timmen i dagvattnet vi haft senaste tiden byttes mot någonstans närmare en kubik i minuten. Det blev väldigt blött så gårdagseftermiddagen lades på att, i regnet, försöka leda dagvattnet ut i havet istället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även här har det regnet "lite", ser inte så farligt ut men om ni noterar de röda strecken så är det var nivån toppade (kanske lite högre) innan 3!! kraftiga pumpar lyckades pumpa ur mer än vad som kom in....
Bra tajming att gräva en jättegrop och dessutom får lite bakfall på trädgårdsdräneringen...
Bra tajming att gräva en jättegrop och dessutom får lite bakfall på trädgårdsdräneringen...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, fy sjutton vad det är blött överallt. Påminns om första gången vi grävde för pool år 2000, det nederbördsrikaste året på många år. Spenderade största delen av semestern att pumpa vatten. Andra gången vi byggde pool hade vi lärt oss att lägga dränering i gropen.
Klippt gräset, alltså såhär blir det med 6 år med en multiclip. Gräset blir så tjockt att gräsklipparen inte vill orka ibland. Och det växer som ogräs. Jag börjar ångra jag skaffade multiclip. Det ska sparas till en robot...
Också planterat mera fruktträd
Nu har vi Äpplen (5 sorter på ett träd), Päron, Körsbär och två Plommonträd (behövde två för att pollinera varandra, en mörk och en ljus sort).
Också planterat mera fruktträd
Nu har vi Äpplen (5 sorter på ett träd), Päron, Körsbär och två Plommonträd (behövde två för att pollinera varandra, en mörk och en ljus sort).