176 809 läst · 961 svar
177k läst
961 svar
Vad har ni för bilar?
Är det någon som kör transit här?
Är sugen på en -07a då faceliften kom (skönt med växelspaken på instrumentpanelen).
Man har alltid hört "ingen fård på vår gård" men jag känner några personbilsägare som är jättenöjda som sina fordar. Ska jag leta efter något annat eller är transit stabila?
Är det ungefär samma innermått i lastutrymme som i de nya?
En sprillans transit har ~2480 i kort version.
Vad betyder modellbeteckningarna?
Vilka motorer finns det?
Hur vet man om bilen i fråga är bak eller framhjulsdrift (utan att leta efter kardan)?
Är det någon teknisk skillnad på fram/bakhjulsdrift förutom själva driften?
EDIT; Jag hade tänkt mig något i den här stilen;
http://www.blocket.se/vasterbotten/Ford_transit_tourneo_35210041.htm?ca=11&w=3 (Jag trodde att tourneo bara fanns till passagerarbilarna).
Är sugen på en -07a då faceliften kom (skönt med växelspaken på instrumentpanelen).
Man har alltid hört "ingen fård på vår gård" men jag känner några personbilsägare som är jättenöjda som sina fordar. Ska jag leta efter något annat eller är transit stabila?
Vilka motorer finns det?
Hur vet man om bilen i fråga är bak eller framhjulsdrift (utan att leta efter kardan)?
http://www.blocket.se/vasterbotten/Ford_transit_tourneo_35210041.htm?ca=11&w=3 (Jag trodde att tourneo bara fanns till passagerarbilarna).
Redigerat:
Ford Focus. Inte så sexigt men om någon kan tipsa mig om en bil som packar lika bra och med lika bra eller bättre totalekonomi kanske jag byter nästa gång. Lastlängd minst 175 cm gärna 190 cm och max 0,42 l/mil blandad körning. HGV naturligtvis.
Jag och min far kör Ford Transit 2011, vi är nöjda båda 2.maverickgoose skrev:Är det någon som kör transit här?
Vilka motorer finns det?
[länk] (Jag trodde att tourneo bara fanns till passagerarbilarna).
Min har gått 2000mil och farsans 2500mil problemfritt, och åk komforten är fantastisk! :wow:
Modellnamnen betyder (min som exempel) T350 (längd) 200 (HK). Trend är väl typ basutförande utan viper ränder och sånt.
Fram eller bakhjulsdrift brukar synas på att dom bakhjulsdrivna är högre bak än dom framhjulsdrivna.
I våra transiter sitter den största motorn, ( 3,2l turbodeselfemma, 200hk 480nm).
Den motorn är otroligt stark, trots att min alltid väger ca 3200kg så går den som ett skott.
Vi hade citroen och mercedes förut men dessa transiter är så fantastiskt mycket bättre.
Bifogar en bild, där snön skymmer loggan så ingen tror jag gör smygreklam.
Redigerat:
Vilken bjässe! Den där vill man inte parkera inne i stanskalman1 skrev:Jag och min far kör Ford Transit 2011, vi är nöjda båda 2.
Min har gått 2000mil och farsans 2500mil problemfritt, och åk komforten är fantastisk! :wow:
Modellnamnen betyder (min som exempel) T350 (längd) 200 (HK). Trend är väl typ basutförande utan viper ränder och sånt.
Fram eller bakhjulsdrift brukar synas på att dom bakhjulsdrivna är högre bak än dom framhjulsdrivna.
I våra transiter sitter den största motorn, ( 3,2l turbodeselfemma, 200hk 480nm).
Den motorn är otroligt stark, trots att min alltid väger ca 3200kg så går den som ett skott.
Vi hade citroen och mercedes förut men dessa transiter är så fantastiskt mycket bättre.
Bifogar en bild, där snön skymmer loggan så ingen tror jag gör smygreklam.
Hur mycket har det hänt på fyra år?
Min budget sträcker sig till en 07, kanske 08, men jag tar hellre en 07 med större motor än en nyare med typ 85 hästarn.
Vad är vanligast, fram eller bakhjulsdrift? Vad rekommenderas? De enda fördelarna med bakhjulsdrift är (enligt mig) bättre kontroll på vinterväglag (har skitvägar till motorvägen) och möjligheten att sladda lite på vägen hem
Har alltid vart lite allergisk mot framhjulsdrift.
T350 är alltså lastutrymmets längd?
Nä den är lite jobbig i stan, men det är väldigt bra sväng på den som tur är. den är dock 6,40 lång.
Nuvarande modellen ska tydligen vara ett rejält lyft mot föregående, jag har dock inte jämfört dom.
Om du ska ha iaf lite last i den så rekommenderar jag bakhjulsdrift, mer driftsäkert och brukar resultera i bättre svängradie. Trevligare att köra också.
Om den oftast ska gå tom så kan den bli jobbig på vintern för det blir så lite vikt på drivhjulen, men jag är precis som du lite allergisk mot fwd.
T350 är väl bilens storlek helt enkelt, iaf längden.
Jag har ju dubbelhytt och sedan ett lastutrymme som är lika stort som många av bussarna med enkelhytt.
Gå in på Fords hemsida och kolla så får du nog infon du söker.
Nuvarande modellen ska tydligen vara ett rejält lyft mot föregående, jag har dock inte jämfört dom.
Om du ska ha iaf lite last i den så rekommenderar jag bakhjulsdrift, mer driftsäkert och brukar resultera i bättre svängradie. Trevligare att köra också.
Om den oftast ska gå tom så kan den bli jobbig på vintern för det blir så lite vikt på drivhjulen, men jag är precis som du lite allergisk mot fwd.
Jag har ju dubbelhytt och sedan ett lastutrymme som är lika stort som många av bussarna med enkelhytt.
Går det verkligen att hitta information på en 07-08 på fords hemsida?skalman1 skrev:Nä den är lite jobbig i stan, men det är väldigt bra sväng på den som tur är. den är dock 6,40 lång.
Trodde bara att de visade upp sprillans nya bilar där.
Jag tror att dom flestas mått m.m. är lika.
Men annars kan du ju bara åka och kolla på några så får du nog ganska bra koll på mått, motorer och sånt.
Det finns ju egentligen inte så väldigt många versioner utan det är ju mest utrustning och motorer som skiljer, och du bör nog provköra någon/några för att veta vilken motor du vill ha.
Men annars kan du ju bara åka och kolla på några så får du nog ganska bra koll på mått, motorer och sånt.
Det finns ju egentligen inte så väldigt många versioner utan det är ju mest utrustning och motorer som skiljer, och du bör nog provköra någon/några för att veta vilken motor du vill ha.
Var på ford och kollade på lite bilar.
En kort med 115 eller 140hk och trendutrustning (måste ha farthållare) och lite annat så som enkelsits fram blev inte så dyrt att leasa i 3 - 4 år, hmmm..
Kanske beställer en 2011
En kort med 115 eller 140hk och trendutrustning (måste ha farthållare) och lite annat så som enkelsits fram blev inte så dyrt att leasa i 3 - 4 år, hmmm..
Kanske beställer en 2011
Enkelsits fram är smidigt, det har jag i min och det är skönt med det extra utrymmet fram.
För min del är det även bra när jag ska bak till utrymmet över framstolarna för att hämta pärmar för då slipper jag gå ur bilen.
Farthållaren är trevlig, den jobbar "i det tysta" dvs inga hastiga gaspådrag som en del usa bilar har.
För min del är det även bra när jag ska bak till utrymmet över framstolarna för att hämta pärmar för då slipper jag gå ur bilen.
Farthållaren är trevlig, den jobbar "i det tysta" dvs inga hastiga gaspådrag som en del usa bilar har.
Hur ser utrymmet ut mellan stolarna? Tomrum?
Verkar vara en ovanligt option eller snarare att de färdiga bilarna alltid verkar vara tresits.
Verkar vara en ovanligt option eller snarare att de färdiga bilarna alltid verkar vara tresits.
Det där såg trevligt ut!
Jag saknar alltid utrymme i kupén.
Jag saknar alltid utrymme i kupén.
När kommer årsmodell 2012?
Volvo har ju släppt sina.
Volvo har ju släppt sina.
Någon som har erfarenhet av fyrhjulsdriften?
Vw:s 4 motion verkar vara permanent drivande med sensorer för att förflytta kraften medans fords system verkar driva på bakhjulen tills det släpper och kopplar in framhjulen?
Vw:s 4 motion verkar vara permanent drivande med sensorer för att förflytta kraften medans fords system verkar driva på bakhjulen tills det släpper och kopplar in framhjulen?
Nu är en 300s med trendpaket, enkel passagerarstol och lite annat smått beställd
Leverans i januari.
Leverans i januari.