För 10år sedan bytte jag avloppsrör efter stop i de gamla betongrören...

Grävd schakt i trädgård med exponerade avloppsrör och jordhögar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och idag fick jag lagt i efter sättningen som blivit genom åren!

Nylagd grus längs med avloppsrörens sträckning i en trädgård för att täcka sättningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Sanerade trädgården från plast.
Ett av borden med tillhörande stolar såg lite sjaskiga ut efter flera års användning.
Upprustat trädgårdsbord med nytt träbordsskiva på aluminiumunderrede och renoverade stolar på en träterrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bordsstativet i aluminium var bra så jag bytte ut plastbrädorna mot riktigt trä.
Renoverat trädgårdsbord med träskiva och nya trä & metallstolar på en terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stolarna av "rotting" (plast) byttes ut mot lite mer trevligare av metall och trä.
 
  • Gilla
Jiji och 11 till
  • Laddar…
870 Sten senare, växthuset ej inräknat.
Nygjord stig av stenplattor som leder till ett växthus omgivet av planteringslådor och trädgårdsredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
VidarH och 12 till
  • Laddar…
Jante Jante skrev:
870 Sten senare, växthuset ej inräknat.
[bild]
Mycket fint (y)
 
PNO PNO skrev:
Dåligt äppleår i år.
[bild]
Bara 38 burkar. Och då fick jag plocka trädet rent. Insekterna frös väl lika mycket som jag gjorde i maj.
Redan skörd i Uppsala?
Här i västra östergötland har vi ett tag kvar tills äppelskörden även om fallfruktssäsongen tagit fart. Trodde inte det skulle bli någon frukt när jag såg det tidigare i år, men nu plockas det runt 30-40 liter fallfrukt om dagen från under våra träd.


Ni som odlar lök, hur ser ni på ekonomin i det? Jag kollade som hastigast på priset på sättlök men det kändes svårt att motivera annat än för schalottenlök eller vitlök. Odlar det gärna i några rader om det går att motivera det ekonomiskt och jag hittade säkert svindyr sättlök (hoppas jag).
 
Eftersom jag köper ekologisk lök så handlar det dels om pris (40kr/kg under vintern) dels om storleken, det är ett evigt skalande med smålöken man köper i butik.
Sen är allt inte pengar, det är mycket roligare att kunna visa upp sin enorma skörd =)
 
tensiden tensiden skrev:
Redan skörd i Uppsala?
Här i västra östergötland har vi ett tag kvar tills äppelskörden även om fallfruktssäsongen tagit fart. Trodde inte det skulle bli någon frukt när jag såg det tidigare i år, men nu plockas det runt 30-40 liter fallfrukt om dagen från under våra träd.


Ni som odlar lök, hur ser ni på ekonomin i det? Jag kollade som hastigast på priset på sättlök men det kändes svårt att motivera annat än för schalottenlök eller vitlök. Odlar det gärna i några rader om det går att motivera det ekonomiskt och jag hittade säkert svindyr sättlök (hoppas jag).
Nä vanlig gul lök går inte att räkna hem för hobbyodlaren, annat än att färsk lök under sommaren är gott och ganska dyrt att köpa. Det ska gå att höstså lök vilket blir betydligt billigare. Trixet är att det måste göras i tid för att de ska växa till sig och klara vintern, men inte för tidigt för då går de i blom våren efter. Får nog inte vara så sträng vinter heller om de skall klara sig. Annars finns ju schalottenlök där du kan spara sättlök själv.
 
tensiden tensiden skrev:
Redan skörd i Uppsala?
Här i västra östergötland har vi ett tag kvar tills äppelskörden även om fallfruktssäsongen tagit fart. Trodde inte det skulle bli någon frukt när jag såg det tidigare i år, men nu plockas det runt 30-40 liter fallfrukt om dagen från under våra träd.


Ni som odlar lök, hur ser ni på ekonomin i det? Jag kollade som hastigast på priset på sättlök men det kändes svårt att motivera annat än för schalottenlök eller vitlök. Odlar det gärna i några rader om det går att motivera det ekonomiskt och jag hittade säkert svindyr sättlök (hoppas jag).
Jag säger varje år att jag inte ska odla potatis.. för det känns inte värt det i pengar - när min potatis är klar så kostar den 1 kr/kg i affären ju.. och den är ganska billig ett bra tag efter det med, så drar man ut det på nån slags medelpris över året.. vette fåglarna om det är "prisvärt" (om man nu inte har storskalig odling och stor familj!) att odla den.. :thinking: men .. varje år.. sår jag några potatisar ändå :p det är ju så "kul" med att äta sin egen potatis! :D

Sedan skiljer det såklart på priserna från år till år, beroende på väder vind o skörd (för de stora odlarna som säljer till affärerna..). Men det året som är dåligt för dem, är antagligen dåligt också för oss hobbyodlare (även om vi kanske har lite större chans att kunna vattna vid torka.. om vi inte har så stora odlingar).
 
Snigla Snigla skrev:
Jag säger varje år att jag inte ska odla potatis.. för det känns inte värt det i pengar - när min potatis är klar så kostar den 1 kr/kg i affären ju.. och den är ganska billig ett bra tag efter det med, så drar man ut det på nån slags medelpris över året.. vette fåglarna om det är "prisvärt" (om man nu inte har storskalig odling och stor familj!) att odla den.. :thinking: men .. varje år.. sår jag några potatisar ändå :p det är ju så "kul" med att äta sin egen potatis! :D

Sedan skiljer det såklart på priserna från år till år, beroende på väder vind o skörd (för de stora odlarna som säljer till affärerna..). Men det året som är dåligt för dem, är antagligen dåligt också för oss hobbyodlare (även om vi kanske har lite större chans att kunna vattna vid torka.. om vi inte har så stora odlingar).
Men då lagrar du inte potatis över vintern? Vi har potatis från det att den går att skörda fram tills det är dags att sätta den i backen igen. Nästa år skall jag försöka få ner lite tidig potatis i något hörn så att vi får någon dryg månad eller så där vi inte är självförsörjande.

Visst är egen mat godast, men jag vill helst inte plantera en massa om utsädet kostar mig mer än vad det gör att köpa direkt i affär.
 
engs
tensiden tensiden skrev:
Ni som odlar lök, hur ser ni på ekonomin i det? Jag kollade som hastigast på priset på sättlök men det kändes svårt att motivera annat än för schalottenlök eller vitlök. Odlar det gärna i några rader om det går att motivera det ekonomiskt och jag hittade säkert svindyr sättlök (hoppas jag).
Vi sätter upp det på hobbykontot och inte matkontot. ;)
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Men då lagrar du inte potatis över vintern? Vi har potatis från det att den går att skörda fram tills det är dags att sätta den i backen igen. Nästa år skall jag försöka få ner lite tidig potatis i något hörn så att vi får någon dryg månad eller så där vi inte är självförsörjande.

Visst är egen mat godast, men jag vill helst inte plantera en massa om utsädet kostar mig mer än vad det gör att köpa direkt i affär.
När man har fått igång systemet.. så man har utsäde till allt man behöver.. då är det mer ekonomiskt.. men när man ska köpa utsädet.. är det ju ganska dyrt! Det gäller fler saker.. vitlöken är löjligt dyr.. men sen när man kommit igång och har eget utsäde till nästa år (och att man fått lite o konsumera själv),, då är det jättebra :)

Vi har inte så bra lagringsmöjligheter för vintern (ingen jordkällare, har lite "matkällare" inne.. men den är då uppvärmd).. men vi har flera år skördat potatis ute i jorden på julafton :) sedan brukar det börja bli soggigt ute (beror på om det är blöt vinter i skåne...).

Får jag fråga hur du/ni måttar in årsförbrukningen.. ? hur många är ni i familjen och hur många kg anser du att ni behöver på ett år.. samt hur mycket utsäde måste sparas till kommande år? :)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
När man har fått igång systemet.. så man har utsäde till allt man behöver.. då är det mer ekonomiskt.. men när man ska köpa utsädet.. är det ju ganska dyrt! Det gäller fler saker.. vitlöken är löjligt dyr.. men sen när man kommit igång och har eget utsäde till nästa år (och att man fått lite o konsumera själv),, då är det jättebra :)
Ah, det är det jag inte får ihop med löken. Har kort läst mig till att den är "knepig" och behöver värmebehandlas och annat. Därför jag fastnat lite i att kanske bara köra schalotten och vitlök och börja där. Men jag gillar idén på att fläta rejält med gul och röd lök och spara.

Vi har inte så bra lagringsmöjligheter för vintern (ingen jordkällare, har lite "matkällare" inne.. men den är då uppvärmd).. men vi har flera år skördat potatis ute i jorden på julafton :) sedan brukar det börja bli soggigt ute (beror på om det är blöt vinter i skåne...).

Får jag fråga hur du/ni måttar in årsförbrukningen.. ? hur många är ni i familjen och hur många kg anser du att ni behöver på ett år.. samt hur mycket utsäde måste sparas till kommande år? :)
Det måttas inte så värst. Jag skattar årets yta till 40x10m utifrån minnet just nu. Det räcker till ett par familjer + grannar och andra och blir ändå över. En skillnad är väl att vi har tillräckligt med utrymme för att skörda så mycket som vi orkar och lagra det hela vintern och ändå ha kvar för utsäde utan några bekymmer.

Just potatisen är väl en sådan sak som åtminstone jag inte funderar så mycket över just för att vi både har mer än tillräckligt med utrymme för odling och för förvaring (uthus som håller 3-4 grader hela vintern). Behöver det slängas 200kg på våren som inte går åt innan det groddar för mycket, så är inte det något. Det har bara kostat lite i tid att ta upp på hösten.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Men då lagrar du inte potatis över vintern? Vi har potatis från det att den går att skörda fram tills det är dags att sätta den i backen igen. Nästa år skall jag försöka få ner lite tidig potatis i något hörn så att vi får någon dryg månad eller så där vi inte är självförsörjande.

Visst är egen mat godast, men jag vill helst inte plantera en massa om utsädet kostar mig mer än vad det gör att köpa direkt i affär.
Med lite framförhållning så ..så löken med frö istället..vanlig lök alltså - det tar lite mer tid.. men en fröpåse är billigare än sättlök iaf!

Vitlöken får man ju utsäde av själv.. när man skördat (man får köpa extra mycket första året bara)..
 
Hemesterns stora trädgårdsarbete var att återskapa köksträdgården. Vi grävde bort allt som växte mellan odlingslådorna och fyllde med grus istället. Fyra släpkärrelass med grus. Vi passade även på att lägga grus i diskhörnan - ytterligare två lass grus - puh! Nu är det skönt att kunna vila upp sig på jobbet igen.

Nygrusad gångväg i trädgården med odlingslådor, växter och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utekök med träbänkar och diskho under ett vitt tält på en yta täckt med nylagt grus i en trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Naturliv Naturliv skrev:
Hemesterns stora trädgårdsarbete var att återskapa köksträdgården. Vi grävde bort allt som växte mellan odlingslådorna och fyllde med grus istället. Fyra släpkärrelass med grus. Vi passade även på att lägga grus i diskhörnan - ytterligare två lass grus - puh! Nu är det skönt att kunna vila upp sig på jobbet igen.

[bild]
[bild]
... men det blev ju jättebra! (y)
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.