545 778 läst · 2 310 svar
546k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Oavsett var bankerna tjänar, är jag ganska nöjd med att betala 6.100:- per månad för ett lån på 2.730.000:- varav 3.900:- är amortering
1,1% på SEB
1993 betalade jag 21.600:- per kvartal för 900.000:- utan amortering.
1,1% på SEB
1993 betalade jag 21.600:- per kvartal för 900.000:- utan amortering.
Renoverare
· Stockholm
· 18 594 inlägg
Ska starta eget, finns det möjligheter att pruta på räntan om man mutar med att välja SEB även för bolaget?
Medlem
· Stockholm
· 132 inlägg
Jovars. Vi har ett bolag som omsätter c:a 10'' och har en stabil vinstmarginal på c:a 15%, och det tog ned räntan från 1,4% till 1,1%, d.v.s. till ungefär samma ränta som vi får på andra banker utan att ha företaget i bagaget. Du får säkerligen bättre ränta om du tar med dig hela paketet till en bättre bank än SEB. Andra banker verkar också vara något mindre skurkaktiga i sitt smyghöjande av räntan än SEB. SEB visar också atta tecken på att ägas och drivas av Satan själv, vilket kan vara ett plus eller minus för dig beroende på religiös åskådning. ;-)AndersMalmgren skrev:
Jahaja, ytterligare ett år har gått och min rabatt hos SEB går ut sista september. Dags att förhandla helt enkelt. Vad tror ni är ett rimligt mål i förhandlingarna...? Vad har ni fått för påslag på sistone ni som behövt omförhandla tidigare villkor?
Jag har i dagarna blivit erbjuden 1,05% i påslag hos SEB. Inledningsvis var det 1,1 pga medlemskap i Ledarna (fack-rabatten ni minns) men då vi övervägde att flytta till annan bank var den där icke förhandlingsbara marginalen om 1,1 plötsligt som bortblåst. Mycket provocerande.
Värt att notera i sammanhanget att de har väldigt låga upplåningsräntor just nu, och de sänktes nyligen samtidigt som 1-åringen börjat sticka iväg uppåt istället. Räkna alltså inte med att ha en väldigt låg ränta mer än de närmsta tre månaderna
Förresten, omförhandling efter ett år? Vi får vår rabatt i två år hos SEB?
Värt att notera i sammanhanget att de har väldigt låga upplåningsräntor just nu, och de sänktes nyligen samtidigt som 1-åringen börjat sticka iväg uppåt istället. Räkna alltså inte med att ha en väldigt låg ränta mer än de närmsta tre månaderna
Förresten, omförhandling efter ett år? Vi får vår rabatt i två år hos SEB?
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Det är av just denna anledning jag tycker att man inte ska dela upp lånet i flera olika lån. Det passar inte oss som har ont om tid att förhandla om lånet titt som tätt.magda136 skrev:
Tycker inte att man ska nöja sig med ett nytt påslag som är sämre (högre) än det man hade tidigare. Det har i alla fall varit min grundtanke de senaste förhandlingarna.
Vad är det som skulle göra det? Du har kanske fått högre lön? Huset har stigit i värde? Du kanske har ett högre sparande? Mer pengar i sparkontot? Allt detta gör dig till en säkrare kund. Enligt senaste statistiken har huspriserna stigit i snitt med 10% senaste året. Då har ju inte bankens risk ökat i alla fall. Därav är en marginalhöjning orimlig i min ögon..
Vad är det som skulle göra det? Du har kanske fått högre lön? Huset har stigit i värde? Du kanske har ett högre sparande? Mer pengar i sparkontot? Allt detta gör dig till en säkrare kund. Enligt senaste statistiken har huspriserna stigit i snitt med 10% senaste året. Då har ju inte bankens risk ökat i alla fall. Därav är en marginalhöjning orimlig i min ögon..
Hur har dina förhandlingar gått med dessa argument? Jag tycker det är bra argument, men jag kan tänka mig att banken/SEB kommer att säga "vi måste höja våra marginaler etc". Hur har du hanterat såna svar?StevieGee skrev:Tycker inte att man ska nöja sig med ett nytt påslag som är sämre (högre) än det man hade tidigare. Det har i alla fall varit min grundtanke de senaste förhandlingarna.