218 262 läst · 747 svar
218k läst
747 svar
Vad har Ni för traktorer ?
På så där fin mark kunde du väl åkt jordbrukare med 2wd?L lodin92 skrev:
Stalo ser det ut som.M -MH- skrev:
Själv brukar jag aldrig montera kedjor för att ploga runt huset.
Köpte fyra dyra ofa-Tapio kedjor för tre år sedan eftersom jag skulle köpa en grannmark och ämnade hugga där på vintern.
Vips så ändrade sig grannen och nu står man med nästan nya kedjor
Note to yourself:
Köp inte utrustning innan marken är köpt!
Jag tycker lärdomen är: Köp mark om och när du kan!H Haagbard skrev:Stalo ser det ut som.
Själv brukar jag aldrig montera kedjor för att ploga runt huset.
Köpte fyra dyra ofa-Tapio kedjor för tre år sedan eftersom jag skulle köpa en grannmark och ämnade hugga där på vintern.
Vips så ändrade sig grannen och nu står man med nästan nya kedjor
Note to yourself:
Köp inte utrustning innan marken är köpt!
Grejor för att sköta den kan man skaffa såsmåningom om man behöver, traktorer och bra piggkjedjor har blivit mycket dyrare de senaste 3 åren, men det är ju närmast felräkningspengar jämfört med skogsfastigheter och kedjorna kan ju ofta direktavskrivas.
Sitter drev och kedjor som sammanbinder framdäcken så full drift fram samt robson på vagnen, så den var 8wd så den tuffa på bra. Tycker trots det att stalon med band utan vagnsdrift nästan tar sig fram lika bra om inte bättre i vissa tillfällen. Fast hade hemeken haft 8 fräscha däck hade den säkert varit svårslagen.F fribygg skrev:
Antar att det är kedjorna du kallar skarpskorna, här kallas de hästskokedjor.F fribygg skrev:
Nä att ploga med 2wd utan kedjor försöker man väl bara en gång , har kört fram en del virke med Forden utan kedjor men det var på ett ställe med plan mark. Brukar ha kedjor på Deutzen som man plogar med.
Stalo får man undersöka mer på nätet
Här heter de skarpsko och har man bara ett rejält lass och bra stål svetsat på skarpskon är det ett fantastiskt grepp när man kör framåt med sånna, jag hade en FE35a som lätt drog >5 ton i terräng med skarpsko, fergussons belastningsdrag var jättebra i uppförsbacke, men hade man inte sågat av stubbarna ordentligt kom man ingenstans och att backa utan lass var bara att glömma om det var snö.galento skrev:
De flesta som plogade snö de första 50 åren traktorerna var allmänna hade väl bara 2wd och vanliga kedjor, man fick ju förstås anpassa hastigheten efter omständigheterna.
Stalon är baserad på boxer och har alla nödvädiga funktioner för framkomlimlighet men fortfarande så nära järnspett man kan komma. En av de viktigaste aspekterna är att den är vacker ute på gården, så tyvärr går de med små framdäck som på filmen bort eftersom de ser så ynkliga ut.. Den har även den tidiga klena kranen.. Bjuder på en till bild från idag när jag och pojken plockar sly i hagen, han somnar dock alldeles för fort när vi gungar fram så blev bara en kort tur eftersom jag hade annat att göra när han ska sova.galento skrev:
Fick bli kortning av kraftöverföringsaxeln idag , tog av 15 mm. Ska man flytta traktorn en del mellan vinschställena så kan man ha kranen i de lägre hålen på stödbenen och slippa ändra benen så ofta och dessutom tar de inte i marken när man kör.
Var ca 5 mm kvar innan axeln var i bottenläge när den var som kortast men det är bra att ha lite extra utrymme att spela på.
Var ca 5 mm kvar innan axeln var i bottenläge när den var som kortast men det är bra att ha lite extra utrymme att spela på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder