545 828 läst · 2 310 svar
546k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Medlem
· Stockholms län
· 79 inlägg
Och det är ju helt klart flest SEB "i topp" i listan med räntor här.
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Idag var det Swedbanks tur. Efter att ha haft en strulig natt och legat nere i 10 timmar så har de nu sänkt sin 3 månadersränta till 1,99 %.Per Eskilsson skrev:Och idag sänkte Handelsbanken sitt listpris på deras 3 månadersränta till 1,97 %. Nu är det Handelsbanken som ligger bäst till av storbankerna listprismässigt.Per Eskilsson skrev:Idag sänkte SEB sitt listpris på deras 3 månadersränta från 2,05 till 2,00 %. Nu ligger SEB bäst till av storbankerna (SEB, Swedbank, Handelsbanken och Nordea). Tror att övriga storbanker kommer följa efter inom kort. Det var mer än 2 månader sedan storbankerna senast sänkte sina bolåneräntor trots att upplåningsräntan (och sannolikt upplåningskostnaden) har gått ner sedan dess.
Jag lurar på om det inte är läge att binda på 5 år jag.
Skandiabanken erbjuder enligt mina förutsättningar 1.65%.
Har idag 3 månaders hos SEB med påslag 0,8, men där har jag tyvärr två brytdatum. Halva lånet ska omförhandlas efter sommaren och andra halvan efter nästa sommar. Gissar på att jag kommer hamna på 1,0 eller nåt i påslag då, då de för varje gång det ska förhandlas tycks höja ett par tiondelar.
Blir väl några tiondelar dyrare att binda just nu jmf med rörligt, men tittar man på vad marknaden förutspår så har ju SEB en upplåningsränta på 1.11 på 5 år just nu. Innebär att 1.65 är ett påslag på 0,54.
Skandiabanken erbjuder enligt mina förutsättningar 1.65%.
Har idag 3 månaders hos SEB med påslag 0,8, men där har jag tyvärr två brytdatum. Halva lånet ska omförhandlas efter sommaren och andra halvan efter nästa sommar. Gissar på att jag kommer hamna på 1,0 eller nåt i påslag då, då de för varje gång det ska förhandlas tycks höja ett par tiondelar.
Blir väl några tiondelar dyrare att binda just nu jmf med rörligt, men tittar man på vad marknaden förutspår så har ju SEB en upplåningsränta på 1.11 på 5 år just nu. Innebär att 1.65 är ett påslag på 0,54.
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Det är alltid dyrare att binda än att köra rörligt. Att binda är som att köpa en försäkring - vilket oftast är ganska dyrt.
Jag rekommenderar dig att slå ihop dina rörliga lån till ett lån genom att byta bank för att få en och samma omförhandlingstidpunkt. Det gjorde vi när vi bytte från SEB till Swedbank. På SEB hade vi 5 rörliga lån med 5 olika omförhandlingsdatum. Nu har vi ett rörligt lån med ett omförhandlingsdatum. Bra mycket smidigare.
Jag rekommenderar dig att slå ihop dina rörliga lån till ett lån genom att byta bank för att få en och samma omförhandlingstidpunkt. Det gjorde vi när vi bytte från SEB till Swedbank. På SEB hade vi 5 rörliga lån med 5 olika omförhandlingsdatum. Nu har vi ett rörligt lån med ett omförhandlingsdatum. Bra mycket smidigare.
Hur gör man för att få ner räntan utan ett personligt möte? Ringer man bara runt och säger "Hej vad kan jag gå för ränta hos er?". ?
Har 1,72 på Nordea idag, kollade på SBAB automatiska på nätet som gav 1,47 eller liknande. Vi har lån på ca 2,5milj belåning 75%.
Har 1,72 på Nordea idag, kollade på SBAB automatiska på nätet som gav 1,47 eller liknande. Vi har lån på ca 2,5milj belåning 75%.
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
1,72 på Nordea är ingen höjdare.ÉlPontus skrev:
1) Kolla vad du kan få på "onlinetjänsterna" som Skandiabanken och SBAB.
2) Räkna på vad du skulle få på SEB om du var med i TCO (0,18 % SEBs upplåningsränta + 1,15 % TCO-medlemmars påslag = 1,33 %).
3) Ring runt till de övriga bankerna och säg att du är intresserad av att byta bank mot att du får en bra rabatt så att du klarar dig bra när räntorna stiger. Att du gärna skulle vilja byta till dom men att de måste slå 1,33 % med åtminstonde 1 punkt (0,01 %).
Har svårt att se någon som helst fördel med att slå samman allt till ett lån. Vill du ha allt rörligt kan du ju ha det även på flera lån. Borde väl i så fall vara enklare att förhandla så att du går samma omförhandlingsdatum på alla lånen. Om några år när den rörliga är tillbaka på ett normalläge dvs 4-5% hade du nog önskat att du innan detta inträffar kunnat dela lånen mellan bundna och rörliga. Nu har du ju definitivt alla ägg i samma korg.Per Eskilsson skrev:Det är alltid dyrare att binda än att köra rörligt. Att binda är som att köpa en försäkring - vilket oftast är ganska dyrt.
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Att slå samman allt till ett lån gör att du får ett och samma omförhandlingsdatum. Visst kan man behålla flera olika lån men det viktiga är att du har ett och samma omförhandlingsdatum på alla lånen. Annars måste du bevaka detta flera gånger under din rabattperiod vilket kanske inte är det roligaste man har att göra. Ofta med negativt utfall. Det passar bankerna bra att köra med olika omförhandlingsdatum men det är inte lika bra för oss konsumenter.
Det är aldrig bra (rent ekonomiskt) att bryta upp lånet i en eller flera fasta delar och en rörlig del.
Det är aldrig bra (rent ekonomiskt) att bryta upp lånet i en eller flera fasta delar och en rörlig del.
Nja inte så övertygad om det jag.Per Eskilsson skrev:
Jag tycker att tendens på långräntorna är klart på väg uppåt vilket innebär att marknaden har förväntningar om stigande räntor framöver något som inte syns på listräntorna ännu.
Ta tex Skandabanken som erbjudit samma ränta sen 2 april. Sedan dessa har upplåningsräntan stigit 0,2% hos SEB, medan listräntan inte förändrats.
10 års räntan har gått upp 30 punkter på 2 dagar nu.
http://www.di.se/artiklar/2015/6/3/tioarsrantan-pa-arshogsta/
Så ngt är lurt på marknaden för tillfället och är inte alls säker på att det kommer visa sig att 3 månaders var bästa valet.
Skulle jag inte lyckas få bättre än det facket erbjuder via SEB framöver så hamnar jag då på 1.33%. Krävs då inga direkt våldsamma uppgångar för att 1.65 ska löna sig.
Men som sagt, det är alltid en chansning.
Hamnade på 1.42% hos storbanken handelsbanken rörlig 3 månaders... Helt okej för mitt relativt lilla lån och inga motprestationer utom deras Mastercard.
Sparpengarna hamnar hos avanza eller Santander.
Lån 585 000 ca.
Jag ringde runt och förhandlade iaf. Vill inte lägga tid på personliga möten om jag inte måste. Ligger en bra bit under mina 2.43 som jag hade innan...
Sparpengarna hamnar hos avanza eller Santander.
Lån 585 000 ca.
Jag ringde runt och förhandlade iaf. Vill inte lägga tid på personliga möten om jag inte måste. Ligger en bra bit under mina 2.43 som jag hade innan...
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Jag tror snarare att 3 månadersräntan är på väg ner än upp. Jag tror några av oss kommer ha räntor under 1 procent snart.miksil skrev:Nja inte så övertygad om det jag.
Jag tycker att tendens på långräntorna är klart på väg uppåt vilket innebär att marknaden har förväntningar om stigande räntor framöver något som inte syns på listräntorna ännu.
Ta tex Skandabanken som erbjudit samma ränta sen 2 april. Sedan dessa har upplåningsräntan stigit 0,2% hos SEB, medan listräntan inte förändrats.
10 års räntan har gått upp 30 punkter på 2 dagar nu.
[länk]
Så ngt är lurt på marknaden för tillfället och är inte alls säker på att det kommer visa sig att 3 månaders var bästa valet.
Skulle jag inte lyckas få bättre än det facket erbjuder via SEB framöver så hamnar jag då på 1.33%. Krävs då inga direkt våldsamma uppgångar för att 1.65 ska löna sig.
Men som sagt, det är alltid en chansning.
Ja 3 månadersräntan kan mkt väl vara på väg ner närmaste tiden. Långräntorna speglar ju ränteläget på lite längre sikt.
Ny artikel i DI så sent som idag som tycks stödja min teori..
http://www.di.se/artiklar/2015/6/4/rantan-pa-bopapper-har-fordubblats/
Edit:
Och bara minuterna efteråt kom nästa att nu höjer bankerna långräntorna
http://www.di.se/artiklar/2015/6/4/banken-hojer-langa-borantor/
Ny artikel i DI så sent som idag som tycks stödja min teori..
http://www.di.se/artiklar/2015/6/4/rantan-pa-bopapper-har-fordubblats/
Edit:
Och bara minuterna efteråt kom nästa att nu höjer bankerna långräntorna
http://www.di.se/artiklar/2015/6/4/banken-hojer-langa-borantor/
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Nu har jag uppdaterat snitträntesidan med:
SEBs snittränta i maj var 1,33 %, Handelsbanken...
https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/snittrantan
SEBs snittränta i maj var 1,33 %, Handelsbanken...
https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/snittrantan