546 384 läst · 2 310 svar
546k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Medlem
· Stockholm
· 132 inlägg
Ja, t.ex. SEB:s personalränta är nere i 0,25% nu har jag för mig, men då får man ju betala förmånsskatt på skillnaden mellan 4,43% (deras utannonserade ränta) och 0,25%, vilket kostar dig motsvarande 2,3% i ränta (med 55% marginalskatt), vilket ger en kostnad för lånet på 2,47% (efter 30% ränteavdrag på de 0,25%) efter skatt.kinglolle skrev:Krävs vissa förmåner men det går att komma ner ända till 1,25 % i dagen läge. Ofta är det personalränta eller storföretagare som får väldigt bra villkor på sina privata affärer...
Annars är det enda tipset att spela ut banker mot varandra men i dagens läge är inte viljan lika hög att öka beståndet genom att pruta på räntör för "vanliga" kunder
Jämför det med de c:a 3,5% man kan förhandla till sig på SEB, vilket efter 30% ränteavdrag blir 2,45%, eller nästan exakt det samma.
Personalränta är verkligen ingen fantastisk affär, men man slipper i alla fall bevaka sin ränta mot fulhöjningarna...
Om banken ger rabatt på privat ränta för att man skall hålla sitt företags affärer där så är det olagligt, speciellt om det inte är ett privat bolag. Svårt att bevisa förstås, men med en så extremt låg ränta som 1,25% så skulle det nog vara ganska lätt. Skulle verkligen banken ta den risken? Jag tvivlar... En privat vän som jobbar som företags-"rådgivare" på en storbank säger att de aldrig skulle det i alla fall, men han "kanske" talar i egen sak.
Igen skulle jag gärna se ett tips på hur man bär sig åt, från nån som lyckats. Men antagligen är det väl gamla reporäntebaserade avtal som rullar på...
Medlem
· Stockholm
· 132 inlägg
Administrator
· Skåne
· 6 559 inlägg
Jag sökte och fann följande inlägg.
-MH- skrev:
-MH- skrev:Jo, men den ändras varje fredag utgående från stibor 1W två dagar tidigare. Och nu sänkte ju riksbanken en dag för sent, så jag får tåla mig till nästa fredag innan den sänkningen slår igenom.
Dealen håller fortfarande, har haft samma sedan augusti. Sicken resa!
Tillägg: Hade ingen aning om at räntan skulle bestämmas en gång i veckan och på stibor två dagar tidigare när jag gjorde upp det hela, utan det har jag insett i efterhand genom äkta 'reverse engineering'. Så ingen tror jag har full koll på allt eller så, för det har jag inte.
-MH- skrev:
Inte alla har den dealen på personalränta och normalfallet är inte att man betalar förmånsskatt för mellanskillnaden upp till listränta utan tvärtom det vanligaste är förmånsbeskattning för skillnaden upp till statslåneräntan. Exempelvis så förmånsbeskattas de flesta enligt statslåneränta november 2011 alltså skillnaden mellan 1,65 % och 1,25 % som många hade i personalränta. En helt annan kalkyl alltså och säger någon annat så är frågan om det inte är för att mörka villkoren. Eller så har företaget inte särskilt generösa personalförmånerpeterhjalmarsson skrev:Ja, t.ex. SEB:s personalränta är nere i 0,25% nu har jag för mig, men då får man ju betala förmånsskatt på skillnaden mellan 4,43% (deras utannonserade ränta) och 0,25%, vilket kostar dig motsvarande 2,3% i ränta (med 55% marginalskatt), vilket ger en kostnad för lånet på 2,47% (efter 30% ränteavdrag på de 0,25%) efter skatt.
Jämför det med de c:a 3,5% man kan förhandla till sig på SEB, vilket efter 30% ränteavdrag blir 2,45%, eller nästan exakt det samma.
Personalränta är verkligen ingen fantastisk affär, men man slipper i alla fall bevaka sin ränta mot fulhöjningarna...
Om banken ger rabatt på privat ränta för att man skall hålla sitt företags affärer där så är det olagligt, speciellt om det inte är ett privat bolag. Svårt att bevisa förstås, men med en så extremt låg ränta som 1,25% så skulle det nog vara ganska lätt. Skulle verkligen banken ta den risken? Jag tvivlar... En privat vän som jobbar som företags-"rådgivare" på en storbank säger att de aldrig skulle det i alla fall, men han "kanske" talar i egen sak.
Igen skulle jag gärna se ett tips på hur man bär sig åt, från nån som lyckats. Men antagligen är det väl gamla reporäntebaserade avtal som rullar på...
Gällande företag så är det enkelt att inse att ett stort företagsåtagande är en ypperlig hävstång för att förhandla om ens privata affärer också. Hur SEB resonerar kan jag ej vara säker på så där kan din vän ha rätt men av egen erfarenhet vet jag att det är enkelt att förhandla ner till de nivåerna på ett par andra kontor häruppe i alla fall....
Medlem
· Stockholm
· 132 inlägg
Menar du på allvar att det är mer generöst att erbjuda 1,25% i personalränta än 0,25%? I så fall får du nog tänka igen. Angående förmånsbeskattningen så är det ju trevligt om det är så att Skattemyndigheten använder statslåneräntan att beräkna förmån mot. Det har jag inte för mig att det var när jag hade orsak att sätta mig in i situationen, men det var å andra sidan rätt många år sedan.kinglolle skrev:Inte alla har den dealen på personalränta och normalfallet är inte att man betalar förmånsskatt för mellanskillnaden upp till listränta utan tvärtom det vanligaste är förmånsbeskattning för skillnaden upp till statslåneräntan. Exempelvis så förmånsbeskattas de flesta enligt statslåneränta november 2011 alltså skillnaden mellan 1,65 % och 1,25 % som många hade i personalränta. En helt annan kalkyl alltså och säger någon annat så är frågan om det inte är för att mörka villkoren. Eller så har företaget inte särskilt generösa personalförmåner
Gällande företag så är det enkelt att inse att ett stort företagsåtagande är en ypperlig hävstång för att förhandla om ens privata affärer också. Hur SEB resonerar kan jag ej vara säker på så där kan din vän ha rätt men av egen erfarenhet vet jag att det är enkelt att förhandla ner till de nivåerna på ett par andra kontor häruppe i alla fall....
Så med andra ord blir verkliga lånekostnaden under en procent efter skatt för SEB:s personallån. Inte dåligt alls!
Och "min vän" jobbar inte på SEB. Inte för att det spelar nån roll, men bara för att några andra vänner (på SEB) inte skall känna sig utpekade... Vi får nog flytta våra företag "uppöver" också, så vi kan få de där bostadslånen...
Nej jag menade inte att 1,25 var bättre än 0,25 men just 0,5 under repo är väl troligen den vanligaste personalräntan enligt min erfarenhet från ett par olika banker och lokalkontor.
Det jag menade att kalkylen är ganska mycket bättre när man har rätt preferenser inräknade och då ser man att det är mer av en förmån än hintats. Sen är det stor skillnad på bankerna då summorna för hur mycket man får skiljer sig markant från 500 000 till ca 4 miljoner i de kontor jag har erfarenhet ifrån
Det är statslåneräntan som gäller, kan inte säga hur det var för längesedan men har varit så de senaste 6-7 åren i alla fall skatterättsligt.
Gällande företagskund så är det beroende på omsättning eller främst vilka banktjänster som tillförs banken genom att knyta till sig företaget som avgör villkoren för företaget och självklart också privatpersonen bakom. I Jämtland och Skåne är det i alla fall inga problem att förhandla hårt om helheten inte bara företagsdelen....
Det jag menade att kalkylen är ganska mycket bättre när man har rätt preferenser inräknade och då ser man att det är mer av en förmån än hintats. Sen är det stor skillnad på bankerna då summorna för hur mycket man får skiljer sig markant från 500 000 till ca 4 miljoner i de kontor jag har erfarenhet ifrån
Det är statslåneräntan som gäller, kan inte säga hur det var för längesedan men har varit så de senaste 6-7 åren i alla fall skatterättsligt.
Gällande företagskund så är det beroende på omsättning eller främst vilka banktjänster som tillförs banken genom att knyta till sig företaget som avgör villkoren för företaget och självklart också privatpersonen bakom. I Jämtland och Skåne är det i alla fall inga problem att förhandla hårt om helheten inte bara företagsdelen....
Redigerat:
Nä nu blir jag lite smått förbannad!
Givetvis på mig själv för att jag totalt försummat att kika på hur lånen ser ut och att jag levt i villfarelsen att vi trots allt har bra rabatter hos Handelsbanken på våra lån - OCh samtidigt på Handelsbanken som jag vet gett oss 0.3% lägre räntor i det förflutna. Döm av min förvåning när jag noterade hur mycket det dragit uppåt på inbetalningarna och att nu när jag kikar in på Handelsbanken så håller jag banne mig på att få spader!
Aktuell skuld: 2 762 500,00 Räntesats %: 4,44 Lånets bindningstid: 3 månader Villkorsändringsdag: 2012-03-01 Amortering: Amorteringsfritt Debiteringsperiod: Månad
Det går iväg ett mail till Handelsbanken om ett ögonblick där jag förväntar mig en förändring av situationen.
Givetvis på mig själv för att jag totalt försummat att kika på hur lånen ser ut och att jag levt i villfarelsen att vi trots allt har bra rabatter hos Handelsbanken på våra lån - OCh samtidigt på Handelsbanken som jag vet gett oss 0.3% lägre räntor i det förflutna. Döm av min förvåning när jag noterade hur mycket det dragit uppåt på inbetalningarna och att nu när jag kikar in på Handelsbanken så håller jag banne mig på att få spader!
Aktuell skuld: 2 762 500,00 Räntesats %: 4,44 Lånets bindningstid: 3 månader Villkorsändringsdag: 2012-03-01 Amortering: Amorteringsfritt Debiteringsperiod: Månad
Det går iväg ett mail till Handelsbanken om ett ögonblick där jag förväntar mig en förändring av situationen.
Drog iväg ett brev till SEB där frugan har sina konton och även jag har firmans ekonomi - Resten ligger hos Handelsbanken.MathiasS skrev:
Ska se om jag kan spela dessa lite mot varandra till en förbättring och kanske även en flytt av lånen om det är nödvändigt för att komma i mål på en lägre nivå.
Handelsbanken fick sin chans men efter 8 år så känner jag mig inte så trogen längre.. q(;^p
Administrator
· Skåne
· 6 559 inlägg
inkastad har nu fått en varning eftersom han (eller hon) jobbar på SEB och samtidigt gör reklam för SEB.inkastad skrev:Räntan är beroende av belåningsgrad/inkomst/övrigt sparande och dessutom generell betalningsförmåga så räntejämförelsen lika relevant som att läsa bankernas listpriser.
Utgå istället från SEBs hemsida. Som enda bank redovisar de sin upplåningskostnad, och man kan utgå från att de andra storbankerna har liknande kostnader. Ovanpå den får du betala en marginal för att täcka risken (att du blir av med jobbet / att marknadspriserna sjunker etc).
Då räntekurvan är just nu inverterad, och jag skulle därför inte rekommendera att bara ha 3-mån. Dela upp lånet i olika löptider, med vikt på 2-3 åringar (billigast idag), men ha en spridning för att inte hamna i ett dåligt läge då löptiden går ut.
Väl mött.
Administrator
· Skåne
· 6 559 inlägg
Kontakta också ytterligare någon bank men tänk på att bankerna ser att du kontaktat andra banker när de tar en UC på dig. Om de ser att du kontaktat alla 20 banker lägger de troligtvis inte ner något stort engagemang i att få dig som kund (eftersom sannolikhet att få affären då minskar till 5%).slacker skrev:Drog iväg ett brev till SEB där frugan har sina konton och även jag har firmans ekonomi - Resten ligger hos Handelsbanken.
Ska se om jag kan spela dessa lite mot varandra till en förbättring och kanske även en flytt av lånen om det är nödvändigt för att komma i mål på en lägre nivå.
Handelsbanken fick sin chans men efter 8 år så känner jag mig inte så trogen längre.. q(;^p
https://www.byggahus.se/ekonomi/byt-bank-har-alternativen
https://www.byggahus.se/ekonomi/varnar-prata-flera-banker-om-bolan
Helt klart möjligt - Men som befintlig kund hos SEB och med kontakt via inloggningsmöjligheter så anser jag att man kan diskutera obehindrat. Hos Handelsbanken har jag fått ny "bankman" 2 ggr under det senaste året så någon direkt bra kontakt med dem har jag inte.-MH- skrev:
Kommer att, efter att ha fått ngt svar från SEB, ringa Handelsbanken som är min befintliga bank.
Sedan sitter jag i telefonkonferens under kommande 2 timmar så datorn är min vän just nu. :S