13th Marine 13th Marine skrev:
:thinking:
Så du menar att jag inte behöver köpa sand till sandlådan utan bara behöver gräva bort grässvålen? Gött!
Tala inte om det för ungarna.. :p .. då blir hela trädgården en sandlåda!

I år åker hela hallonhäcken ner.. behöver en rensning.. (hälften höst och hälften sommar - och jag vet tyvärr inte vilket som är vilket..)

Översikt över en trädgård med stor hallonhäck, pallkragar med växter och ett växthus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men oavsett behöver den inte vara såhär stor.. hittar varken in el ut haha (trots att vi gjorden en gång på mitten förra året)

I övrigt skymtas ogräs i hundra varianter.. inte så mycket gräs, nya växthuset och våra pallkragar (några av dem iaf)

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Har köpt två st små prydnadsträd :) `eukalyptusvide` (y)
Ska bli spännande att placera in dem i trädgården!

Metallök struktur i trädgård omgiven av nyplanterade rudbeckior och alunrot med klätterros i mitten.
Skapa konto

Ny plantering.. den syns lite dåligt med är en ”metallök” där i mitten :) har fyndat två,. tyckte de var häftiga. Tanken är att klätterrosen ska välla ut i ”lökkronan” när den växt till sig..

Nyplanterade rudbeckior och rödbladig alunrot i en halv metallcontainer med en klätterstöd i mitten omgivet av gräs och fallna löv.
Skapa konto

Några rudbeckior (awake tror jag de hette).. påminner om mina favoriter ”rudbeckia Magnus” men lite mindre.. 2 olika rödbladiga alunrot därimellan..

Nyplanterad klätterros i mitten av en rostig metallring med nätunderlag för skydd mot gnagare.
Skapa konto

Grävde en grop. djupare på mitten till rosen.. grus o benmjöl däri..

Metallnät i plantgropen för att skydda nya plantor mot gnagare med synlig klätterros och jord.
Skapa konto

Nät ligger i hela gropen, så inte mullvaden och sorken ska gräva sig in och äta upp mina plantor igen!

:cool:

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Beskar äppelträden ”lite”
Beskurna äppelträd i trädgård med grenar och löv på marken framför ett rött hus.
Skapa konto

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
[bild]
Ny plantering.. den syns lite dåligt med är en ”metallök” där i mitten :) har fyndat två,. tyckte de var häftiga. Tanken är att klätterrosen ska välla ut i ”lökkronan” när den växt till sig..

[bild]
Några rudbeckior (awake tror jag de hette).. påminner om mina favoriter ”rudbeckia Magnus” men lite mindre.. 2 olika rödbladiga alunrot därimellan..

[bild]
Grävde en grop. djupare på mitten till rosen.. grus o benmjöl däri..

[bild]

Nät ligger i hela gropen, så inte mullvaden och sorken ska gräva sig in och äta upp mina plantor igen!

:cool:
Snyggt. Vart har du köpt denna lök?

P Pappa1986 skrev:
Snyggt. Vart har du köpt denna lök?
Den fann på ”Ely” vid center syd (bredvid Mio på bauhaussidan) i Skåne (Löddeköpinge).

De ska lägga ner om en vecka och har haft utförsäljning (70% rea på allt nu). Börjar bli ganska utplockat..

När jag var där i veckan så hade de 4-5 kvar (ord pris 1990 tror jag.. nu 70% reapris) (y)

• Gilla
useless
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
När jag var där i veckan så hade de 4-5 kvar (ord pris 1990 tror jag.. nu 70% reapris) (y)
Läste inte ditt original inlägg så noga märkte jag, 1990 för en lök, kändes som Nederländerna på 1600-talet. :)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Den fann på ”Ely” vid center syd (bredvid Mio på bauhaussidan) i Skåne (Löddeköpinge).

De ska lägga ner om en vecka och har haft utförsäljning (70% rea på allt nu). Börjar bli ganska utplockat..

Ok. Vet du vad man kallar dem? Tänker om jag kan googla och köpa från någon sida?

jackt jackt skrev:
Läste inte ditt original inlägg så noga märkte jag, 1990 för en lök, kändes som Nederländerna på 1600-talet. :)
Haha.. exklusivt värre ;)

P Pappa1986 skrev:
Ok. Vet du vad man kallar dem? Tänker om jag kan googla och köpa från någon sida?
Tyvärr, har inte sett dem innan.. och på kvittot stod bara ”löken”.. ser ut att vara gjord/formad av armeringspinnar typ :)

Försökte snabbgoogla.. men såg inget tyvärr.

Snigla Snigla skrev:
Tyvärr, har inte sett dem innan.. och på kvittot stod bara ”löken”.. ser ut att vara gjord/formad av armeringspinnar typ :)

Försökte snabbgoogla.. men såg inget tyvärr.
Ok, tack för hjälpen. Ska googla vidare :D

Växtstöd och spalje ger båda träff på liknande när man bildgooglar.

Anna_H Anna_H skrev:
Växtstöd och spalje ger båda träff på liknande när man bildgooglar.
Finns jättemånga fina växtstöd :) dock inte lika många med sådan där krona.. det finns många fler varianter som ”öppnar sig” än ”sluter sig” :)

Jag vill ha alla haha.. :love:

Rostiga armeringsjärn säkrade med orange spännband på ett släpvagnsflak.
Skapa konto

Min pappa förstod inte hur en rostig ”tråd” kunde kosta 2000 spänn haha

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.