Det började med att jag retade mig på en kvist som stack in för långt vid altanen. Slutade med att jag fick åka till återvinningen med bilen full av grenar och kvistar.

• En stor vit presenning på gräsmatta med grenar och kvistar som sticker ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Det började med att jag retade mig på en kvist som stack in för långt vid altanen. Slutade med att jag fick åka till återvinningen med bilen full av grenar och kvistar.
Välkommen till mitt liv. :rolleyes:

• Haha
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Efter altanbygget har vi haft huvudbry hur vi ska göra med ett stuprör som hamnade lite illa till. Skulle egentligen behöva gräva ner och få iväg vattnet nån annanstans. Kruxet är att vi ska nästa sommar ta oss an en stengång precis i det området, varför vi inte vill gräva och fylla igen flera ggr. Ok, quick fix. Åkte till bygghandeln för att köpa en tunna. Deras stora 210-litersmonster till vattentunna hade tagit över hela altanen. Vi köpte en på 42 liter (ok, fritt fram att börja håna nu), kapade stupröret vid det röda strecket och ställde "muggen" under. Efter en liten skur, som jag inte ens hade märkt om inte barnen påpekat den, är spannen nu halvfull. :crysmile: Tillbaka till ritbordet I guess. Nån som har nån bra och idiotenkel lösning, gärna nån som är snabbfixad eftersom vi åker på semester nästa vecka? Brainstorma nu är ni snälla. :)
Altan med ett kapad svart stuprör över en turkos behållare på trägolv, intill en gul husvägg.
Skapa konto
Stuprör på husfasad avklippt ovanför altan med en ihopknuten plastslang som provisorisk lösning.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Kollar mitt nya gräs i backen. Armeringen syns knappt :)

Före

Nysått gräs på sluttande trädgård med osynlig armering, intill staket och stödmur.
Skapa konto

Under

Armerad gräsmatta i sluttning med träram och nylagd gräs, staket och träd i bakgrunden.
Skapa konto

Efter

Nyanlagt gräs på en sluttning med vit armering runtom, grannens hus och staket i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Efter altanbygget har vi haft huvudbry hur vi ska göra med ett stuprör som hamnade lite illa till. Skulle egentligen behöva gräva ner och få iväg vattnet nån annanstans. Kruxet är att vi ska nästa sommar ta oss an en stengång precis i det området, varför vi inte vill gräva och fylla igen flera ggr. Ok, quick fix. Åkte till bygghandeln för att köpa en tunna. Deras stora 210-litersmonster till vattentunna hade tagit över hela altanen. Vi köpte en på 42 liter (ok, fritt fram att börja håna nu), kapade stupröret vid det röda strecket och ställde "muggen" under. Efter en liten skur, som jag inte ens hade märkt om inte barnen påpekat den, är spannen nu halvfull. :crysmile: Tillbaka till ritbordet I guess. Nån som har nån bra och idiotenkel lösning, gärna nån som är snabbfixad eftersom vi åker på semester nästa vecka? Brainstorma nu är ni snälla. :)
[bild] [bild]
Hur ser det ut där altanen slutar? Alltså den sida som är parallell med fasaden där hängrännan är. Finns det nån möjlighet att förlägga ett rör med lutning under själva altanen och leda bort vattnet dit?

Bödvar McOlsson Bödvar McOlsson skrev:
Hur ser det ut där altanen slutar? Alltså den sida som är parallell med fasaden där hängrännan är. Finns det nån möjlighet att förlägga ett rör med lutning under själva altanen och leda bort vattnet dit?

• Nybyggd träterrassbredvid hus med utemöbler, parasoll och en tältkåta i en trädgård.
    Skapa konto
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Ser ju inte ut att vara helt omöjligt att leda ner vattnet under altanen (i rör) för att sen leda ut till vänster i bild. Men det beror ju på om ni står ut med att ha det så, med hål i altanen osv. Om det nu är till höger i bilden som stengången ska anläggas?

En möjlighet är ju att leda ner under altanen och gräva ner rör till en stenkista längre bort. Men är ju lite mer jobb såklart.

Eller om det går att styra om stupröret högre upp vid hängrännan så att det hamnar runt knuten och sen ha en vattentunna där. Praktiskt eftersom ni verkar ha odlingar i närheten.

Nån som har nån bra och idiotenkel lösning, gärna nån som är snabbfixad eftersom vi åker på semester nästa vecka? Brainstorma nu är ni snälla.
Alt:
  1. Sätt en plugg i hängrännan. :p
  2. Köp en vattenutkastare och en hängränna och led iväg vattnet. Utmärkt temporär lösning som även fungerar som tjuvlarm om den anläggs över gång/altan på lagom höjd... :whistle:

Bödvar McOlsson Bödvar McOlsson skrev:
Ser ju inte ut att vara helt omöjligt att leda ner vattnet under altanen (i rör) för att sen leda ut till vänster i bild. Men det beror ju på om ni står ut med att ha det så, med hål i altanen osv. Om det nu är till höger i bilden som stengången ska anläggas?

En möjlighet är ju att leda ner under altanen och gräva ner rör till en stenkista längre bort. Men är ju lite mer jobb såklart.

Eller om det går att styra om stupröret högre upp vid hängrännan så att det hamnar runt knuten och sen ha en vattentunna där. Praktiskt eftersom ni verkar ha odlingar i närheten.
Tack för alla tankar! Tror att sista förslaget var så som vi tänkt oss som tillfällig lösning åtminstone. Då är kruxet att vårt stuprör är ca 100 eller 110 mm och vi hittade bara delar på 90 mm. :sweat:

Oldboy Oldboy skrev:
Alt:
  1. Sätt en plugg i hängrännan. :p
  2. Köp en vattenutkastare och en hängränna och led iväg vattnet. Utmärkt temporär lösning som även fungerar som tjuvlarm om den anläggs över gång/altan på lagom höjd... :whistle:
1. ? Du skojar eller?
2. Ja, vart jag än lägger den skulle det bli snubbelrisk. Just det där hörnet är väldigt hårt trafikerat.

A
Är det en sån här ni redan har? Annars sätt en sån och leda ut i trädgårdslandet?
Grön dräneringsslang ansluten till stuprör, leder vatten ut på gräsmatta.
Skapa konto

A Alfons3301 skrev:
Är det en sån här ni redan har? Annars sätt en sån och leda ut i trädgårdslandet?
[bild]
Ja, såna har vi överallt, men den ni ser på bilden är en kortare variant och dessutom sprucken så den kasserades nu. Kanske ska köpa en ny lång ja. Kan fylla syftet, men då återstår snubbelrisken.

Tack för tipset!

Tack alla för tipsen! :love:

• Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Skulle man kunna kombinera en sån där grön kondom med en vattentunna jämte altanen tror ni? Alltså leda ner vattnet i tunnan med hjälp av slangen. Eller kanske det är ett flexdrain jag ska ha?

Redigerat:
JanneJanne123
Skulle man kunna kombinera en sån där grön kondom med en vattentunna jämte altanen tror ni? Alltså leda ner vattnet i tunnan med hjälp av slangen. Eller kanske det är ett flexdrain jag ska ha?
Hmm, med risk för att hamna lite off toppic och vara snudd på oanständig så förstår jag att du är trebarnsmor om du refererar till en raindrain som kondom. ;)

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Hmm, med risk för att hamna lite off toppic och vara snudd på oanständig så förstår jag att du är trebarnsmor om du refererar till en raindrain som kondom. ;)
Ja, men håll med om att stuprörskondom låter roligare än raindrain alla dagar i veckan?

• Gilla
Vildparti och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.