545 778 läst · 2 310 svar
546k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Vi har +70 sedan ett år tillbaka men nu när ena lånet ska omförhandlas erbjuder SEB +138, nästan en fördubbling! Undrar om de pga att de har så låg snittränta visavi andra vill tvinga upp räntan och förlorar de kunder som har så låg ränta att det drar ned deras snitt så bryr de sig inte...?
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Detta är anledningen till att jag tycker man bara ska ett 3 månaders bolån och inte flera.
Vi hade halva på fast och halva på rörlig och när vi sedan omförhandlade fast till rörlig så fick vi ett år extra tid på det lånet därav två lån med olika löptider. Men att ha ett på 0,91% och ett på 1,59% under exakt samma förutsättningar är orimligt.
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
(0,91+1,59)/2=1,25, du borde kunna få bättre än så om du byter bank.
Vi ska öka lånet så snitträntan blir tyvärr än högre än 1.25 så bankbytarprocessen pågår, med blandat resultat hittills. Ett av de mer intressanta erbjudanden är ålandsbankens 1.3 på treårigen. Men annars har inget drömerbjudande dykt upp men ett par aktörer kvar att beta av närmaste veckan.
Redigerat:
Medlem
· Stockholms län
· 79 inlägg
När vi för några veckor sedan diskutera SEB och vad de skulle "tokhöja" till inför ränteändringsdagen idag. Då låg deras upplåningsränta på 0,17 om jag minns rätt. Igår hade de höjt till 0,21. Men idag sänkte de till 0,20. Med andra ord får jag 0,9 + 0,2 = 1,1% nu i tre månader framåt. Är nöjd med det. Tämligen säker på att jag inte kan få lägre någon annanstans just nu åtminstone.
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Men för bara fyra bankdagar sedan så låg SEBs upplåningsränta på 0,16 för att sedan stiga till 0,20.
0,20/0,16 = 1,25, så det betyder att de gjort en rejäl ökning på 25 procent på bara fyra dagar. Det måste nästan benämnas som att man tokhöjer, eller?
Detta sker samtidigt som Stibor 3 månader bara ökar med 11 % (från -0,243 till -0,218).
Du får inte glömma bort att bankerna har rekordhöga marginaler just nu på våra boräntor.
0,20/0,16 = 1,25, så det betyder att de gjort en rejäl ökning på 25 procent på bara fyra dagar. Det måste nästan benämnas som att man tokhöjer, eller?
Detta sker samtidigt som Stibor 3 månader bara ökar med 11 % (från -0,243 till -0,218).
Du får inte glömma bort att bankerna har rekordhöga marginaler just nu på våra boräntor.
Angående bankernas rekordmarginaler så skrev vår bankman på SEB: "Vad gäller räntan så har det blivit dyrare för bankerna de senaste åren att låna ut pengar och det innebär att vi måste höja marginalerna."
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Idag justerar SEB 3 månadersräntan för alla sina kunder. Du som är SEB-kund, gör som användaren Wesserbisser och gå in på https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor och uppdatera din ränta så att räntejämförelsen är up-to-date.magda136 skrev:
Wesserbissers nya ränta är smått fantastiska 0,85 %.
Redigerat:
Jag förhandlade några av bostadsrättsföreningens lån med Handelsbanken i slutet av mars. Fick då erbjudande om 1,00% för 3-månaders. Men 2 lån skulle inte löpa ut förrens idag, och Handelsbankens listränta har under tiden gått från 2,02% till 1,97%.
Jag räknade därför med att de 2 lånen skulle få 0,05 bättre ränta nu jämfört med a mars, dvs. 0,95. Döm till min förvåning när min kontaktperson säger att det blir 0,90%.....utan att jag ens försökt pruta ned mera....trevligt!
Grodgatan
Jag räknade därför med att de 2 lånen skulle få 0,05 bättre ränta nu jämfört med a mars, dvs. 0,95. Döm till min förvåning när min kontaktperson säger att det blir 0,90%.....utan att jag ens försökt pruta ned mera....trevligt!
Grodgatan
Hur är det tänkt att man ska fylla i tabellen när man har tredelat lån? Totalt lån 2,6 mille SEB. 867'000 styck. Två 3-månaders med 0,85 resp 0,88 påslag och ett 5-års med 0,8 påslag? Belåningsgrad 85%.
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Då får du fylla i formuläret 3 gånger så kommer dina bolån hamna bredvid varandra högst upp under rubriken Mina räntor. Ange samma marknadsvärde (det totala) på alla 3 bolånen så ska beläggningsgraden bli rätt i listan.
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Nice! Ja, räntorna är på väg ner. Jag tror storbankerna kommer sänka sina listräntor inom kort. Frågan är bara när, vem som sänker först och med hur mycket.Grodgatan skrev:Jag förhandlade några av bostadsrättsföreningens lån med Handelsbanken i slutet av mars. Fick då erbjudande om 1,00% för 3-månaders. Men 2 lån skulle inte löpa ut förrens idag, och Handelsbankens listränta har under tiden gått från 2,02% till 1,97%.
Grodgatan
Är det någon som har erfanenhet av flera lånegivare samtidigt till bottenlån till samma lägenhet/hus? Till exempel hus värt 6Mkr, lån 2Mkr från en aktör och 2Mkr från en annan aktör. Har två lån med olika villkor och löptider och funderar på att lösa ena lånet med hjälp av annan långivare.