Hej!
Åh vad jag tycker det är svårt att bestämma sig för rörlig eller fast ränta. Vi har nu iaf fått en rabatt på -0,5 hos Swedbank. Ska bestämma oss till på fredag. Kommer att ha ett lån på 3 miljoner. Hade vi haft lägre lånebelopp hade jag nog inte tvekat att ha rörlig ränta men nu känns det lite sårbart om räntan stiger kraftigt. Hur skulle ni gjort?

ullberg
Februaribruden skrev:
Hej!
Åh vad jag tycker det är svårt att bestämma sig för rörlig eller fast ränta. Vi har nu iaf fått en rabatt på -0,5 hos Swedbank. Ska bestämma oss till på fredag. Kommer att ha ett lån på 3 miljoner. Hade vi haft lägre lånebelopp hade jag nog inte tvekat att ha rörlig ränta men nu känns det lite sårbart om räntan stiger kraftigt. Hur skulle ni gjort?
Det är helt omöjligt att svara på utan betydligt mer information. exempelvis dessa (något överlappande):
- Vad är de respektive räntesatserna (hur stor är premien för att binda)
- Hur mycket buffert/sparade/... har ni varje månad
- Vid vilken räntesats skulle ni känna er besvärade i vardagen av räntekostnaden
- Hur pass riskbenägna är ni
- Står ni inför någon större förändring i inkomst (upp eller ner)
- Hur ser ni er livssituation under bidningstiden, kommer ni bo kvar? Kommer ni byta jobb? skaffa (fler) barn? etc. etc.

Detta bara vad jag kom på just nu, finns säkert mycket mer man borde veta. En sak kan man dock vara ganska säker på: vad jag skulle gjort är helt irrelevant för vad ni ska göra (för jag tror inte vi svarar samma på alla frågor ovan...)

/U

Jo så är det ju att det är flera faktorer som spelar in. Funderar på om det är läge att binda eller om räntan fortsätter att ligga lågt ett tag framöver?

ullberg
Det är du inte ensam om att undra. En indikation kan ju vara denna:

rap_prognoser_repo_131024_sve.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men detta är 1) bara en prognos och 2) för reporäntan, vilket inte är detsamma som bolåneräntor

/U

Intressant.

Grafen är lite svårtydd, men jag får det till att man anser att "risken" för en negativ reporänta redan i april är 5% och att risken för en negativ reporänta till midsommar är 12,5%!

ullberg
Jo, jag har altid undrat hur RB tänker när de lägger ut den där grafen (det har funnits påtagliga slh för negativ repo i ett par år nu), men givet hur jämn osäkerheten är i förhållande till prognosen tror jag bara det är en ganska enkel funktion av tiden (och vid det låga ränteläge vi har nu blir det negativa räntor).

/U

3 Månader
1) 2,32% 2) förfaller 2013-01-31 3) Handelsbanken 4) ~4 M 5) Mexitegel

Insåg att det var länge sedan jag uppdaterade vår siffror här. När vårt bundna 2-års lån löpte ut i somras så lät vi allt bli rörlig 3 månaders. Det är uppdelat på tre olika lån med olika slutdatum, men vi har rabatt 0.45 på alla tre och amorterar nu drygt 3% av lånebeloppet per år.

Nu när jag ser aktuell lista inser jag att det borde gå att förhandla bättre, men det få bli projekt för nästa år. Kan ju vara bra för självförtroendet att se alla inte har lika ränta ;)

Till listgeneralen. Efter som de tre lån som listats här nu har samma ränta så klumpar jag ihop dem. Så kom ihåg att stryka bort de gamla när du uppdaterar. Räntan är aktuell medelränta för dessa tre, skiljer bara någon hundradel i mellan dem.

1) 2,46% 2) 2013-12-28 3) Swedbank/lokal sparbank 4) 1,76 MKr 5) Pingvinpalatset

Kul att forumtråden fortfarande lever, skulle vara ännu roligare om fler gick in och angav sina värden. Nu känns det som det nog är de med bäst förhandlingsresultat som vågar lista sig!

Redigerat:
Jag tar eventuellt en förhandlingsrunda igen. Funderar på att låta en och samma bank få både privat- och företagsaffärerna. Har Nordea som primär affärsbank och SEB för det privata. Tänkte börja i den ändan att Nordea får komma med ett bud på bolånet.

Jag skall tillfredsställa Pingvinpalatset ovan. Har förhandlat med alla lokala bankkontor under ett år utan framgång. Har visat upp kopior från detta forum och SEBs upplåningsränta men det har inte hjälpt. Har frågat i detta forum vad bankerna har emot mig. Har fått svar i alla riktningar (för lite lån resp för mkt lån etc) Nu har jag bytt bank och det ser ut så här:
1) 2,80 2) 13-12-28 3 )Swedb/lokalsparbank 4) 450 000 5) BGA
Har haft lånen i Swedbank( Föreningsbanken) sedan 1980 men eftersom deras internetbank fungerade så dåligt/ var krånglig ( gäller ännu) har jag haft lönekontot i Skandiabanken ( som hade en fungerande och lyhörd internetbank redan från början. Jag har alltså varit i dåligt förhandlingsläge gentemot Swedbank, blev därför helkund hos dem vilket lönades med 14 punkter !.
Mitt i övergångsprocessen upptäckte jag att Skandiabanken har börjat med lokalkontor, vilket ju gör det mkt lättare att förhandla. På en lokal mässa i september träffade jag chefen för kontoret som ligger närmst mig. Han lovade 2,17% på stående fot.
Ser verkligen framåt till kommande förhandlingsläge.
.

• Gilla
Pingvinpalatset
  • Laddar…
BGA skrev:
Jag skall tillfredsställa Pingvinpalatset ovan. Har förhandlat med alla lokala bankkontor under ett år utan framgång. Har visat upp kopior från detta forum och SEBs upplåningsränta men det har inte hjälpt. Har frågat i detta forum vad bankerna har emot mig. Har fått svar i alla riktningar (för lite lån resp för mkt lån etc) Nu har jag bytt bank och det ser ut så här:
1) 2,80 2) 13-12-28 3 )Swedb/lokalsparbank 4) 450 000 5) BGA
Har haft lånen i Swedbank( Föreningsbanken) sedan 1980 men eftersom deras internetbank fungerade så dåligt/ var krånglig ( gäller ännu) har jag haft lönekontot i Skandiabanken ( som hade en fungerande och lyhörd internetbank redan från början. Jag har alltså varit i dåligt förhandlingsläge gentemot Swedbank, blev därför helkund hos dem vilket lönades med 14 punkter !.
Mitt i övergångsprocessen upptäckte jag att Skandiabanken har börjat med lokalkontor, vilket ju gör det mkt lättare att förhandla. På en lokal mässa i september träffade jag chefen för kontoret som ligger närmst mig. Han lovade 2,17% på stående fot.
Ser verkligen framåt till kommande förhandlingsläge.
.
Har du förhandlat under ett år för ett lån på 450.000?

Lawrence skrev:
Hej Per, får jag fråga om tips hur man förhandlar med Skandiabanken, fått svar från dem att de inte förhandlar då de är egentligen inte ngn riktig bank ! mvh Lars
Vill de inte förhandla så skulle jag byta till någon med ett bättre erbjudande. "En riktig bank" kan du hälsa dem precis innan du ska byta :)

Pratade med SEB i ett annat ärende, frågade då om att byta bank. Deras "listpris" va lägre än min ränta hos min nuvarande bank, SHB.

Oförhandlat fick jag 2.46% rörligt. Då hade vi inte ens diskuterat storlek på lån eller belåningsgrad eller annat.

Jag har tröttnat på SHB. Vi kommer byta så fort vi kan.

2.46% är det man får direkt hos SEB om man är medlem i vissa fackförbund (deras inlåningsränta + 0.9%).

Noseone skrev:
Pratade med SEB i ett annat ärende, frågade då om att byta bank. Deras "listpris" va lägre än min ränta hos min nuvarande bank, SHB.

Oförhandlat fick jag 2.46% rörligt. Då hade vi inte ens diskuterat storlek på lån eller belåningsgrad eller annat.

Jag har tröttnat på SHB. Vi kommer byta så fort vi kan.

Precis, jag vet. Ofattbart att inte SHB kan ge oss det utan diskussion.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.