545 831 läst · 2 310 svar
546k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Ja och räntan på de underliggande instrumenten sätts ju av vad någon tror att den framtida räntan/avkastningen ska bli. Så någon i kedjan spekulerar ju fortfarande i vad räntan kommer vara under 10 år framöver, därför går ju även den långa räntan upp och ned.
Det tog inte ens en vecka för att SEB att visa sitt rätta ansikte. Upplåningsräntan för 3-månaders lån ökade idag från 0,09 till 0,24. En ökning med 166 % alltså lite lagom såhär inför att alla kunders 3-månaders lån ska bindas om... Det blir ruggiga pengar på den samlade bostocken. Hade någon annan bransch agerat på detta sätt skulle det kallas bedrägeri eller stöld.daddydj skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Men SEBs ränta justeras inte idag utan onsdagen den 16 september.
Nä, men de valde att göra höjningen två veckor före för att få lite marginal inte inte beskyllas för att höja precis innan ändringen. Summa summarum blir troligtvis att alla kunder får 0,15 högre ränta de kommande åren.
Förra sommaren gjorde dem en liknande grej- dock informerades det sämre om det den gången:
http://www.svd.se/sebs-kunder-har-snuvats-pa-rantesankningar
Fult-men samtidigt om man idag har +0,8 på deras upplåningsränta så ligger man runt 1% vilket är rätt svårt att matcha hos andra banker...tror jag iallafall.
http://www.svd.se/sebs-kunder-har-snuvats-pa-rantesankningar
Fult-men samtidigt om man idag har +0,8 på deras upplåningsränta så ligger man runt 1% vilket är rätt svårt att matcha hos andra banker...tror jag iallafall.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
SEB! Ta bort upplåningsräntan. Den är bara förvillande.
Tanken tycker jag är god- men att dem sen kan ändra algoritmen hur dem räknar fram den så att det passar deras intresse till punkt och pricka gör ju att den är lika "pålitlig" som alla andras listräntor.
Avskaffa listräntor vore ju rätt bra också- Koppling mot stibor eller liknande vore bra för kund.
Avskaffa listräntor vore ju rätt bra också- Koppling mot stibor eller liknande vore bra för kund.
Ja precis, jag vet inte om jag tycker rabatt på listräntor är bättre. Listräntorna ändrar sig också godtyckligt.
Påslag på Stibor vore perfekt för oss kunder men inte för bankerna, de vill ju knappast att man på ett ärligt och enkelt sätt ska kunna jämföra dem.
Påslag på Stibor vore perfekt för oss kunder men inte för bankerna, de vill ju knappast att man på ett ärligt och enkelt sätt ska kunna jämföra dem.
Antingen har man jämfört med ett publikt index (stibor, referens, kpi), eller så får man acceptera att räntan ändras var 3:e månad. Därav namnet. Och om det är listränta med rabatt, upplåningsränta, kompis-ränta etc, spelar ingen roll. Banken ger dig en ny ränta varje månad, och de kan själv bestämma vilken ränta du får.
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Jag menar bara att SEBs upplåningsränta gör det svårt för gemene man att jämföra priset på bolån när man jämför SEBs erbjudande med deras konkurrenter.
Har jag fel uppfattning när jag tycker det är glasklart för gemene man?Per Eskilsson skrev:
SEB, upplåningsränta + personligt påslag = ränta
SWEDBANK, Aktuell räntesats % - personligt rabatt = ränta
Man ser det i statistiken att de gör de lagom till justeringen. I praktiken är det ytters sällan man betalar upplåningsränta(det du ser på hemsidan) + påslag.daddydj skrev:Det tog inte ens en vecka för att SEB att visa sitt rätta ansikte. Upplåningsräntan för 3-månaders lån ökade idag från 0,09 till 0,24. En ökning med 166 % alltså lite lagom såhär inför att alla kunders 3-månaders lån ska bindas om... Det blir ruggiga pengar på den samlade bostocken. Hade någon annan bransch agerat på detta sätt skulle det kallas bedrägeri eller stöld.
Medlem
· Stockholm
· 132 inlägg
Kan du referera till en sammanställning av den statistiken? Inte för att jag tvivlar, men det vore kul att trycka upp den i ansiktet på de i min bekantskapskrets som fortfarande hävdar att SEB inte är djävulens hantlangare på jorden.Gambino skrev: