545 807 läst · 2 310 svar
546k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Just nu ligger SEBs upplåningsränta på 0,16 % och deras påslag för TCO-medlemmar på 1,15 % så "alla" som har högre ränta än 1,31 % bör omförhandla sina bolån med sin bank (hota med att byta bank) eller byta bank.
Men kan man få den räntan utan vidare som icke medlem i TCO? Låter som ett lätt argument för banken att erbjuda mig högre ränta med hänvisning till att jag ej är med? Medan jag själv dock kan tycka att kan vem som helst i TCO få den räntan borde jag kunna få det med ändå...
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Jag tror att nyckeln till framgång är att inte bara nöja sig med det man får utan pruta lite till och spela ut flera banker mot varandra. Att hota om att byta bank om de inte går ner och att faktisk byta bank om man får en bättre deal någon annanstans.
Länsförsäkringar har börjat med "snabbbesked". Vill man byta till dem så tar de bara in dina villkor för befintligt lån och sen e-postar de en offert. Jag fick offert på 1,22% direkt utan att de räknat med sparande och det får ju anses som rätt hyffsat. Förutsätter att man flyttar lönekonto och tar kreditkort i banken.
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Bra jobbat och snabbt agerat av dem om detta är en ny grej.
Länsförsäkringar ligger sämst till i jämförelsen av snitträntor. De måste göra något åt det annars är de rökta.
https://mobil.byggahus.se/ekonomi/borantor/snittrantan
Länsförsäkringar ligger sämst till i jämförelsen av snitträntor. De måste göra något åt det annars är de rökta.
https://mobil.byggahus.se/ekonomi/borantor/snittrantan
Redigerat:
Jag måste varit full när jag räknande. Du har så klart rätt.difference skrev:Ehm. Alltså. Om SEB skulle haft räntejustering idag skulle jag få 0,90+0,18=1,08.
Om upplåningsräntan höjs till säg 0,4 (från dagens 0,18) till räntejusteringsdagen får jag 0,90+0,40=1,3. Vilket motsvarar ungefär att ha 0,7 i rabatt hos någon av de andra storbankerna. Vilket extremt få har enligt listan här på byggahus.se.
Jag har jämfört min ränta efter justering senaste två åren med de övriga bankernas listräntor. Har alltid haft lägre än listräntorna minus 0,5. Väldigt ofta har jag legat på motsvarande minus 0,7-0,8.
Kommer de få reda på vad ens riktiga ränta är, länsförsäkringar? Om man hittar på nåt istället. Känns meningslöst att tala om att man har 1,72 idag och så ska de bjuda under det, eftersom jag egentligen kan få under 1,72 på flesta ställen bara att jag inte bytt än.
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Den rörliga räntan är på väg ner. Allt över 1,31 måste betraktas som mindre bra. Pröva ange att du har 1,31 och se vad som händer.
Problemet är väl bara att de kanske läser det här.
Problemet är väl bara att de kanske läser det här.
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Fler och fler rapporterar in lägre räntor i vår boräntedatabas. Förra månaden låg snitträntan bland våra medlemmar på 1,57 %. Denna månaden ligger den på 1,45 % så här långt.
Att bankerna trots de låga räntorna har rekordstora marginaler på boräntorna.
Att bankerna nu tvingas sänka sina räntor om de ska behålla/få nya kunder i och med att de tvingas redovisa sinasnitträntor.
Att man pratar om minusräntor.
Att bankerna trots de låga räntorna har rekordstora marginaler på boräntorna.
Att bankerna nu tvingas sänka sina räntor om de ska behålla/få nya kunder i och med att de tvingas redovisa sinasnitträntor.
Att man pratar om minusräntor.
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Ja, vi ser en eftersläpning. De allra flesta av oss har ju inte helt rörliga bolån utan bolån som är bundna i 3 månader i taget. Det hinner hända mycket på 3 månader.
Har forumet någon statistik för hur längre räntor har rört sig.ä?
När fler o fler har rörliga lån så blir det ju snabbare puckar mellan vad man tror och verkligheten.
Sista (två?) dagarna har räntorna börjat klättra lite, en trend?
Grek-exit, Eng-exit, Oljepriser, Inflation och fortsatt hög arbetslöshet är väl det som oroar Europa/IMF.
Kanske även att 3'e världskriget har startat...
MMenåt vilket håll påverkar detta räntorna?
När fler o fler har rörliga lån så blir det ju snabbare puckar mellan vad man tror och verkligheten.
Sista (två?) dagarna har räntorna börjat klättra lite, en trend?
Grek-exit, Eng-exit, Oljepriser, Inflation och fortsatt hög arbetslöshet är väl det som oroar Europa/IMF.
Kanske även att 3'e världskriget har startat...
MMenåt vilket håll påverkar detta räntorna?
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Jag tror inte det är någon som vet hur räntorna ser ut på längre sikt. Inte ens bankerna verkar vara överens om man jämför deras prissättning på långa bolån.