Har precis inlett dialog med SEB (där vi har bolån idag med upplåningsränta på knappa 0,7) inför förlängning i slutet av sep, hittills har de vägrat gå under 1,15 i upplåningsränta (trots att vi är en bättre kund idag än tidigare). Från Swedbank har vi fått 0,84 rabatt på 3-mån (vilket är något bättre än erbj från SEB) och Handelsbanken inväntar vi svar från...

Hur går det för er andra med SEB? Man ser ju i listan att de flesta med låga räntor har SEB och nu verkar de vilja höja räntan för oss rejält...

SEB generellt har slutat vara offensiva och jaga kunder, och övergått till att mjölka befintliga. Vissa kontor/tjänstemän verkar inte ha fattat det ännu, men de måste vara undantag.

Skrellet skrev:
Har precis inlett dialog med SEB (där vi har bolån idag med upplåningsränta på knappa 0,7) inför förlängning i slutet av sep, hittills har de vägrat gå under 1,15 i upplåningsränta (trots att vi är en bättre kund idag än tidigare). Från Swedbank har vi fått 0,84 rabatt på 3-mån (vilket är något bättre än erbj från SEB) och Handelsbanken inväntar vi svar från...

Hur går det för er andra med SEB? Man ser ju i listan att de flesta med låga räntor har SEB och nu verkar de vilja höja räntan för oss rejält...
Hade exakt samma upplevelse som dig Skrellet. Tills vi fick bättre erbjudande på annat håll. Då sänkte SEB sin marginal på en gång för att matcha det. Om det var en sänkning de hade inom sin "marginal" eller ej vet jag inte men det kändes lite för enkelt. Först - "kan inte göra nåt mer" och sen när vi meddelat att vi får lägre på annat håll "vill ju såklart ha kvar er som kund - sänkt marginal"

Känns...sådär va?

Banken tänker säga upp mina lån, eftersom jag har för låg ränta (0,17%). Har blivit erbjuden Stibor3M+0,99%. Tyvärr har de ett Stibor-golv på 0% vilket gör att det som idag är en bra - men inte fantastisk - ränta kan om riksbanken sänker visa sig vara en något sämre ränta.

Alternativ går jag till en annan bank med alltihop, men det är en del pill och osäkert om jag får ett bättre bud. F-n, jag är lite villrådig. :(

Kommer räntan gå ner innan den går upp? :) Jag misstänker att bankerna kommer att försöka ha positiv ränta på sina bolån, tror ni snitträntan går under 1% oavsett vad som händer hos riskbanken?

Är det SEB?

Dåligt att de inte ger dig bättre än +0,99% tycker jag iom att de säger upp dina gamla lån! Aldrig hört talas om men du hade väl någon intressant formel som inte funkar längre :)
Men verkar generellt ha blivit betydligt svårare att få bra dealar hos bankerna än för ett år sen.

Bankerna är nog försiktiga, lite ny terräng det här med negativ styrränta.

Danske Bank sänkte sin listränta till 1,55 idag. Handelsbanken sänkte till 1,92 igår. Tror att SEB, Swedbank och Nordea känner att de måste hänga med för att vara trovärdiga (skillnaden mellan listränta och snitträntan är för stor idag).

Så jag tror att räntan kommer gå ner under 1 %, åtminstone för en del av oss.

SEBs upplåningsränta ligger idag på rekordlåga 0,11 % för 3-månaders, och 0,10 % för 1-åringen.

Redigerat:
Nästa räntejusteringsdag för SEB är 2015-09-16, man hoppas ju upplåningsräntan kan hålla sig nere tills dess...

henq skrev:
Nästa räntejusteringsdag för SEB är 2015-09-16, man hoppas ju upplåningsräntan kan hålla sig nere tills dess...
SEB har alltid lägst upplåningsränta just när inga lån justeras. Så fort det börjar närma sig räntejusteringsdag åker upplåningsräntan upp några steg. Man skulle nästan kunna tro att SEB gör såhär med flit... ;)

• Gilla
Rooney
  • Laddar…
Det är klart att de gör så här med flit. Det handlar om att locka till sig nya kunder. Hur gör man det annat om inte lockar med lockar med ett lågt ingångspris? När kunden jämför SEB mot t ex Swedbank så blir det som att jämföra äpplen med päron.

Det bästa för oss konsumenter hade varit om alla banker hade samma räntejusteringsdatum 4 gånger om året. Då hade det varit lättare för oss att jämföra erbjudandena.

Av samma anledning hade det varit bra om SEB slutade med sina påslag och övergick till rabattsystemet så att alla aktörer hade samma system.

daddydj skrev:
SEB har alltid lägst upplåningsränta just när inga lån justeras. Så fort det börjar närma sig räntejusteringsdag åker upplåningsräntan upp några steg. Man skulle nästan kunna tro att SEB gör såhär med flit... ;)
Jag har själv skrivit en likadan kommentar tidigare i denna tråd :)

Dock har det på sistone inte varit några lokala maximum just vid omskrivningsdatumet, se t ex senaste på 2015-06-17: https://www.byggahus.se/upplaningsranta

Därav min stilla önskan om att "upplåningskostnaden" ska hålla sig på mattan även denna gång.

Undrar hur många på SEB som verkligen vet hur "upplåningskostnaden" beräknas, det är nog en väl bevarad hemlighet. Beror kanske på avståndet till omskrivningsdatum, gissning av nya kapitalkrav på bankerna och Annikas morgonhumör. Och just det, STIBOR är väl kanske med nånstans...

Nån som har erfarenhet av hur det funkar om man går över till 3-månaders hos SEB?

Jag har haft bundet som löper ut nu imorgon. Vilket betyder att mina lån kommer läggas på rörligt då. Kommer jag då fortsätta ligga på en rullande 3-månaders från och med imorgon tro? Kan ju bli fördelaktigt, åtminstone de kommande tre månaderna med dagens läge...

Din nya ränta från och med i övermorgon blir då SEBs upplåningsränta + ditt påslag som ni kommit överens om FRAM TILL nästa räntejusteringsdag som är den 16 september. Då kommer din ränta att justeras och bli något annat.

AndersMalmgren skrev:
Alla verkar inte tycka blandat lån är dåligt

[länk]
Artikeln du länkar till är en köpt skräpartikel (det står "partnerstudio" i urlen och i samarbete med Compriser högst upp). Han som förespråkar att man delar upp lånet tjänar pengar på folk som är osäkra.

Redigerat:
  • Gilla
Aaron och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.