ofrivillige_hantverkaren ofrivillige_hantverkaren skrev:
Började grotta i detta på nätet som då också ledde mig tillbaka hit igen till forumet. Fantastiskt vad folk diskuterar om. Ja, antingen som löser man upp materialet i vatten eller så kan man alltså spreja ut den flytande (förmodligen påkostade) järnsulfaten mossa-gti varianten.
Fick tipset om ferrogent på granngården. En säck för 250 kr räckte för min mossmatta på 2500 kr
Visst. Det tar lite tid att lösa upp och vattna ut men det är ju 10% av priser för "mossmedel".
Och är dessutom bra gödsel för gräset som blir grönt och frodigt.

På samma sätt koper man NPK gödsel och kväve i vita säckar på granngården (och en spridarvagn på biltema) och slipper betala de hutlösa priserna som man betalar på andra butiker som har en lite färgglad förpackning.

1 dl ferrogent räcker till 10 liter vatten. 1 kg till 100 liter. 25 kg räcker alltså till 2500 liter.
undrar hur mycket mossGTI kostar om man ska ha 2500 liter :D
 
  • Gilla
segv och 3 till
  • Laddar…
Japp, mer än så behöver det inte kosta. Med en vattensäck på skottkärran och en spridarramp springer man över en större gräsmatta rätt fort.
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Japp, mer än så behöver det inte kosta. Med en vattensäck på skottkärran och en spridarramp springer man över en större gräsmatta rätt fort.
Har jag lika mycket problem nästa år så är det min plan :)

Men där mossan vattnades så har den hållit sig svart även på de skuggområden där gräset tagit sig dåligt (Det ska läggas ny jord och sås nästa är med lite mer skuggtåligt gräs är min plan.

När jag hörde om Ferrogent trodde jag att det var det klassiska att folk överdriver. Men mot just mossa är det magiskt. Speciellt med tanke på det låga priset (och att det i princip är ofarligt mot naturen)
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren och 1 till
  • Laddar…
Fick 40kg ferrogent på köpet med huset, har ännu inte känt ett behov av att använda det, robotklipparen håller mossan borta.

Idag har jag varit och hämtat 1kubik kompost och lagt ut på en liten del av gräsmattan. (Får en halv kubik på släpet och det tar ca 20 släp för att lägga över hela tomten :sweat:)
Gräsmatta med utspridd kompost i högar under en solig himmel, nära en flaggstång med svensk flagga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Gräsmatta anlagd på sand så jag har fått för mig att det är bra att få in lite mer organiskt material för att bättre hålla fukten.)
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Hottat up fruns planteringslådor med snigelplåtar och luckbromsar.

Tre svarta upphöjda planteringslådor med snigelplåtar och luckbroms, grönsaker växer i soligt trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
zuddi och 9 till
  • Laddar…
Alltså, när man väl börjar i en ända hänger det med en massa "avstickare" från huvudprojektet. Ett av dem är den lilla stenlagda platsen för sopkärlen som blir "infällt" i spaljen. Sagt och gjort, det är en del av vad som gjordes igår.

Nybyggd stenlagd plats för sopkärl vid tegelhus, omgiven av pågående byggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja, alltså inte spaljen, den kommer som en annan avstickare :D
 
richardtenggren
mexitegel mexitegel skrev:
Japp, mer än så behöver det inte kosta. Med en vattensäck på skottkärran och en spridarramp springer man över en större gräsmatta rätt fort.
Bild? :)

Hittade vattensäckar, men finns det spridare till dessa eller får man bygga något eget?
 
Man får knåpa lite eget :)
 
mexitegel mexitegel skrev:
Man får knåpa
richardtenggren richardtenggren skrev:
finns det spridare
Jag har 220L vattentunnor som jag fyller på stan - de är egentligen för att samla regnvatten i så klart (men det är bevattningsförbud i Nyköping, Södermanland fr o m 15 juni och en laglig påfyllningskälla på stan alltså). Använder sedan en fatpump för att pumpa ut det.

Så om man har en vattentunna är förslaget att lösa upp det (ferrogent som exempel) i den och köra ut lösningen med fatpump och slang.

PS. Tunnor 200-220L i plast får man för ca 300-450kr på blocket. Det blir billigare med mindre tunnor. Fatpump på jula under 500kr.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Pga tidsbrist (åker på semester i övermorgon) och extremt utplockat i byggvaruhusen blev vinnaren en styck grön kondom. Annan lösning får komma senare. :p Grön plastduk utdragen från husets hörn längs marken som temporär lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren och 3 till
  • Laddar…
Inte hos mig men hos svärföräldrarna: jag har röjt strandkanten vid älven under 2 dagar , allt med yxa och handsåg (svårtillgängligt och för varmt att jobba i full skyddsmundering samt jag är inte så hemma med motorsåg)
Det blev en bra hög med vedämnen
Högen med nedsågade trädstammar och grenar ligger på en grön gräsmatta, resultatet av manuellt röjningsarbete vid strandkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En rejäl hög med slanor
Hög med vedämnen uppställda i en naturlig miljö med grönt gräs och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och rishögen
Stor hög med grenar och rishög vid flodkanten efter trädarbete med handverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kontorsråttan är rätt slut i armarna!
 
  • Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Pga tidsbrist (åker på semester i övermorgon) och extremt utplockat i byggvaruhusen blev vinnaren en styck grön kondom. Annan lösning får komma senare. :p[bild]
Blir bra, syns knappt! ;)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Ordnat ca 1 m mer odlingsyta i min pytteradhusträdgård! Nå, det har tagit mer tid men det var för att det låg kvar stenplattor under trallen som jag blev förvirrad över hur jag skulle göra med..

Planeringsstadiet räknas inte heller, jag lade ner XX timmar på hur skepp byggdes förr innan jag bestämde mig för cortenstål.

En radhusträdgård med ny skapad odlingsyta av cortenstål, trätrall, krukväxter och en vit katt som sitter på trallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny utvidgad odlingsyta i en liten trädgård med trädäck och planteringskärl med grönsaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fgo och 12 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Ordnat ca 1 m mer odlingsyta i min pytteradhusträdgård! Nå, det har tagit mer tid men det var för att det låg kvar stenplattor under trallen som jag blev förvirrad över hur jag skulle göra med..

Planeringsstadiet räknas inte heller, jag lade ner XX timmar på hur skepp byggdes förr innan jag bestämde mig för cortenstål.

[bild] [bild]
SNYGGT blev det iaf :)

Hamnade du i wikipediaträsket., Det är väl halva nöjet med research. Man börjar läsa om Cortenstål och ett par timmar senare sitter man och läser om en ursprungsbefolkning på Comorerna ;)
 
  • Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.