Ska träffa handelsbanken och swedbank i veckan och diskutera lån på 10 år. Saken är den att jag ska bygga nytt och vill absolut kunna räntesäkra mitt lån. Vad jag kunnat googla mig fram är det endast ovanstående banker som just erbjuder räntesäkring.

SEB skriver på sina hemsida att deras upplåningsränta är 2,14% på 10årigt bolån. Hur mycket man nu ska tro på det!?!

Räntesänkning låter dyrt i mina öron eftersom du måste betala extra avgift för detta.

Om du absolut vill betala samma belopp varje månad i 10 års tid så föreslår jag att du binder på 3 månader istället för ett 10 år OCH att du avsätter pengar som blir över på ett särskilt konto. Ett tioårslån är i dagsläget ungefär dubbelt dyrt som ett tremånaderslån. Det kommer kanske inte alltid vara så men det kommer så gott som alltid vara billigare att kör rörligt kontra att binda.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Per Eskilsson skrev:
Räntesänkning låter dyrt i mina öron eftersom du måste betala extra avgift för detta.

Om du absolut vill betala samma belopp varje månad i 10 års tid så föreslår jag att du binder på 3 månader istället för ett 10 år OCH att du avsätter pengar som blir över på ett särskilt konto. Ett tioårslån är i dagsläget ungefär dubbelt dyrt som ett tremånaderslån. Det kommer kanske inte alltid vara så men det kommer så gott som alltid vara billigare att kör rörligt kontra att binda.
Just det upplägg Per föreslår har jag haft i cirka 5 år nu, jag betalar en 7% ränta + amortering till ett konto, sedan betalar jag 3 måndaersräntan på lången från detta konto. Amortering gör jag klumpvis när bufferten blivit "tillräckligt stor"
Kommer en tillfällig räntetopp så kommer det äta lite mer varje månad ur kontot bara. Behöver jag ngn reparation eller liknande finns det pengar där. Blir det en permanent uppgång av räntan så kommer "amorteringstakten" sänkas - månadskostnaden för mig är densamma.

Kontots pengar i övrigt är öronmärkta för förbättringar/renoveringar och klumpamorteringar. Bil semester osv går från ett annat sparkonto - men visst krävs det lite diciplin för att inte röra pengarna till annat förstås. Det blir billigare än att binda räntan, särskilt i dessa tider när det är väldigt osäkert men räntan troligen inte sticker med massor på medellång sikt iaf. Ännu billigare på längre sikt är förstås att amortera kontinuerligt, men då binder man ju pengarna på ett annat sätt...

/K

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
klaskarlsson skrev:
Kontots pengar i övrigt är öronmärkta för förbättringar/renoveringar och klumpamorteringar. Bil semester osv går från ett annat sparkonto - men visst krävs det lite diciplin för att inte röra pengarna till annat förstås. Det blir billigare än att binda räntan, särskilt i dessa tider när det är väldigt osäkert men räntan troligen inte sticker med massor på medellång sikt iaf. Ännu billigare på längre sikt är förstås att amortera kontinuerligt, men då binder man ju pengarna på ett annat sätt...

/K
Det är starkt att du genomfört detta! Men om det verkligen skall fungera enligt plan så får du bara ta ränta därifrån. Renoveringar och även amorteringar bör komma från annat konto. Men nu så lägger du ju undan hela 7% och räntan snittar över tid på ungefär 5%, så dessa två procent kan du kanske låta gå åt det hållet. Fast bättre då att från början lägga två procent på eget konto?

Nje jag resonerar inte riktigt så. Över tid går pengarna till både amorteringar och förbättringar. Resonemanget är ju att jag annars kanske hade lånat till desa förbättringar - ni blir det mindre amorterat istället :)

Just räntebufferten behöver ju inte räcka för evigt heller så pengahögen skall iunte stiga och stiga hela tiden...bara så att man har en hög att täcka plötsliga räntestegringar eller tillfälliga toppar. Blir det ett väsentligt högre ränteläge en längre tid så komemr det nog vara massa annat som händer i samhället också som inflation, med löneökningar osv - så det hanterar jag på annat sätt...summan behövcer ju inte vara fast då heller - stiger inflationen, och därmed troligen lönen, så får man lägga undan mer

/K

klaskarlsson skrev:
Nje jag resonerar inte riktigt så. Över tid går pengarna till både amorteringar och förbättringar. Resonemanget är ju att jag annars kanske hade lånat till desa förbättringar - ni blir det mindre amorterat istället :)

Just räntebufferten behöver ju inte räcka för evigt heller så pengahögen skall iunte stiga och stiga hela tiden...bara så att man har en hög att täcka plötsliga räntestegringar eller tillfälliga toppar. Blir det ett väsentligt högre ränteläge en längre tid så komemr det nog vara massa annat som händer i samhället också som inflation, med löneökningar osv - så det hanterar jag på annat sätt...summan behövcer ju inte vara fast då heller - stiger inflationen, och därmed troligen lönen, så får man lägga undan mer

/K
Jag köper det, det är i själva verket vad vi har - ett huskonto. Men det är inte vad Per föreslår ..

elpaco skrev:
Jag köper det, det är i själva verket vad vi har - ett huskonto. Men det är inte vad Per föreslår ..
Kanske inte, han sktrev ju dock bara "Om du absolut vill betala samma belopp varje månad i 10 års tid så föreslår jag att du binder på 3 månader istället för ett 10 år OCH att du avsätter pengar som blir över på ett särskilt konto".

Är väl lite öppet för tolkningar inom gränslandet vad man sedan använder de pengarna till och vad man räknar som "boenderelaterat" ?
/K

klaskarlsson skrev:
Kanske inte, han sktrev ju dock bara "Om du absolut vill betala samma belopp varje månad i 10 års tid så föreslår jag att du binder på 3 månader istället för ett 10 år OCH att du avsätter pengar som blir över på ett särskilt konto".

Är väl lite öppet för tolkningar inom gränslandet vad man sedan använder de pengarna till och vad man räknar som "boenderelaterat" ?
/K
Det har du väl i sak rätt i, även om man då kan använda pengarna till glass också .. Men skämt åsido, det har diskuterats förut, och vad jag gissar Per var ute efter är att agera egen bank med överskottsräntan, för att sedan betala därifrån när man har en rörlig ränta som överskrider din satta snittränta.

Idag sänkte SEB sitt listpris på deras 3 månadersränta från 2,05 till 2,00 %. Nu ligger SEB bäst till av storbankerna (SEB, Swedbank, Handelsbanken och Nordea). Tror att övriga storbanker kommer följa efter inom kort. Det var mer än 2 månader sedan storbankerna senast sänkte sina bolåneräntor trots att upplåningsräntan (och sannolikt upplåningskostnaden) har gått ner sedan dess.

SEB ändrade sin ränta från 2,05 till 2,00 idag den 29 maj.
Handelsbanken ändrade sin ränta från 2,04 till 2,02 den 20 mars.
Swedbank ändrade sin ränta från 2,10 till 2,02 den 24 mars.
Nordea ändrade sin ränta från 2,05 till 2,02 den 25 mars.

https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/snittrantan
https://www.byggahus.se/upplaningsranta

Redigerat:
Per Eskilsson skrev:
Idag sänkte SEB sitt listpris på deras 3 månadersränta från 2,05 till 2,00 %. Nu ligger SEB bäst till av storbankerna (SEB, Swedbank, Handelsbanken och Nordea). Tror att övriga storbanker kommer följa efter inom kort. Det var mer än 2 månader sedan storbankerna senast sänkte sina bolåneräntor trots att upplåningsräntan (och sannolikt upplåningskostnaden) har gått ner sedan dess.
Och idag sänkte Handelsbanken sitt listpris på deras 3 månadersränta till 1,97 %. Nu är det Handelsbanken som ligger bäst till av storbankerna listprismässigt.

=== EDIT: och från och med idag så ser uppdateringen ut att fungera igen, tack för åtgärd!!! ===

Hej,
Är nu en vecka sedan https://www.byggahus.se/upplaningsranta visade rätt upplåningsräntor.

Förmodligen kanske SEB har stuvat om på sin sida så att uppgifterna inte hämtas in korrekt, någon som vet om det problemet tittas på?

Tycker att sidan är grym!

Redigerat:
3-månaders hos SEB
Har idag 1,08 (0,9 + upplåningsränta)

Det där kommer du bara få en gång sedan kommer SEB justera upp utlåningenräntan precis innan justering. jag har också 0.9 i marginalränta

Ja det intressanta är ju vad SEB:s fiktiva upplåningsränta är nu 17/6 när räntan justeras nästa gång.

AndersMalmgren skrev:
Det där kommer du bara få en gång sedan kommer SEB justera upp utlåningenräntan precis innan justering. jag har också 0.9 i marginalränta
Spelar ju ingen roll. Alla har justering mer över mindre samtidigt på SEB. Hur eller hur så har jag haft detta i två år och påbörjade nyss två nya år. Har följt räntorna varje vecka och har alltid legat 0,1-0,3 under övriga bankers listräntor minus 0,5 i rabatt.

Men för mig har SEB aldrig hört märkbart lagom till räntejusterinsdagen. Inget snack om att SEB är bästa banken just nu. Trots att de ökat fackliga erbjudandet från 0,9 till 1,15 så ligger de under övriga banker med rabatt på 0,5 borträknat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.