rln skrev:
Låter som om man borde ge SwedBank en chans, även om jag tror det kan bli svårt. Sen gillar jag inte SwedBank heller, men det är av rent personliga orsaker (dålig service där jag bodde, dålig internettjänst) men då det här är typ 15 år sen så har det väl hänt lite sen dess.
.
Swedbank har nog den bästa och enklaste internettjänsten, var kund hos nordea för ett par år sedan, och deras internetbank var nog marknadens sämsta(var tvungen att stoppa in kontokortet i bankdosan för att logga in.etc)

Per Eskilsson skrev:
Jag har konstaterat att det som är bra för mig (låg belåningsgrad och mycket amortering) är inte bra för banken (eftersom de tjänar mindre på mig).
Exakt. Jag brukar säga att "Man blir inte stor kund i banken av att ha mycket pengar, utan av att ha stora lån." Desto större kund, desto bättre villkor.

Jag frågade min bankman vad jag behövde göra för att pressa räntan ytterligare. Amortera till exempel?
Nej, svarade hon, det får snarare motsatt effekt.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
klimpfan skrev:
Swedbank har nog den bästa och enklaste internettjänsten, var kund hos nordea för ett par år sedan, och deras internetbank var nog marknadens sämsta(var tvungen att stoppa in kontokortet i bankdosan för att logga in.etc)
Det är den bästa lösningen! Enligt mig iaf, för då kan man utan problem låna någon annans dosa om man inte skulle ha sin egen tillgänglig. Seb mfl dosor är kopplade till dig personligen och skulle du inte ha den med dig och du är i behov av att göra ett bankärende så är du rökt.

ullberg
noone70 skrev:
Det är den bästa lösningen! Enligt mig iaf, för då kan man utan problem låna någon annans dosa om man inte skulle ha sin egen tillgänglig. Seb mfl dosor är kopplade till dig personligen och skulle du inte ha den med dig och du är i behov av att göra ett bankärende så är du rökt.
Och omvänt är dosan hos exv SEB så liten att man alltid kan ha med sig den (och Nordeas så stor att man alltid måste leta efter någon annan som har med sig den)...

Men ni har väl inte missat dosor numer är passé och ersatta av mobilt bankID i mobilen (som i alla fall jag i princip alltid har med mig), äntligen ett steg framåt i användarvänlighet (säkerheten anser jag vara fullt tillräckligt bra, det finns alldeles för många luckor i mitt beteende som utgör den svagare länken...)

Vad var det f.ö. som var så bra med swedbanks internettjänst? Var det inloggningen ni avsåg eller nåt annat? (Intresserad)
/U

• Gilla
danielandersson
  • Laddar…
ullberg skrev:
Och omvänt är dosan hos exv SEB så liten att man alltid kan ha med sig den (och Nordeas så stor att man alltid måste leta efter någon annan som har med sig den)...

Men ni har väl inte missat dosor numer är passé och ersatta av mobilt bankID i mobilen (som i alla fall jag i princip alltid har med mig), äntligen ett steg framåt i användarvänlighet (säkerheten anser jag vara fullt tillräckligt bra, det finns alldeles för många luckor i mitt beteende som utgör den svagare länken...)

Vad var det f.ö. som var så bra med swedbanks internettjänst? Var det inloggningen ni avsåg eller nåt annat? (Intresserad)
/U
Kör också mobilt BankID, fungerar klockrent! Inte använt dosan en enda gång sen jag fick mitt mobila BankID

Jag var rätt tidigt ute och provade mobilt bankId och då fungerade det mindre bra så jag skrotade det... Kanske skulle ge det en ny chans :D

ullberg
Märkligt, för mig har det alltid funkat som en klocka, och även jag har använt det väldigt länge (minns inte riktigt men det är väl ett par år). I början var iof. antalet tjänster väldigt begränsat (logga in på SEB har jag nog bara kunnat göra typ det här året) men där det funnits har det alltid funkat, tom. så att jag blivit förvånad hur felfritt det är.

Jag tycker du ska ge det en chans till, för jag tycker det är grymt smidigt.

/U

Kommer ju dessutom väldigt många bra tjänster kopplade till mobilt BankID t.ex; försäkringskassans applikation, m.apoteket.se för att kolla sina recept/köpa medicin m.m.

ullberg
Jaha, då var det dags att uppdatera för alla 3-mån kunder hos SEB, så här ser min nya rad ut:

1) 2,07% 2) 2013-12-18 3) SEB 4) <1 mkr 5) ullberg 6) +0,50 7) 2014-12-28

Första höjningen sen slutet på 2011, det känns ju lite tungt, men det är ju trots allt bara 4 punkter... ;)

/U

Höjningen kommer slå hårt! Blir att sälja ena Q7an och hummer till middag bara 2 dagar i veckan ;)

Min

2,07% 2) 2013-09-19 3) SEB 4) 2,1 mkr (48% belåning) 5) bYklCr 6) +0,50 7) 2015-05-28

Q7 är redan sålt :)

Nu tangerar bolåneräntan snart räntan på sparkontot. Hamnade på 2,47 nu på mitt 3-månaders på SEB. Marginalen har aviserat en sänkning till 2,50% på högräntekontot (ner från 2,70%). SEB miljöbilslån ligger på 2,47% men det är å andra sidan slutbetalt nästa månad. Blir inge Q7:a för mig dock. :)

klimpfan skrev:
Då har du inte provat Skandiabakens internetbank. Bank Id och ett kodkort (som man fotograferar och har både i den bärbara och telefonen). Skandiabanken har varit lyhörda för kundernas önskemål, medans Swedbank verkar vara kvar på 90-talet med en rörig hemsida och rullgardinsmenyer som fladdrar över hela sidan för att inte tala om dosan. Jag bytte från Skandia till Swedbank nyligen (jag ville ha ett kontor närma mig). Blev chockad: Två kontokort att hålla reda på, internetsidan och det eviga knappandet på den lilla dosan. Upptäckte dock mobilt Bank Id som verkar bli räddningen. Ursäkta "off topic".
Hos Swedbank fick jag 2.8% (14 punkter rabatt under ett år) på 3 månaders. Lån 450 kkr

• Gilla
D-bug
  • Laddar…
Nån som vågat köra Mobilt BankID på en jailbreakad/rootad telefon?
Känns en smula tveksamt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.