Jag blev också förvånad över att läsa att den även kunde vara "högre än listpriset", men jag resonerar som så att de måste mena pris för byggmadskreditiv, som ofta är något högre och därför kommer de undan med den formuleringen.

Såg att SBAB börjat köra likt skandiabanken att de visar din ränta direkt genom en enkel kalkylator. (De kanske gjort det länge?)
Med ganska "vanliga" siffror (2,6 lån och 75% belåning) får man 1,35 i ränta. Det motsvarar idag 1,12 i påslag från SEB. Sjukt att man tycker det är bra nu när man har 0,88 i påslag från SEB och 1,08 i ränta . Men räknar inte med att få så lågt vid nästa förhandling. Då har de dock sett mig för sista gången.. ;-)

M
Just gjort en första runda hos bankerna då SEB höjt påslaget kraftigt (0,8->1,39). Motivering till höjningen var att de "marknadsanpassat" sin bolåneränta. Vi har god inkomst, belåningsgrad på 60%, och ett lån på ca 3 miljoner.

3 mån
SEB 1,62
Skandiabanken 1,40
Handelsbanken 1,57
SBAB 1,31
Swedbank 1,25

5års ränta
SEB 2,49
Skandiabanken 1,90
Handelsbanken 2,06
SBAB 2,21
Swedbank 1,99

Sbab säger:

För att få vår bästa boränta (1,31%) ska:
Ditt lån vara på 2,5 miljoner kronor eller mer.
Belåningsgraden ska vara högst 65%.

StevieGee skrev:
Intressant att höra. Lät som väldigt låga påslag trots allt.
Vad har du för förutsättningar?
Lånebelopp?
Belåningsgrad?
Jag har inte några fantastiska förutsättningar - lån på ca 2,5MKR, belåningsgrad mellan ca 66-68%. Så jag vet faktiskt inte hur jag lyckats hålla ner påslaget så pass. När jag läser de andra inläggen i tråden förstår jag att jag haft tur/lyckats förhandla rätt bra.

Om jag minns rätt från det jag sett i boräntetabellen så har du haft ett sämre bundet lån och två bättre rörliga lån.
https://mobil.byggahus.se/ekonomi/borantor/

Om jag förstått det rätt så har det bundna lånet och rabatten nu gått ut och det är dags att börja om på ny kula igen. Min rekommendation är att inte dels upp lånet i olika bindningstider, men det tror jag du förstått.

Redigerat:
Per Eskilsson skrev:
.....men det tror jag du förstått.
hehe, nu var du rolig :)

viktigaste läxan är nog - aldrig mera fast ränta. att ha lånen i flera delar ger (teoretiskt sett i alla fall) flexibilitet. men det jag har haft begränsad nytta av den flexibiliteten.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
M
Vad tror ni om SBAB?

Deras ränta på 3 månader är 1.31% om man uppfyller deras krav för att få rabatt. Det motsvarar ett påslag på 1,05 hos SEB eller en rabatt på 0,66 hos Swedbank.

Ingen fantastisk ränta, jag kan få ytterligare ngt lite lägre hos tex Swedbank, men samtidigt så vill de då att man samlar så mkt som möjligt av sitt sparande där samt att rabatten bara gäller i 1 år. Sen ny förhandling.

SBAB kräver ingenting sånt och rabatten gäller tillsvidare.

Men det som gör mig lite fundersam är att SBAB´s listränta nu är 1.59%. Jämför man det med de andra bankerna så ligger de ju runt knappa 2%. Skulle SBAB höja med 0.4 för att hamna på samma nivå som övriga så skulle de inte alls längre vara speciellt attraktiva.

Fram till mars i år så har SBAB legat på samma ränta som övriga banker, men efter det så började de helt plötsligt att ha den lägsta listräntan. I intervjuer gör de gällande att de vill följa marknadsräntorna samt ha en så liten skillnad mellan list och snittränta som möjligt.

Så vad tror ni, kan SBAB vara ett vettigt alternativ nu när SEB fått för sig att höja sin räntor?

Ja, SBAB är en uppstickare men får du lägre från Swedbank så skulle jag köra med dom.

M
Per Eskilsson skrev:
Ja, SBAB är en uppstickare men får du lägre från Swedbank så skulle jag köra med dom.
Varför? Förutom det uppenbara då, lägre ränta. Finns det ngn mer anledning att du föredrar Swedbank framför SBAB?

Utan att lägga ord i Pers mun så tror jag han menar att du ska gå på den bank där du får bäst villkor.

Precis, välj den bank där du får bäst villkor. Och jämför och byt bank oftare. Det är enklare än du tror. När ni kommit överens om räntan. Be då den nya banken bekosta dina kortavgifter första året (eftersom det känns onödigt att betala dubbelt) och be den nya banken inte ta ut några onödiga uppläggningskostnader (det är inte lika motiverande att byta då).

Jag har idag fått erbjudande från Ålandsbanken om 73 punkter rabatt på deras listränta. Ska se till att boka in ett möte för att se hur deras erbjudande ser ut i övrigt vad det gäller kort, betalningslösningar, sparkonton och annat.

Men en intressant detalj i sammanhanget är att rabatten man får är permanent. Man har alltså kvar den så länge man är kund, den behöver aldrig förhandlas om igen om man inte själv vill. Har inte stött på detta tidigare hos någon annan.

• Gilla
magda136
  • Laddar…
Intressant, jag hade inte ens hört talas om Ålandsbanken.

Men de skriver så här på hemsidan:

För bolån med 3 månaders bindningstid regleras ränterabatten i ett rabattavtal. Ålandsbanken har möjlighet att skriftligen säga upp rabattavtalet en gång per år om förutsättningarna för rabatt har ändrats. För bolån med övriga bindningstider gäller rabatt till och med villkorsändringsdag.

• Gilla
peterhjalmarsson
  • Laddar…
M
timmelstad skrev:
Men en intressant detalj i sammanhanget är att rabatten man får är permanent. Man har alltså kvar den så länge man är kund, den behöver aldrig förhandlas om igen om man inte själv vill. Har inte stött på detta tidigare hos någon annan.
Skandiabanken och SBAB kör samma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.