177 457 läst · 961 svar
177k läst
961 svar
Vad har ni för bilar?
Första riktiga bilen köpt.
En VW Passat -05. Kört och testat enheldel olika bilar, men denna älskar jag
En VW Passat -05. Kört och testat enheldel olika bilar, men denna älskar jag
Kör för tillfället en röd golf 88 - första årsmodellen med "frivillig" katalysator. Går snålt, är pigg och har dessutom dragkrok. Fick lite bra att veta sista besiktningen och skall åtgärdas i vinter. Kör annars Saab 9000 som för tillfället behöver nya avgasdelar och en ny abs-sensor.
Se upp med XC90 med GMs 4T60-E automatlåda, det finns snart inga delar kvar till dessa enligt min automatlådeexpert. Aisin-lådan till V8an är OK, om man struntar i Volvos råd och faktiskt byter oljan ibland..skalman1 skrev:
....fast med V8an får man andra problem på vissa årsmodeller..... något snille monterade balansaxeln i icke smörjda lager i V't och där samlas det ibland vatten som får lagren att rosta. Och eftersom kamremmen driver balansaxeln, gissa vad som händer när balansaxeln skär .......:eek:
Känner igen detta problemet, har en kollega som jobbar på deras utvecklingsavdelning, just de första årsmodellerna av V8:an är kända för kamremsbrott och det strul som detta medföljer. Enligt honom är det felbeställt ifrån leverantören så att de kullager som monterades saknade rätt typ av packning och detta upptäckes inte förrän balansaxlarna började skära.
Just när det gäller automatlådorna skall man leta efter exemplar utan dragkrok då dessa ofta håller bättre. Kombinationen med V8:an, automatlåda och dragkrok gör att växellådan lätt blir varm och oljan åldras då i förtid med slitage och ras som följer.
Även tidiga Chrysler Voyager med stora V6:an kombinerad med automat och dragkrok gjorde att många lådor överhettades och dog.
Just när det gäller automatlådorna skall man leta efter exemplar utan dragkrok då dessa ofta håller bättre. Kombinationen med V8:an, automatlåda och dragkrok gör att växellådan lätt blir varm och oljan åldras då i förtid med slitage och ras som följer.
Även tidiga Chrysler Voyager med stora V6:an kombinerad med automat och dragkrok gjorde att många lådor överhettades och dog.
Redigerat:
Överhuvudtaget fuskas det enormt med oljebyten i automatlådor, det skall vanligen göras efter 9000 mil. Volvo hävdar att det inte behövs på Aisinlådorna men så håller dom också bara 16 000 mil.
Oljan i vår merca var kolsvart efter stor 9000-mil service hos MB, dom struntade i att byta oljan . Nu servar jag hos en automatlådespecialist som rekommenderar att tappa ur och fylla på ny automatolja vid varje service. All olja byts inte på detta sätt så det blir inte så farligt dyrt. Har redan bokat in nya bilen för oljebyte.
Oljan i vår merca var kolsvart efter stor 9000-mil service hos MB, dom struntade i att byta oljan . Nu servar jag hos en automatlådespecialist som rekommenderar att tappa ur och fylla på ny automatolja vid varje service. All olja byts inte på detta sätt så det blir inte så farligt dyrt. Har redan bokat in nya bilen för oljebyte.
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Ford Kuga Titanium S TDCI 2011 till sambon som hon får köra.
Och en Skoda Pickup -00 diesel som är turbokonverterad till mig
Och en Skoda Pickup -00 diesel som är turbokonverterad till mig
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Ja precis! Själv köpte jag en golf Td motor o plocka över delarna från den
Har samma funderingar, Tdi's grenrör och turbo är perfekt, måste bara komplettera insprutningen med en extra tryckregulator och större mätklocka för att hantera den större luftmängden. Grundkompressionen är annars perfekt för lagom turbotryck.
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
På skådan passade inte Tdi turbo med grenrör tyvärr... Så fick ta det från en Td.. Vilket resultera i hål i huven och ett scoop över
Sen tog ja även dieselpumpen från Td samt spridarna så va bränsleproblemet löst också självklart Max påställd )
Sen tog ja även dieselpumpen från Td samt spridarna så va bränsleproblemet löst också självklart Max påställd )