993 045 läst · 8 026 svar
993k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Husägare
· 160 inlägg
H hapazard skrev:
Inte expert - jobbat en del med trädgård proffesionellt MEN inte fokuserat på bär annat än att klippa bort hallonkvistar på just hallon hos en person (Så klart beskurit kärnfruktsträd, häckar, gödslat gräsmattor etc men inte pysslat om någons bärlund eller grönsaksland o dyl)Anna_H skrev:
Nu har man egen tomt och massa hallon!! Så långt jag vet nu kan man klippa kvistar/stängslen som haft frukt nere i backen. Det är enkelt - frukt kommer på ettårs skotten.
MEN så långt jag vet om hösthallon måste man vara på sin vakt (har som tur bara 4st hösthallon av alla kanske 30-40st sommar). Hösthallon ska alltså ge frukt på två års skotten. Så kvisten/skottet som burit frukt ska klippas MEN inte kvisten bredvid (i samma planta) som inte haft hallon för det kommer att få hallon nästa sommar.
Undrar själv nu om faktiskt sommarhallonen egentligen bör fimpas i backen (hela plantor i så fall..) Hmm något att googla och kolla upp
Husägare
· Uppsala
· 518 inlägg
Det är tvärt om, sommarhallon ger bär på tvåårsskotten och hösthallon på ettårsskotten.ofrivillige_hantverkaren skrev:Nu har man egen tomt och massa hallon!! Så långt jag vet nu kan man klippa kvistar/stängslen som haft frukt nere i backen. Det är enkelt - frukt kommer på ettårs skotten.
MEN så långt jag vet om hösthallon måste man vara på sin vakt (har som tur bara 4st hösthallon av alla kanske 30-40st sommar). Hösthallon ska alltså ge frukt på två års skotten. Så kvisten/skottet som burit frukt ska klippas MEN inte kvisten bredvid (i samma planta) som inte haft hallon för det kommer att få hallon nästa sommar.
På våren tycker jag det är lätt att se vilka skott man ska klippa på sommarhallon, de är risiga och torra.
Husägare
· 160 inlägg
Gjort o gjort. Men börjat o planera är en del av processen.
Någon som har en åsikt?
Min egna tanke var att inte ha tak över uteplatsen men frun var av annan åsikt.
Någon som har en åsikt?
Min egna tanke var att inte ha tak över uteplatsen men frun var av annan åsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nån som har koll på det här med pioner, frö.. vår pion fick dessa lustiga små ” frökapslar” i år.. (antar att det är de).. först trodde jag den skulle blomma om igen hehe..
Men hur gör man för att föröka/odla pioner via frö?
..sägs att inte alla kapslar innehåller odlingsbara frön? Isf hur vet man vilka som funkar och inte?
Gissar att fröna inte är mogna ännu, kapslarna skall öppna sig. Det brukar finnas svarta och röda frön, de svarta är fertila medan de röda är till för att lura eventuella frömarodörer.
Husägare
· 160 inlägg
läste om det av ren nyfikenhet senast... tänka sig att det är en 2-3års processSnigla skrev:
kolla länken nedan
https://www.wexthuset.com/fakta-och...add-och-forokning-av-vaxter/frosadd-av-pioner
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 120 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 120 inlägg
Jag är lite kass på att namnge den formen av häck....13th Marine skrev:
(det var ju inte de största plantorna i världen!)
Älskar Lagerhägg - jag och alla humlorna.. hehe (stammade upp mina lite och gjorde ”bollar”.. vid förra huset)
Hoppas de tar sig!
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 120 inlägg
Inte lätt att se på de små sticklingarna.Snigla skrev:
Detta tror jag är sorten Etna som har lite större blad.
Årsskott där jag klippt av 2/3 av bladen och resterande är klippta mitt av (ska tydligen främja rotutvecklingen.
Här kommer en bild av mogna pionfrön. Det är P. obovata lackpion som blommar tidigt och nu har mogna frön. De klarröda fröna har pionen utvecklat under evolutionen, de syns bättre och en ev. marodör skall då välja dem framför de svarta, fertila fröna. Fantastiskt eller hur?Snigla skrev:
Ibland är alla frön svarta eller så innehåller kapseln enbart röda frön.
Det går att göra det enkelt på samma sätt som naturen gör det, bara putta ner några frön under moderplantan och så får du hålla uppsikt om de gror så de inte drunknar i mörkret under moderplantans blad. Det kan ta två år, beroende på sort, en del pioner( de dyrare) utvecklar endast rötter år ett och nästa år kommer de första bladen.
Eftersom pollineringen är öppen är det inte säkert att det blir samma som originalet då pionerna gärna korsar sig med varandra.
Logga in
Skapa konto