Sorterat ut de pannorna som överlevt lagring utomhus och lagt dem i jordkällaren.

Vinflaskor ordnade på en tegelställning i en jordkällare med stenväggar och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 3 till
  • Laddar…
(y) Inga dåliga pannor. Var hittar man sådana med flaskor på? :thinking:
 
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
ta bort allt som har grenar på våren
Anna_H Anna_H skrev:
bort alla grenar som haft bär?
Inte expert - jobbat en del med trädgård proffesionellt MEN inte fokuserat på bär annat än att klippa bort hallonkvistar på just hallon hos en person :) (Så klart beskurit kärnfruktsträd, häckar, gödslat gräsmattor etc men inte pysslat om någons bärlund eller grönsaksland o dyl)

Nu har man egen tomt och massa hallon!! Så långt jag vet nu kan man klippa kvistar/stängslen som haft frukt nere i backen. Det är enkelt - frukt kommer på ettårs skotten.

MEN så långt jag vet om hösthallon måste man vara på sin vakt (har som tur bara 4st hösthallon av alla kanske 30-40st sommar). Hösthallon ska alltså ge frukt på två års skotten. Så kvisten/skottet som burit frukt ska klippas MEN inte kvisten bredvid (i samma planta) som inte haft hallon för det kommer att få hallon nästa sommar.

Undrar själv nu om faktiskt sommarhallonen egentligen bör fimpas i backen (hela plantor i så fall..) Hmm något att googla och kolla upp;)
 
ofrivillige_hantverkaren ofrivillige_hantverkaren skrev:
Nu har man egen tomt och massa hallon!! Så långt jag vet nu kan man klippa kvistar/stängslen som haft frukt nere i backen. Det är enkelt - frukt kommer på ettårs skotten.

MEN så långt jag vet om hösthallon måste man vara på sin vakt (har som tur bara 4st hösthallon av alla kanske 30-40st sommar). Hösthallon ska alltså ge frukt på två års skotten. Så kvisten/skottet som burit frukt ska klippas MEN inte kvisten bredvid (i samma planta) som inte haft hallon för det kommer att få hallon nästa sommar.
Det är tvärt om, sommarhallon ger bär på tvåårsskotten och hösthallon på ettårsskotten.
På våren tycker jag det är lätt att se vilka skott man ska klippa på sommarhallon, de är risiga och torra.
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Gjort o gjort. Men börjat o planera är en del av processen.

Någon som har en åsikt?
Min egna tanke var att inte ha tak över uteplatsen men frun var av annan åsikt. 3D-datormodell av ett hus utan tak, som visar planlösning inklusive uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Datorgenererad bild på en modern byggnad utan tak över uteplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Datorritning av ett hus utan tak över uteplatsen visad på skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en uteplats med tak, inramad av skärmtak och väggar, på en datorskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av hus med planerad uteplats med och utan tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Pionstjälkar med mogna frökapslar på stenunderlag, i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nån som har koll på det här med pioner, frö.. vår pion fick dessa lustiga små ” frökapslar” i år.. (antar att det är de).. först trodde jag den skulle blomma om igen hehe..

Men hur gör man för att föröka/odla pioner via frö?

..sägs att inte alla kapslar innehåller odlingsbara frön? Isf hur vet man vilka som funkar och inte?
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Gissar att fröna inte är mogna ännu, kapslarna skall öppna sig. Det brukar finnas svarta och röda frön, de svarta är fertila medan de röda är till för att lura eventuella frömarodörer.
 
  • Gilla
  • Wow
yonna och 4 till
  • Laddar…
Planterat en häck:
Nyplanterade små häckplantor längs en rad i en trädgård med staket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyplanterade små häckväxter i en rad längs med ett staket, med trädgård och trampolin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Liten chansning, hoppar över att driva upp dem först och sätter dem direkt där de ska stå.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Planterat en häck:
[bild]
[bild]
Liten chansning, hoppar över att driva upp dem först och sätter dem direkt där de ska stå.
Vad är det för häck då..?
 
Snigla Snigla skrev:
Vad är det för häck då..?
Va? Ser ni inte det?!
Jag glömde inte alls att skriva att det är lagerhägg :thinking::rolleyes:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Va? Ser ni inte det?!
Jag glömde inte alls att skriva att det är lagerhägg :thinking::rolleyes:
Jag är lite kass på att namnge den formen av häck.... ;)
(det var ju inte de största plantorna i världen!)

Älskar Lagerhägg - jag och alla humlorna.. hehe (stammade upp mina lite och gjorde ”bollar”.. vid förra huset)

Hoppas de tar sig!
 
Snigla Snigla skrev:
Jag är lite kass på att namnge den formen av häck.... ;)
(det var ju inte de största plantorna i världen!)

Älskar Lagerhägg - jag och alla humlorna.. hehe (stammade upp mina lite och gjorde ”bollar”.. vid förra huset)

Hoppas de tar sig!
Inte lätt att se på de små sticklingarna. :)
Detta tror jag är sorten Etna som har lite större blad.
Årsskott där jag klippt av 2/3 av bladen och resterande är klippta mitt av (ska tydligen främja rotutvecklingen.
 
Snigla Snigla skrev:
Men hur gör man för att föröka/odla pioner via frö?

..sägs att inte alla kapslar innehåller odlingsbara frön? Isf hur vet man vilka som funkar och inte?
Här kommer en bild av mogna pionfrön. Det är P. obovata lackpion som blommar tidigt och nu har mogna frön. De klarröda fröna har pionen utvecklat under evolutionen, de syns bättre och en ev. marodör skall då välja dem framför de svarta, fertila fröna. Fantastiskt eller hur?
Ibland är alla frön svarta eller så innehåller kapseln enbart röda frön.

Det går att göra det enkelt på samma sätt som naturen gör det, bara putta ner några frön under moderplantan och så får du hålla uppsikt om de gror så de inte drunknar i mörkret under moderplantans blad. Det kan ta två år, beroende på sort, en del pioner( de dyrare) utvecklar endast rötter år ett och nästa år kommer de första bladen.
Eftersom pollineringen är öppen är det inte säkert att det blir samma som originalet då pionerna gärna korsar sig med varandra.

Öppnad kapsel av P. obovata lackpion visar en blandning av klarröda och svarta frön på grönt blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Allinug och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.