Tack Anders, då har jag uppdaterat dina uppgifter. Vill gärna också se när (vilken månad) du måste omförhandla eftersom det avslöjar om din deal är bra eller mindre bra.

Jag har som ambition att uppdatera förstasidan nu men befinner mig just nu i spelande läge på Dreamhack i Jönköping så jag vågar inte lova att jag hinner ta tag i det just idag. Håll ut.

Februaribruden skrev:
Hej!
Åh vad jag tycker det är svårt att bestämma sig för rörlig eller fast ränta. Vi har nu iaf fått en rabatt på -0,5 hos Swedbank. Ska bestämma oss till på fredag. Kommer att ha ett lån på 3 miljoner. Hade vi haft lägre lånebelopp hade jag nog inte tvekat att ha rörlig ränta men nu känns det lite sårbart om räntan stiger kraftigt. Hur skulle ni gjort?
Februaribruden, Hur gick det? Vad fick du för ränta till sist?

Tack mexitegel, dina uppgifter är uppdaterade i listan.

Pingvinpalatset skrev:
Kollade just listan och såg att jag är med på flera ställen, det är gamla uppgifter som hänger kvar. Så snälla stryk alla Pingvinpalatset utom den med 2.84% ränta
Fixat!

Hej,

Har efter en veckas förhandlande med SEB fått 2,28% på 3 mån och 2,77% på 3 år. Lånebeloppet är bara på c:a 850 000:-. Har inga övriga lån/skulder, är helkund hos SEB sen många år tillbaka och min sambo byter bank till SEB.

Är detta OK för oss i dagens läge eller vad anser ni? Behöver man "låsa" vår ränterabatt på något sätt eller sker det automatiskt? Bör vi ta en ny diskussion angående 3-årslånet och att få ner den till samma ränterabatt som vi har på 3-månaderslånet? Lånet kommer att börja gälla från den 15 januari.

Redigerat:
ullberg
Merla skrev:
Hej,

Har efter en veckas förhandlande med SEB fått 2,28% på 3 mån och 2,77% på 3 år. Lånebeloppet är bara på c:a 850 000:-. Har inga övriga lån/skulder, är helkund hos SEB sen många år tillbaka och min sambo byter bank till SEB.

Är detta OK för oss i dagens läge eller vad anser ni? Behöver man "låsa" vår ränterabatt på något sätt eller sker det automatiskt? Bör vi ta en ny diskussion angående 3-årslånet och att få ner den till samma ränterabatt som vi har på 3-månaderslånet? Lånet kommer att börja gälla från den 15 januari.
Om det är bra eller dåligt går inte att svara ordentligt på utan att veta mycket mer om er ekonomiska situation, men sett till något snitt då (som ni kanske inte alls tillhör):

Innebär det alltså +0,85 på upplåning på 3 mån? Det är inte överdrivet bra (man får +0,9 som standard om man är med i vissa fackförbund), men som du kan läsa ovan tycks SEB ha blivit hårdare och hårdare i sina förhandlingar, så kanske blir det inte bättre. 3års har jag ingen uppfattning om.

@Per: ser att du uppdaterat förstasidan, toppen och jag förstår att det inte är lätt att hänga med, men det finns rätt mycket mer info i tråden som inte är med i första inlägget. Jag har "halkat ner" på inaktiva listan, jag gjorde dock inlägg #805 direkt efter senaste uppdateringen, den är inte med där. Magda136 (inlägg #841) verkar inte alls kommit med på listan. Har du möjlighet att kika igenom från åtminstone inlägg 805, men sannolikt lite längre tillbaka, skulle vi läsare uppskatta det mycket.

/U

Hej Merla!

Välkommen till forumet. SEB ger normalt ränterabatt i 24 månader så bolånet kommer att behövas förhandlas om två år. Om du har marginal i kalkylen skulle jag råda dig att ta allt på 3-månaders istället för att dela upp det såsom nedan. Då får du sannolikt en lägre räntekostnad. Och då blir det också enklare för dig att byta bank när du inte längre är nöjd med SEB (de brukar ge sämre rabatt med tiden).

3 mån:
1) 2,28% 2) 2014-01-15 3) SEB 4) 425 tkr 5) Merla 6) +0,85 7) 2017-01-15

3 år:
1) 2,77% 2) 2014-01-15 3) SEB 4) 425 tkr 5) Merla 6) +0,81 7) 2017-01-15

Hej Per & Ullberg,

Tack för era snabba svar. Vi gillar trygghet och är inga höginkomsttagare (jag har dock gott om pengar på banken). Enligt SEB:s kalkyl kommer vi ha cirka 25k över varje månad med 3 mån/3 år-uppdelningen. Antar att vi kan försöka få ner räntan ytterligare lite, men har använt mig av bl.a. SvD:s räntekarta (vilken hon inte ansåg stämma överens med hennes och dagens verklighet) och det gjorde ingen större skillnad. Men kan försöka använda mig av att Facket-medlemmar får +0,9 som standard och att vi borde få klart bättre än det.

Tack återigen för er hjälp!

Har ni fått ett påslag på 0,85 på 3 mån? Det är väl okej med dagens mått mätt.

Fredl: Exakt.

Merla skrev:
Hej Per & Ullberg,

Tack för era snabba svar. Vi gillar trygghet och är inga höginkomsttagare (jag har dock gott om pengar på banken). Enligt SEB:s kalkyl kommer vi ha cirka 25k över varje månad med 3 mån/3 år-uppdelningen. Antar att vi kan försöka få ner räntan ytterligare lite, men har använt mig av bl.a. SvD:s räntekarta (vilken hon inte ansåg stämma överens med hennes och dagens verklighet) och det gjorde ingen större skillnad. Men kan försöka använda mig av att Facket-medlemmar får +0,9 som standard och att vi borde få klart bättre än det.

Tack återigen för er hjälp!
Trygghet kostar. Glöm inte värdet att när som helst kunna byta bank. Den möjligheten går i praktiken bort om du gör som banken rekommenderar. Och det är också därför de banken rekommenderar att man delar upp lånet, även om de säger något annat.

Om jag skulle vara du skulle jag hellre ta hela lånet på ett lån t ex 1 år eller någon annan bindningstid istället för att dela upp lånet på fast och rörligt. Allra helst hade jag tagit hela lånet på 3 månader.

• Gilla
Davidw
  • Laddar…
Jag skulle också välja att ta allt på rörligt i och med era goda marginaler. 3 år / 3 mån är en dålig kombo för ni har fortfarande ett års bindningstid kvar när rabatten på 3 mån delen tar slut. Vi fick samma rekommendation när vi köpte men valde att ta allt på 3 mån och det har varit bra hittills.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Hej!

Jag har en tvåa och sitter med en ränta på 2,45 procent på bottenlånen (746 000) och 4,2 procent på topplånet (61 000). Swedbank. Båda mina lån har rörlig ränta och bottenlåtet är idag uppdelat på två lika stora delar (jag vill inte binda något av dem). Har ungefär 65 procent belåning (beror på den omvärdering som ska göras denna vecka).

Köpte lägenheten 2011 för 995 000 och betalade 15 procent handpenning. I dag är den sannolikt värd 1,2-1350 000.

Jag ska efter värderingen förhandla min ränta och be att få mitt topplån inbakat i bottenlånet. (1) Givet dagens sänkning av reporäntan, tror ni jag kan förhandla mig till en inbakning av topplånet och vad tycker ni att jag ska satsa på att få för ränta på mitt nya bottenlån? Som jag förstår det av denna tråd ligger många kring 2,2 procent.
(2) Jag undrar också om någon kan förklara hur belåningsgraden kommer in i detta? Gynnar det mig om min belåningsgrad är "bara" 65 procent nu, och hur kan jag använda det i min argumentation?

Jag amorterar ganska saftigt nu istället för att spara (har ett ok sparkonto redan). (3) Gynnar det min argumentation?

Ni brukar vara förlåtande för oss aningslösa bostadsägare, så jag tackar i förhand för er hjälp och ert tålamod med min okunnighet!

Linn

Dagens sänkning menar experterna inte kommer påverka bolånen mer än högst marginellt, men det spelar mindre roll för din situation. Generellt finns det minst två faktorer som banken premierar med ränterabatter. Stora lån (dvs. de får stora ränteinkomster), helkund (=du har alla dina affärer i samma bank), låg risk (=låg belåningsgrad = de får garanterat ut sina fodringar, du har ett bra och stabilt jobb och har ordnad ekonomi).

800 000 i lån är inte särskilt mycket ;)

Du gör rätt i att amortera nu när räntorna är låga och det kommer gynna din ekonomi på lång sikt bättre än några punkters lägre ränterabatt.

Spontant kan jag inte se att de inte skulle vilja gå med på att du flyttar topplånet till ett bottenlån.

• Gilla
Solute1
  • Laddar…
1 ja, du har under 70% belåning om du får lgh värderad till 1,2mkr. Då borde de inte vara några som helst problem att lägga hela lånet som bottenlån. Om RB sänker eller inte har inget med det att göra.
2. Man får bara låna till bottenlån upp till en viss procent (80-85% beroende på bank). Resten måste man ta topplån alt kontanter. Att du ligger på 65-70% belåningsgrad ger dig nog inga speciella argument.

3. Nä snarare tvärt om, banken tjänar ju på att låna ut pengar till dig. Om du amorterar så tjänar banken mindre pengar på dig.

Bra argument är om du har stabil inkomst, flytta övrigt bankaffärer till banken, flytta försäkringar (dock ska du se upp med detta, vissa delar av tex hemförsäkringen gäller bara om man har varit försäkrad en viss tid i försäkringsbolaget).

Ska du få bäst deal så ska du nog vara beredd att byta bank, bankerna vet att deras kunder är ovilliga att byta så de ger betydligt sämre villkor till trogna kunder jämfört med nya kunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.