993 096 läst · 8 026 svar
993k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Påbörjat sista sektionen av golv mellan kragarna + ytterligare en odlingsbädd (mot växthuset).
Rensa meterhögt ogräs här var inte nådigt.. (hälften brännässlor)..
Men nu blir det ogräsduk och trallgolv här med.. (115 cm golv och resterande blir en kite konformad odlingslåda.. )
Rensa meterhögt ogräs här var inte nådigt.. (hälften brännässlor)..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men nu blir det ogräsduk och trallgolv här med.. (115 cm golv och resterande blir en kite konformad odlingslåda.. )
Sått sista kvadratmetrarna av gräsmattan efter indragningen av VA förra hösten. Det skulle ju bli ett växthus ”när vi ändå höll på”, dvs ett par hundra arbetstimmar och en halv förmögenhet till. Nåja, det blir bra när det är klart .
Och inte minst så är nu växthuset beställt
Idag .
Inga bilder för det var mörkt när jag var klar .
Idag .
Vad blev det för växthus?mexitegel skrev:Sått sista kvadratmetrarna av gräsmattan efter indragningen av VA förra hösten. Det skulle ju bli ett växthus ”när vi ändå höll på”, dvs ett par hundra arbetstimmar och en halv förmögenhet till. Nåja, det blir bra när det är klart .
Idag .
Börjat klippa ner buskar och träd som blivit för höga och yviga. Slipat yxan och försökt få bort stubbar efter träd och buskar som blivit för stora. Borrade för något år sedan hål i stubbarna och hällde i ett pulver som jag tror heter stubb veck. Inte direkt ett superpreparat.
Skulle behöva såga ner en typ av gran som blivit ca 5 meterhög och göra om den delen av trädgården till en Magnolia, Azalea, Rododendron woodland. Problemet är bara hur jag blir av med alla rötter. Skulle vilja ha någon typ av slipskiva som man kunde använda till vinkelslipen. Eller vågar man använda en billig kedjesåg när man vill ha bort rötter i marken?
Skulle behöva såga ner en typ av gran som blivit ca 5 meterhög och göra om den delen av trädgården till en Magnolia, Azalea, Rododendron woodland. Problemet är bara hur jag blir av med alla rötter. Skulle vilja ha någon typ av slipskiva som man kunde använda till vinkelslipen. Eller vågar man använda en billig kedjesåg när man vill ha bort rötter i marken?
Ganska dumt att både köra sönder en sågkeja och även riskera själva sågen. Köp ett par billiga fogsvansar istället - brukar kosta 50-100:- st på byggvaruhuset. De håller för några stubbar och du riskerar inte att hela sågen blir förstört ögonblickligen du träffar på en sten bland rötterna. En "slaskyxa" , som man inte är så rädd om, är också bra att ha till hands och gärna även ett spett att frilägga rötterna med innan sågning.N nallepu skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 211 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 211 inlägg
Tigersåg! Tänkte inte på det! Så det blir en tigersåg som jag kan använda till att kapa rötter och så kan jag passa på att kapa vaktmästarklippningen på toppen av mina häckar.
Kedjesåg kändes lite osäkert om kedjan skulle gå av?
Mina häckar " Avenbok och Hagtorn" har blivit lite vildvuxna och breda skulle behöva kapa på både höjd och bredd. Träd ska man visst klippa i månaderna J.A.S klipper man under våren ska man visst få en massa vattenskott. Men hur är det med häckar som jag vill klippa ner på både höjden och bredde och så vill jag ha häckarna supertäta så jag slipper insyn från både bilvägen och cykelvägen. har alltid klippt veckan före midsommar och i september och en lite större klippning i mars innan buskarna börjar slå nya skott.
Ps när jag går in på trådarna får jag oftast upp rutan längst ner där det står skicka. men ibland når jag skriver i gamla trådar eller nya trådar som jag skapat dyker inte rutan skicka upp. Kan det bero på att jag har 33 minuspoäng för ett politiskt inlägg?
Kedjesåg kändes lite osäkert om kedjan skulle gå av?
Mina häckar " Avenbok och Hagtorn" har blivit lite vildvuxna och breda skulle behöva kapa på både höjd och bredd. Träd ska man visst klippa i månaderna J.A.S klipper man under våren ska man visst få en massa vattenskott. Men hur är det med häckar som jag vill klippa ner på både höjden och bredde och så vill jag ha häckarna supertäta så jag slipper insyn från både bilvägen och cykelvägen. har alltid klippt veckan före midsommar och i september och en lite större klippning i mars innan buskarna börjar slå nya skott.
Ps när jag går in på trådarna får jag oftast upp rutan längst ner där det står skicka. men ibland når jag skriver i gamla trådar eller nya trådar som jag skapat dyker inte rutan skicka upp. Kan det bero på att jag har 33 minuspoäng för ett politiskt inlägg?