Snigla Snigla skrev:
Sork?
Har aldrig sett dem, men det jag gissar på. Gångarna är ytliga, ca 10cm i diameter skulle jag gissa på. Får hem en skadebekämpare imorgon. Blir så less...

Ja hela vår trädgård e makulerad av dem och mullvad.. inte lätt att få bukt med! Man måste jaga hela tiden.. det kommer nya :(

I år verkar dock vara ett riktigt ”sorkår” vi har aldrig haft så mycket förstört av dem..

Snigla Snigla skrev:
Ja hela vår trädgård e makulerad av dem och mullvad.. inte lätt att få bukt med! Man måste jaga hela tiden.. det kommer nya :(

I år verkar dock vara ett riktigt ”sorkår” vi har aldrig haft så mycket förstört av dem..
Vad tråkigt! Har ni sett dem och vad gör ni för att jaga dem?

H Hammarfall skrev:
Vad tråkigt! Har ni sett dem och vad gör ni för att jaga dem?
Vi kom av oss av förstörelsen i år (sorkarna åt upp min stora vipphortensia.. alla lökar, rudbeckior..ja typ allt).. dessutom har vi vi har några hundra högar/hål att ta hand på vårkanten, från Mr mullvad (sork äter och förstör, mullvad stökar till och äter mask).

Efter igenläggning av hål, lite tumbling osv.. så..blev tyvärr hälsan mindre bra och vi tog inte tag i jakten, dock har vi köpt fällor i år!

Tyvärr måste vi göra iordning allt i trädgården (igen) först .. så vi ser var de är aktiva innan vi apterar fällorna..

Glömde säga att jag har sett flera sorkar, skitsöta såklart.. men jag har inte sett dem förstöra i trädgården.. bara att de rört sig på sidan av tomten (åkermark omkring oss)

Snigla Snigla skrev:
Vi kom av oss av förstörelsen i år (sorkarna åt upp min stora vipphortensia.. alla lökar, rudbeckior..ja typ allt).. dessutom har vi vi har några hundra högar/hål att ta hand på vårkanten, från Mr mullvad (sork äter och förstör, mullvad stökar till och äter mask).

Efter igenläggning av hål, lite tumbling osv.. så..blev tyvärr hälsan mindre bra och vi tog inte tag i jakten, dock har vi köpt fällor i år!

Tyvärr måste vi göra iordning allt i trädgården (igen) först .. så vi ser var de är aktiva innan vi apterar fällorna..
Usch vad hemskt! Vårt problem är långt ifrån lika stort som er, och jag är ändå mycket irriterad. Jag har inte sett att mina gäster ätit något, utan bara gångar ytligt, som går kors och tvärs. Enbart på framsidan, ca 500m2 gräs, mitt i ett villaområde.

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Idag har jag äntligen höstansat hallonen. Dottern undrade varför jag tog bort allt :D

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Idag har jag äntligen höstansat hallonen. Dottern undrade varför jag tog bort allt :D
Det ska jag göra med! Dags för storstädning..

Tujorna som jag planterade förra sommaren har överlevt. Rad av unga tujor i grönskande trädgård framför tegelhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(y)
Putsa dem försiktigt nu. Gärna med en skarp kniv som du för nerifrån och upp och som tar det yttersta nya ytskiktet. Då förtätar du plantan och får större tillväxt.

• Gilla
Helmersson
  • Laddar…
Första laddningen med sand från gamla sandlådan
Barn i hjälm leker med skottkärra och murarsand vid en nybyggd sandlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon var ivrig!:love:

En fråga på detta .Gamla sanden var murarsand vilket har upplevts jättehård. Någon som vet vilken fraktion sandlådesand ska ha?

harry73
Det handlar inte om fraktion men om kornformen. Det ska vara sjösand som har runda korn

:thinking:
Så du menar att jag inte behöver köpa sand till sandlådan utan bara behöver gräva bort grässvålen? Gött!

harry73
Absolut. Det borde funka perfekt hos dig

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag hörde att man ska ha sand från havet, då katterna inte gillar saltet :)

• Gilla
tpsoft
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.