544 260 läst · 2 310 svar
544k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Hur fick du erbjudandet? Mailade/ringde du till dem eller hur fick du erbjudandet utan att ha bokat in ett möte?timmelstad skrev:
Den är ju inte permanent, som någon skrev så har banken rätt att säga upp rabatten en gång per år. Det lär banken göra om/när deras marginaler förändras.timmelstad skrev:Jag har idag fått erbjudande från Ålandsbanken om 73 punkter rabatt på deras listränta. Ska se till att boka in ett möte för att se hur deras erbjudande ser ut i övrigt vad det gäller kort, betalningslösningar, sparkonton och annat.
Men en intressant detalj i sammanhanget är att rabatten man får är permanent. Man har alltså kvar den så länge man är kund, den behöver aldrig förhandlas om igen om man inte själv vill. Har inte stött på detta tidigare hos någon annan.
Jag fick erbjudandet via "Mitt Bolån" och det var också de som uppgav villkoren jag återgett.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 863 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 863 inlägg
Pratade precis med banken då jag var missnöjd med ett 3-mån lån som istället för att sänkas gick upp några punkter då SEB menade att de inte längre ger några påslag på 0.85% på upplåningsräntan men efter lite förhandlande fick jag 1.17 % i påslag, dvs 1,43% på ett 3-månaderslån. Inte helt nöjd. Ska man jaga ny bank nu kanske?miksil skrev:Just gjort en första runda hos bankerna då SEB höjt påslaget kraftigt (0,8->1,39). Motivering till höjningen var att de "marknadsanpassat" sin bolåneränta. Vi har god inkomst, belåningsgrad på 60%, och ett lån på ca 3 miljoner.
3 mån
SEB 1,62
Skandiabanken 1,40
Handelsbanken 1,57
SBAB 1,31
Swedbank 1,25
5års ränta
SEB 2,49
Skandiabanken 1,90
Handelsbanken 2,06
SBAB 2,21
Swedbank 1,99
Snitträntan tycker jag inte är något att sträva efter, på sbab kan man ju få 1.31% utan att pruta, det kommer vara mitt utgångsläge när jag snart ska diskutera min ränta hos Seb.loffes skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 79 inlägg
Just nu 1,18 med SEB. Har mina 0,9 i påslag. Nöjd eftersom de höjt påslaget igen nyligen. Gäller i 1,5 år till. Sen får man se vad de erbjuder.
Medlem
· Stockholms län
· 79 inlägg
Ja. Absolut. Jag kör via Unionens erbjudande. Men SEB ändrade det till 1,15 + upplåningsräntan för ett tag sedan. Skulle jag haft det så hade jag fått 1,43. Utan att förhandla.
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
SEB har höjt Unionens erbjudande ytterligare till 1,40 (!) + upplåningsränta. I onsdags (senaste räntejusteringsdagen) låg upplåningsräntan på 0,28. Det resulterar i att nya SEB-kunder, eller de vars 2-årsrabatt har gått ut, får en ränta på 1,68 %, som unionare. Inget vidare bra ränta. Jag uppmanar alla att kolla med fler banker och jag uppmanar fler att pruta på sitt bolån. Och om du får en bättre ränta någon annanstans, byt då bank!
Vi fick binda på 5 år på 1.51% hos Handelsbanken, vilket jag tog innan bankmannen hann avsluta meningen. Vi är mitt i småbarnsperioden och har bara bott i huset i några månader, så det känns VÄLDIGT skönt att veta på öret vad bolånet kostar tills barnen börjar skolan.
4 miljoner, 85% belåningsgrad.
4 miljoner, 85% belåningsgrad.
Jag var och förhandlade min rabatt i 27/8 och fick 1,50. Nu har dom pajasarna höjt till 1,68% för en vecka sen. Vad hände med fast ränta i 3 mån hos SEB. Imorrn är det dom som får ett besök!Per Eskilsson skrev:SEB har höjt Unionens erbjudande ytterligare till 1,40 (!) + upplåningsränta. I onsdags (senaste räntejusteringsdagen) låg upplåningsräntan på 0,28. Det resulterar i att nya SEB-kunder, eller de vars 2-årsrabatt har gått ut, får en ränta på 1,68 %, som unionare. Inget vidare bra ränta. Jag uppmanar alla att kolla med fler banker och jag uppmanar fler att pruta på sitt bolån. Och om du får en bättre ränta någon annanstans, byt då bank!
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
SEB justerar allas boräntor den tredje onsdagen i mars, juni, september och december oavsett när du förhandlade om din ränta. Och eftersom de alltid sänker sin ränta mellan de fasta räntejusteringstiderna (en sänkning som inte kostar dem något) så ser det ut som de har bättre boräntor än de faktiskt har. Det är lurendrejeri på hög nivå.
Det hade varit bättre för oss boräntekunder om alla banker körde med samma beräkningssätt (idag kör SEB med påslag på upplåningsränta och alla andra med rabatt på listpris) och samma räntejusteringsdatum. Det hade varit lättare för oss att jämföra alternativen då.
Det hade varit bättre för oss boräntekunder om alla banker körde med samma beräkningssätt (idag kör SEB med påslag på upplåningsränta och alla andra med rabatt på listpris) och samma räntejusteringsdatum. Det hade varit lättare för oss att jämföra alternativen då.