218 270 läst · 747 svar
218k läst
747 svar
Vad har Ni för traktorer ?
Jag har en verktygslåda som jag sätter fast på frontlastarfästjärnet vid sidan av motorn. Frontlastaren kopplar jag alltid loss då det börjar närma sig skogskörning och så sätter jag dit verktygslådan i stället på samma fäste. I den ryms motorsåg och yxa och verktyg och handsax och måttband och hjälm och stroppen för brytblocket. Bakom lådan på samma stomme finns fäste för fälljärnet. Järnspettet står alltid i sitt fäste uppefter framstolpen på hytten på sådant vis att den är i döda vinkeln bakom stolpen sett från förarplatsen. Lunningskedjorna är i en låda med gallerbotten fastmonterad på vinschen. Brytblocket och den tvåbenta och den trebenta saxen hänger på krokar på vinschen. Matväskan och varningstriangeln hänger på en krok inne i hytten.
Bränsledunken har inte riktigt hittat sin plats.
Bränsledunken har inte riktigt hittat sin plats.
Efter mycket fundernade så har jag satt en låg låda ovanpå huven! Plats för två sågar, bensin olja och lite andra grejer utan att det skymmer sikten. Tyvärr inget lock, det skulle bli för högt. Nöjd med placeringen, förutom när man skall tanka. Tanklocket sitter under...
Ja, jag vill gärna se bredvid huven när jag kör i skogen, hare breddat ut traktorn så stubbar och stenar går bäst mellan hjul och traktorkropp. Har en låg Mf-135, är väl inte mer än 25cm frigång mitt under med hasplåt.
Bakåt hänger det en vajerkran i trepunkten, så där är det ingen plats alls. Hade en låda i fronten innan, men den extra längden på traktorn var lite tråkig när man skulle snirkla sig omkring i gallringsskogen.
Bakåt hänger det en vajerkran i trepunkten, så där är det ingen plats alls. Hade en låda i fronten innan, men den extra längden på traktorn var lite tråkig när man skulle snirkla sig omkring i gallringsskogen.
En låda..galento skrev:
med toppstångsfäste och en mutter svetsad som en gängtapp med en vingmutter svetsad i änden blir min idé..jag ska borra genom balken till bakrutan.
Sedan så gör jag ett fäste för sågen på sidan i formplyfa..
röjsågen har jag i bilen eller skopan..
Det finns två typer av verktygslådan, för små eller olyftbara. Så jag gick för den senare och satte lastarfästen. Första varianten slutade två gånger som en hög med ved men sen blev det svetsad konstruktion .galento skrev:Hur transporterar ni motorsåg , yxa , timmersax , bensin och annat på era
traktorer . Gillar inte att ha dessa grejerna
i hytten.
På Deutzen svetsade jag ihop en
ram av vinkeljärn 50x50x5 och klädde med
3 mm plåt. Men har inget sånt på Forden så
det vore bra att se hur ni har löst det
[bild]
Ps finns lock till lådan att hänga på.
Nu har jag 4 sågar och utrustning för två personer. Ställer lådan vi lämpligt ställe.
Förhoppningsvis kommer detta jätte evenemang att gå av stapeln 2022 , har legat nere
2020 p.g.a coviden och arrangeras vartannat år. Dessutom ligger Skandinavisk
motorsykkel center bara några km därifrån med nordens största samling av veteran
mc. Skandinavisk Motorsykkel Center - Startsida | Facebook
2020 p.g.a coviden och arrangeras vartannat år. Dessutom ligger Skandinavisk
motorsykkel center bara några km därifrån med nordens största samling av veteran
mc. Skandinavisk Motorsykkel Center - Startsida | Facebook