A Amarace skrev:
Ja, jag tror det är en rätt så hyffsad traktor. Har en Fordson Supermajor sen tidigare, och jag tycker dom är trångsnodd och klumpig på nåt vis, bättre än en Major, men inte bra. Har haft ett par Nuffield 3DL, dom var bra.

En traktor utan frontlastare är rätt så värdelös för min del, är mest skottning och lyft jag använder dom till. Måste dock bygga om denna Valmet till hydraulisk tilt, ryckoslit är bra när man skottar snö (går snabbt), men i övrigt ingen höjdare. Är en Modig lastare, smidigt att man kan ta loss bara armarna om man vill istället för hela lastapparaten.
Jag tycker hela lastaren skall tas loss. Med halva lastaren kvar på traktorn blir viktfördelningen fel och traktorn blir helt omöjlig i skogen för framhjulen bara gräver ned sig.
Mitt förslag på lösning är att du gör hela lastaren lätt att ta loss. Beroende på hur fästjärnen ser ut så brukar det oftast gå att hitta en lösning så att bara de blir kvar på traktorn.
Min Solid 2100 tar man enkelt loss genom att fälla ned två stödben och lyfta loss lastaren från fästjärnen med lastarens egen hydraulik. Sedan är det bara att backa ur den. Jag sätter på den eller tar bort den på 20 minuter ensam utan brådska i ett extremt trångt uthus. Utan tunga lyft.

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag fick överge min MF35a när jag flyttade för 12 år sen. Idag fick jag återse den :)
[bild]
Står den och väntar på dig?
Den där ser ut att ha trecylindrig Perkins diesel. En riktigt bra traktor. De fyrcylindriga var sämre.

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Står den och väntar på dig?
Den där ser ut att ha trecylindrig Perkins diesel. En riktigt bra traktor. De fyrcylindriga var sämre.
Exakt, den 3 cylindriga, vet inte årsmodell, men hytten som satt på var tillverkad -61. Hade den i över 20 år, startade alltid på första motorvarvet.
När jag köpte den hade den stått på ett fabriksområde i 10 år, men gick igång som den gått i förrgår. Innan det hade den gått hos gatukontoret i Stockholms stad, dock var den inte gulmålad som deras farkoster oftast var.
Grannen som har traktorn idag är pensionär håller på att gör den som ny, men han ska inte ha hytten eller frontlastaren på.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
H heimlaga skrev:
Jag tycker hela lastaren skall tas loss. Med halva lastaren kvar på traktorn blir viktfördelningen fel och traktorn blir helt omöjlig i skogen för framhjulen bara gräver ned sig.
Mitt förslag på lösning är att du gör hela lastaren lätt att ta loss. Beroende på hur fästjärnen ser ut så brukar det oftast gå att hitta en lösning så att bara de blir kvar på traktorn.
Min Solid 2100 tar man enkelt loss genom att fälla ned två stödben och lyfta loss lastaren från fästjärnen med lastarens egen hydraulik. Sedan är det bara att backa ur den. Jag sätter på den eller tar bort den på 20 minuter ensam utan brådska i ett extremt trångt uthus. Utan tunga lyft.

Nja, det är faktiskt fördel att bara kunna ta loss armarna också, service t.ex. Armarna är två spärrar och sätta ett stag som bär så är dom loss, att ta loss hela lastaren är bara två stag som bär upp och lossa två sprintar o hydralslangens snabbkoppling :) Men mer omständigt än bara armarna.
Är samma lastarfäste som Ålö.
Jag kör ingen skogskörning, så lär aldrig behöva ta loss.

• Gilla
1
  • Laddar…
galento
A Amarace skrev:
Jag kör ingen skogskörning, så lär aldrig behöva ta loss.
Skulle du ändra dej så gör nog ett par bredare framdäck stor skillnad , vi
har det på Forden här med omsvetsade fälgar för frigång. Blir ju en del
vikt när kranen ligger framåt och har dessutom extra vikter i en hållare längst fram.

• Gilla
1
  • Laddar…
Jag har en Kubota B5001, världens minsta "riktiga" traktor. Tvåcylindrig dieselmotor med elstart, tre höga och tre låga växlar, fyrhjulsdrift, kraftuttag och trepunkt, allt man kan behöva. Men under metern bred så man kommer fram på nästan vilken stig som helst. Till den en ATV-kärra. Jag kapar upp stockarna till kubbar direkt i skogen och kör hem en dryg kubik åt gången. Har den i princip bara för att dra med, inte bara ved utan även slaghack, gruslass, bogsera bilar och så vidare. Går i princip på ångorna, den drar så lite att det inte ens gör något att dieseln kostar 20kr.

• Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
Kalle B Kalle B skrev:
Jag har en Kubota B5001, världens minsta "riktiga" traktor. Tvåcylindrig dieselmotor med elstart, tre höga och tre låga växlar, fyrhjulsdrift, kraftuttag och trepunkt, allt man kan behöva. Men under metern bred så man kommer fram på nästan vilken stig som helst. Till den en ATV-kärra. Jag kapar upp stockarna till kubbar direkt i skogen och kör hem en dryg kubik åt gången. Har den i princip bara för att dra med, inte bara ved utan även slaghack, gruslass, bogsera bilar och så vidare. Går i princip på ångorna, den drar så lite att det inte ens gör något att dieseln kostar 20kr.
Jag visste inte att det fanns någon riktig traktor som är mindre än Massey-Harris Pony. Tydligen finns det.
Säkert behändig att ha.

H
Bara kättingar som saknas, sen kan snön komma.

• Röd traktor med snöblad framför och andra fordon samt presenningar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
galento
H Hallerudsbo skrev:
Bara kättingar som saknas, sen kan snön komma.
Har testat att ploga med både Forden och Deutzen utan kättingar det men har alltid slutat
med att man står i snösörjan och lägger på kedjorna. Man är för optimistisk ibland ;):sweat:

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
H
galento galento skrev:
Har testat att ploga med både Forden och Deutzen utan kättingar det men har alltid slutat
med att man står i snösörjan och lägger på kedjorna. Man är för optimistisk ibland ;):sweat:
Ja kedjorna ska på, men ska göras i värmen i garaget.
Ska bara ploga av 40-50 m totalt inne på tomten.
Men blir nog bra med denna traktorn får man hoppas.

galento
H Hallerudsbo skrev:
Ja kedjorna ska på, men ska göras i värmen i garaget.
Ska bara ploga av 40-50 m totalt inne på tomten.
Men blir nog bra med denna traktorn får man hoppas.
Du har ingen mer bild på hur hjulen sitter på bladet ?

H
galento galento skrev:
Du har ingen mer bild på hur hjulen sitter på bladet ?

• Metallfäste på en röd släpvagn med snötäckt mark i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Röd snöskottare med hjul täckt av snö lutar mot marken i ett snötäckt landskap.
    Skapa konto
galento
Tack för bilderna Hallerudsbo (y)(y)

A
sami vikblad?
205, 215,255?
Jag har ett 255 blad.

H
Maskintok skrev:
sami vikblad?
205, 215,255?
Jag har ett 255 blad.
nej inte sami, tror det är ett sima 250 men väldigt likt sami.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.