Målade en första omgång på en trädgårdssoffa vi fått av en god vän. Tycker om såna vänner :D Kromoxidgrönt med lite extra svärta blir nog toppen. Bara två strykningar kvar :cool: Nu får det inte regna på ett par dagar.
Halvmålad trädgårdssoffa i trä med kromoxidgrön färg, står på gräs utomhus i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyomålad trädgårdssoffa i kromoxidgrönt med synliga penseldrag, placerad utomhus med växtlighet i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Naturliv och 8 till
  • Laddar…
Den hade varit snyggare vit. ;)
 
Lill72 Lill72 skrev:
Målade en första omgång på en trädgårdssoffa vi fått av en god vän. Tycker om såna vänner :D Kromoxidgrönt med lite extra svärta blir nog toppen. Bara två strykningar kvar :cool: Nu får det inte regna på ett par dagar.
[bild] [bild]
Nedrans inbjudande soffa det där! Snyggt!

Själv har jag till 50% fixat med att dra på kalksalpeter+järn på ett par hundra kvadrat gräs som får lite extra omtanke samt börjat peta ner ny begränsningskabel till roboten på en plätt som jag nyligen ordnat till och till 50% njutit av trädgården i form av att äta hallon med barnen. Det senare var klart höjdpunkten.


För övrigt har jag insett att ett av dom bästa sätten att vattna gräsmattan på är att ge ungarna vattenslangen + en impulsspridare. Efter ett tag är både dom och gräsmattan blöta + att de verkar ha insett den fantastiska (och enkla!) mekaniken som finns implementerad i en dylik vattenspridare. Dessutom vet man var man har dom, för annars får de snabbt för sig att se hur mycket grus från gårdsplan som går att ösa ner i rensbrunnen för dagvattnet eller skura "rent" huset med geggamoja de blandat till eller något annat spännande.
 
  • Gilla
  • Haha
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
kalksalpeter+järn
Hmm den var intressant du. Gödsel alternativ är ju allmänt kända, likaså kalkning. Järnsulfat mindre tror jag - dock något jag måste få ut på gräset själv. Kan du berätta vad det må vara för en produkt du använt?!
 
Mossa GTI är väll flytande järnsulfat? :)
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Den hade varit snyggare vit. ;)
Nej! ;) Fatta hur jobbigt jag haft att bestämma mig om den ska vara grön eller engelskt röd eller guld ocker eller ...... :sweat::rofl:
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
ofrivillige_hantverkaren ofrivillige_hantverkaren skrev:
Hmm den var intressant du. Gödsel alternativ är ju allmänt kända, likaså kalkning. Järnsulfat mindre tror jag - dock något jag måste få ut på gräset själv. Kan du berätta vad det må vara för en produkt du använt?!
Faktiskt inte så intressant alls dessvärre.
Kalksalpeter för att jag hade en tunna med sådant jag hade över och ville ge en kvävegiva nu på den ytan. Järn var en halv dunk mossa gti jag hittade i förrådet. Går snabbast att spruta ut det på det viset tycker jag.
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Kalksalpeter för att jag hade en tunna med sådant jag hade över och ville ge en kvävegiva nu på den ytan. Järn var en halv dunk mossa gti
Ok, absolut intressant! Var jättenyfiken.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Är det stora geografiska skillnader på detta problem eller kan det skilja från trädgård till trädgård? Mina föräldrar på västkusten plockar ca 300 sniglar/kväll medan jag i Östergötland får leta länge om jag ska hitta en.
Vi hade bara någon enstaka förra året och hundratals nu, så det beror nog på. Grannen tre hus bort kkagade redan förra året...
 
  • Arg
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Vi hade bara någon enstaka förra året och hundratals nu, så det beror nog på. Grannen tre hus bort kkagade redan förra året...
Och här i Roslagen är det översvämning av både skogssniglar och mördarsniglar...
 
  • Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Lagt färdigt stenarna vid ena stenläggningen.
Så nu fick jag äntligen ned fikonträden i backen med! :D
Nyplanterade fikonträd i trädgård med nylagd förbandstonläggning och trästaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 7 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Efter altanbygget har vi haft huvudbry hur vi ska göra med ett stuprör som hamnade lite illa till. Skulle egentligen behöva gräva ner och få iväg vattnet nån annanstans. Kruxet är att vi ska nästa sommar ta oss an en stengång precis i det området, varför vi inte vill gräva och fylla igen flera ggr. Ok, quick fix. Åkte till bygghandeln för att köpa en tunna. Deras stora 210-litersmonster till vattentunna hade tagit över hela altanen. Vi köpte en på 42 liter (ok, fritt fram att börja håna nu), kapade stupröret vid det röda strecket och ställde "muggen" under. Efter en liten skur, som jag inte ens hade märkt om inte barnen påpekat den, är spannen nu halvfull. :crysmile: Tillbaka till ritbordet I guess. Nån som har nån bra och idiotenkel lösning, gärna nån som är snabbfixad eftersom vi åker på semester nästa vecka? Brainstorma nu är ni snälla. :)
[bild] [bild]
kan ni inte vinkla om rännan och leda ut vattnet på uterummets tak?
 
P patfred skrev:
kan ni inte vinkla om rännan och leda ut vattnet på uterummets tak?
Nja, där är inte heller vattenavrinningen optimal så jag vill helst inte belasta ytterligare just där. Blir en tur till storstan på måndag, återkommer med bilder...
 
Gamla gråa uthuset före renovering med slitet tak och träväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat uthus med ny mahognyfärg och framträdande träådring efter högtryckstvätt och linoljebehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett gammalt gråskitigt uthus blev högtryckstvättat och linoljat, och slurpade i sig fantastiska mängder. Resultatet blev en snygg mahognyfärg där ådringen i trät kommer fram. Det gjorde jag iofs inte idag, men, idag kom jag äntligen för mig att städa efter mig och t.ex. köra iväg alla linoljeplastflaskor till återvinningen. Alltid något sa han som strök ett uthus.
/Magnus
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Mossa GTI är väll flytande järnsulfat? :)
Började grotta i detta på nätet som då också ledde mig tillbaka hit igen till forumet. Fantastiskt vad folk diskuterar om. Ja, antingen som löser man upp materialet i vatten eller så kan man alltså spreja ut den flytande (förmodligen påkostade) järnsulfaten mossa-gti varianten.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.