217 220 läst · 747 svar
217k läst
747 svar
Vad har Ni för traktorer ?
Anledningen till att jag undrade om det fanns fler med Ford traktorer här är
att det kan vara lite svårt att få tätt runt oljefilter behållaren när man byter
oljefilter , den tunna flata gummipackningen vill gärna tryckas ut där urtaget
för "insex skallen" är.
Vet att det finns plattor med spin-on filter men original filtret är ju bra mkt större.
Gjorde en egen packning nu senaste bytet så nu är det tätt men vore intressant att
läsa hur det gått för andra Ford ägare med detta.
att det kan vara lite svårt att få tätt runt oljefilter behållaren när man byter
oljefilter , den tunna flata gummipackningen vill gärna tryckas ut där urtaget
för "insex skallen" är.
Vet att det finns plattor med spin-on filter men original filtret är ju bra mkt större.
Gjorde en egen packning nu senaste bytet så nu är det tätt men vore intressant att
läsa hur det gått för andra Ford ägare med detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja kanske lika bra att förbereda sej mentaltMaskintok skrev:
redan nu Men detta får nog bli till sommaren , har wirekranen på den andra traktorn vanligtvis så det var första gången som den var på Forden. Men funkade ju att driva Star vinschen iaf
Fiat 45-66 från runt -90 har fyra växlar bakåt. Men det kanske inte räcker för att räknas som lite äldre. Även om traktorn som sådan är rätt primitiv.galento skrev:
PTO,n var lite beskriven här , visserligen en -68 och vi har -70.
Ford 5000 1968 • Maskinisten
Har inte sett axeln snurra tidigare under alla år när den varit avstängd,
är ju griplastaren som använts på denna traktorn.
Ford 5000 1968 • Maskinisten
Har inte sett axeln snurra tidigare under alla år när den varit avstängd,
är ju griplastaren som använts på denna traktorn.
De flesta traktorer med synkroniserad växellåda från tidigt 80-tal har nog 4 backväxlar, i alla fall av de större märkena i Sverige. Om man även tar med eventuella snabbväxlar har ju även många 70-tals traktorer 4 backväxlar. Vi hade en Ford 7000 med snabbväxande hade den 4 backväxlar. Det enda är att fartskillnaden mellan R1 och R2 är väldigt stor. Jag hade tittat på en traktor från 80-talet av de stora märkena då går det lätt att få tag på reservdelar. Jag var dödligt förtjust i vår John Deere 3650 så jag hade letat efter en 2850 om man vill ha något litet.galento skrev:
Som plogtraktor skulle jag nog hellre vilja ha en traktor med båge , tak och
framruta , värmen kvittar till användningen vi har tycker jag. Men det ger sej
ju själv då Deutzen är luftkyld och man kör med öppna dörrar på vintern
Ford 7000 bör ju vara en rejäl maskin Var i flera år medlem på Fordson.se
men tyvärr har väl denna värdefulla sida lagts ned.
framruta , värmen kvittar till användningen vi har tycker jag. Men det ger sej
ju själv då Deutzen är luftkyld och man kör med öppna dörrar på vintern
Ford 7000 bör ju vara en rejäl maskin Var i flera år medlem på Fordson.se
men tyvärr har väl denna värdefulla sida lagts ned.
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 401 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 401 inlägg
Ja, jag tror det är en rätt så hyffsad traktor. Har en Fordson Supermajor sen tidigare, och jag tycker dom är trångsnodd och klumpig på nåt vis, bättre än en Major, men inte bra. Har haft ett par Nuffield 3DL, dom var bra.H heimlaga skrev:
En traktor utan frontlastare är rätt så värdelös för min del, är mest skottning och lyft jag använder dom till. Måste dock bygga om denna Valmet till hydraulisk tilt, ryckoslit är bra när man skottar snö (går snabbt), men i övrigt ingen höjdare. Är en Modig lastare, smidigt att man kan ta loss bara armarna om man vill istället för hela lastapparaten.