997 801 läst · 8 060 svar
998k läst
8,1k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 279 inlägg
Snygg äppelpress!
Kör du med tygknyten?
Kör du med tygknyten?
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Stämmer, har haft en sådan fågelmatare i några år och den finns fortfarande hos t.ex. Granngården.N Noseone skrev:
I den jag har passade 160mm delar till spirorör perfekt. Började med en skarvmuff som jag fick klippa lite i för att få ned i "köpemataren" och fixerade med några korta skruvar. Trycker på ett 1 meter spirorör på skarvmuffen och fixerar med skruv.
Överst sätter jag en ny skarvmuff och sedan lock. Ett 160mm spirolock där jag skruvar fast "köpematarens" lock ovanpå blir perfekt och enkelt att lyfta av. Sprutar den med mattsvart färg.
Sedan bockade jag till tre byggvinklar som fixerar fågelmataren vid stubben den står på.
Har den ute i stugan och vi har en/talltita, talgoxe, blåmes, svartmes, nötväcka, stenknäck, etc, och de äter sina liter solrosfrön varje vecka. Kostade totalt 600-700:- inkl. färg att bygga.
Har gjort en sån här efter inspiration från en annan på byggahus.
https://www.slattergubben.se/fagelmatare-tillbehor/bygga-egen-fagelmatare
https://www.slattergubben.se/fagelmatare-tillbehor/bygga-egen-fagelmatare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 279 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 279 inlägg
Gjuter sista delen av gången ner mot källaren.
Observera kattavtrycken i några då våran ena buse alltid ska vara med där man är
Observera kattavtrycken i några då våran ena buse alltid ska vara med där man är
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dalbotös skrev:
Jo det stämmer. Har en form jag gjuter i taget så de tar sin tid. Men fått till de bra nu på slutet då jag bara låter betongen vila i formen ca 5 minuter innan jag tar upp den o sen fortsätter jag. Sen väntar jag ca 1 timme innan jag går på med en blöt svamp för att snygga till gjutningarna.